اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
مهندس بهنام زاده مدیر اجرایی حوزه ی كرخه ي خوزستان طرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام موسسه ی جهاد نصر در خصوص لزوم تسطیح و اصلاح اراضی حوزه کرخه توضیح داد: زمین پیش از تسطیح داراي نقاط گود و مرتفع است که در نقاط گود بدليل آب ماندگي موجب خفه شدن گیاه و در نقاط بلند آب به اندازه نياز به گياه نمي رسد باعث رشد ناکافی گیاه می شود. 

اين امر باعث كاهش شديد توليد محصول مي گردد. عمليات تسطیح، سطح زمین را یکنواخت می کند و باعث می شود زمین با شیب مناسب ایجاد شود كه آب به طور يكنواخت در سطح مزرعه پخش گردد و نياز آبي گياه را تامين نمايد. و در نتیجه مصرف آب کاهش يافته و با تامین آب مورد نیاز و رشد کافی، تولید نيزافزایش یابد. 

وی افزود: به عنوان مثال در حوزه ی کرخه ی میانی بنا به گفته بهره بردار آن، در زمینی که پیش از تسطیح كمتر از3 تن برداشته می کرده، پس از تسطیح در سال اولبيش از 4 تن برداشت کرده و امسال نیز بطور متوسط حدود 5 تن تولید داشته ؛ یعنی به ازای هر هکتار 2 تن افزایش محصول داشته است.

عبدالحسين بهنام زاده گفت: با این رویکرد، میزان تولید بالا رفته، درآمد کشاورز بیشتر شده، وآب کمتري مصرف می شود و از تلفات بی رویه ی آب جلوگیری می گردد و در نهایت با بهينه مصرف كردن آب تولید بیشتري نيز خواهیم داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار