اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
فرشاد مومنی:
مومنی خاطرنشان کرد: در کشور ما بیشتر دل‌مشغولی‌های اجرایی یعنی همان کارهای روزمره، جذابیت دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دولت قبلی به دلیل عدم استفاده از نیروهای انسانی موجود جهت توسعه و افزایش بهره‌وری به درآمدهای نفتی هجوم برد و بیش از 5 برابر دولت قبل از خود از درآمدهای نفتی استفاده کرده است که بی توجهی به عوامل تولید و نیروی متخصص و ورشکستگی تعداد زیادی از تولیدکنندگان از تبعات این اقدامات بوده است.
  
به گزارش ایسنا، فرشاد مومنی در جلسه سیاست‌های اقتصادی پس از تحریم که امروز، 28 مردادماه در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: نتایج بررسی‌های اقتصاددانان بزرگ جهان از تاریخ 10 هزار ساله مکتوب بشر، حکایت از آن دارد که حاصل رقابت بین مناطق و بنگاه‌ها با یکدیگر در یک کانون اصلی و جایگاه ویژه ظهور کرده است.
 
وی افزود: کانون اصلی رقابت همان رقابت بین اندیشه‌ها است؛ یعنی هر جایی که تفاوت در عملکرد می‌بینیم ریشه آن ذخیره فکری و دانایی قابل تحقیق بوده است و جلوه‌های اندیشه‌ها در مناطق مختلف متفاوت است اما یک اصل مشترکی دارند که همان رقابت اندیشه‌ها است.
 
مومنی خاطرنشان کرد: در کشور ما بیشتر دل‌مشغولی‌های اجرایی یعنی همان کارهای روزمره، جذابیت دارد و نتایج بزرگی در بلندمدت نداشته است.
 
وی تصریح کرد: دستاورد بزرگ تمدن بشری حل و فصل مشکلات با استفاده از روش‌های علمی است. در کشور ما رقابت در تصمیم‌گیری‌ها، بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و بر همین اساس این موارد به همراه دل‌مشغولی‌های روزمره موجب عدم دستیابی به توسعه ایده‌آل شده است.
 
مومنی بیان کرد: تصمیم‌گیری‌های رقابتی باید سامان یابد و علم و اندیشه‌های جای آن را بگیرد. فهم نظری از مسایل به ما کمک می‌کند که عوامل مربوط به هم را شناسایی کنیم زیرا در غیر این صورت با آزمون و خطای دائم مواجه می‌شویم.
 
وی افزود: بی منزلتی به علم در هر نقطه از جهان، موجب بالا رفتن خطاها می‌شود و با به کارگیری علم در آزمون‌ها، خطاها معرفی و از آن‌ها سرمشق می‌گیریم.
 
این اقتصاددان اظهارکرد: مطالعات ما در دانشگاه تهران نشان می‌دهد که نتایج تکرار سیاست‌گذاری‌های خطاپذیر مشکلاتی را به دنبال داشته و مقایسه شوک اول نفتی سال 53 تا 56 با شوک دوم 84 تا 90 نشان می‌دهد که 85 درصد اشتباهات سیاسی که در شوک اول اتفاق افتاده، دوباره در دوره دوم نیز تکرار شده است.
 
مومنی بیان کرد: مساله ناراحت کننده‌ای که در کشور ما دیده می‌شود، همین تکرار خطاها است به طوری که اگر فردا صبح اتفاقی در کشور رخ دهد باز هم همان اشتباهات گذشته در تصمیم‌گیری‌ها تکرار می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: به نظر من ریشه همه مشکلات به طور کلی در ضعف یادگیری جمعی است و کشور ما افراد متخصص فراوانی دارد اما متاسفانه مشکل یادگیری جمعی حل نشده است.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران تصریح کرد: در بخش اقتصادی تعداد دانشکده‌های اقتصاد ما در سه دهه اخیر 120 برابر شد و تعداد دانش‌آموختگان نیز به 150 برابر ظرفیت رسید اما میزان بهره‌مندی کمتر بوده است؛ علم و دانایی برای بهبود وضعیت شرط لازم است اما شرط کافی این است که در تخصیص اعتبارات به علم، جایگاهی داده باشیم.
 
وی عنوان کرد: سرمایه‌های انسانی مهمتر از سرمایه‌های مالی هستند که در کشور برای حفظ آن‌ها هیچ‌گونه تلاش نمی‌شود. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول در سال 2015، ایران رتبه نخست فرار مغزها را در سال 2014 داشته است؛ یعنی کشور در حال توسعه‌ای که زحمات و هزینه‌های فراوانی را برای آموزش نیروهای انسانی صرف کرده، برای حفظ بهره مندی از آن‌ها تلاشی نکرده است.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران تصریح کرد: در تاریخ کشور ما در هیچ دوره‌ای به اندازه دوره جمهوری اسلامی در زمینه نیروی انسانی سرمایه گذاری نشده اما شاخص بهره‌وری خیلی کمتر از میزان نیروی انسانی آموزش دیده است.
 
مومنی اظهارکرد: یکی از مشکلات که با دولت قبلی داشتیم دست بردن در آمار و اطلاعاتی بود که بر اساس آن تصمیم‌گیری‌های کلان صورت می‌گرفت و این کار علاوه بر ظلم به مردم، کل سیستم کارشناسی و تصمیم‌گیری کشور را مختل کرد به طوری که بر اساس آمار غلط سیاست‌گذاری می‌شد و نتایج آن کج رفتاری و خطاهای مکرر همراه با زیان بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار