شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۳
مدیرعامل قطارشهری اهواز گفت: امیدی به افتتاح فاز اول متروی اهواز در آبان ماه امسال نداریم.

به گزارش ایرنا عباس هلاکویی عصر چهارشنبه در نشست مسوولان پروژه قطارشهری اهواز که با حضور معاون وزیر کشور در مهمانسرای استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: مدیران شرکت کیسون در سال 91 وعده کرده بودند که فاز نخست مترو را در قالب پروژه های مهر ماندگار دولت به بهره برداری برسانند.
به گفته وی این پروژه به دلیل کم کاری پیمانکار تا کنون با مشکل مالی روبه رو نبوده و به اندازه صورت وضعیت پیمانکار تامین اعتبار شده است.
وی افزود: 50 میلیارد دلار منابع ارزی برای خرید تجهیزات تامین نشده است و از اعتبار سالانه مترو نیز نمی توان منابع ارزی را تامین کرد.
هلاکویی آمار 900 نفره پرسنل کیسون در متروی اهواز را تکذیب کرد و افزود: بر اساس آخرین صورت وضعیت 600 نفر در این پروژه کار می کنند و با مشکلاتی نیز از جمله اعتصاب و اخراج کارگران به دلیل پرداخت نشدن حقوق و دستمزد روبه رو بودیم.
وی همچنین اصلاح قرارداد این پروژه را خواستار شد.
مدیرعامل شرکت کیسون نیز در این جلسه، عامل تاخیر در اجرای پروژه متروی اهواز را مشکل مالی عنوان کرد.
گیتی سیف الهی مقدم با اشاره به اینکه قرارداد بر اساس نرخ های سال 85 منعقد شده، گفت: با توجه به گران شدن نرخ ارز، تعدیل قرارداد بخشی از صورت وضعیت پیمانکار است که به موقع پرداخت نمی شود.
وی افزود: نبود پیشرفت در فاز اول پروژه به دلیل محقق نشدن مصوبات گذشته با مسوولان است، این در حالیست که بخش زیادی از اعتبار برای پنج ماه حقوق کارگران پرداخت شده است.
سیف الهی تاکید کرد: کیسون در این پروژه 200 میلیارد تومان از اعتبارات خود را هزینه کرده و هزینه کرد مازاد بر این مبلغ ممکن نیست.
وی افزود: در صورت رفع مشکلات مالی، این پروژه در موعد مقرر قابل اجراست.
شهردار اهواز نیز در این نشست گفت: شهرداری اهواز از پس هزینه های مترو برنمی آید و نمی تواند سهم خود را به طور کامل در این پروژه پرداخت کند.
سیدخلف موسوی با اشاره به مشکلات مالی شهرداری اهواز، کل بودجه شهرداری اهواز را 720 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: 340 میلیارد تومان از آن صرف کارهای جاری می شود.
وی با بیان اینکه نمی خواهم کار پیمانکار و یا کم کاری مدیرعامل مترو را توجیه کنم، افزود: شاید مدیرعامل نتوانسته اعتبارات را به خوبی مدیریت کند به همین دلیل پروژه در نقاط مختلف شهر به صورت بیهوده ای آغاز شده در حالی که برای بازدهی بیشتر باید از ابتدا در یک مسیر متمرکز می شد.
موسوی با اشاره به 16 سال دوران جنگ و بازسازی در اهواز اظهار کرد: در این مدت اهواز کاملا خراب شده و در واقع اهواز را به عنوان یک جانباز جنگی باید در نظر بگیریم.
وی در ادامه گفت: اهواز 400 هزار نفر حاشیه نشین دارد که هیچگونه عوارضی به شهرداری پرداخت نمی کنند این در حالیست که به دلیل تبعات امنیتی نمی توانیم خدمات آنها را قطع کنیم.
وی اضافه کرد: درآمدهای فعلی آن نیز با سایر کلان شهرها قابل مقایسه نیست و نمی توانیم 50 درصد منابع مالی خود را به مترو بدهیم.
وی تاکید کرد: با توجه به مشکلات موجود دولت باید نگاه ویژه ای به اهواز داشته باشد و سهم بیشتری از پروژه مترو را تقبل کند.
بر اساس گزارش سازمان قطارشهری اهواز، پروژه خط یک متروی اهواز از زمان آغاز در سال 85 تا کنون 26 درصد پیشرفت دارد.
از ایستگاه های مترو 60 درصد ساخته شده و فاز اول نیز در مجموع دارای 52 درصد پیشرفت است اما برنامه زمانبندی فاز اول در سال جاری پنج درصد است.
طبق این گزارش، تا کنون 580 میلیارد تومان اعتبار دولتی به این پروژه اختصاص یافته که 440 میلیارد تومان آن به پیمانکار پرداخت شده است. در سال گذشته 78 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده و امسال نیز 100 میلیارد تومان بودجه برای متروی اهواز تصویب شده است.
بر اساس آخرین وعده مسئولان، فاز نخست متروی اهواز شامل هفت کیلومتر و شش ایستگاه قرار بود که آبان ماه امسال به بهره برداری برسد. 
پیشتر مجری این پروژه وعده افتتاح فاز اول قطار شهری اهواز را در فروردین ماه 1393 داده بود.
شرکت چینی کیسون پیمانکار این پروژه و شرکت چینی نورینکو فاینانسور آن است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار