اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
 استاندار خوزستان، توقف تولید و کشت گونه های گیاهی نامناسب برای فضای شهری در این استان را خواستار شد.

به گزارش ایرنا، عبدالحسن مقتدایی شامگاه دوشنبه در جلسه بررسی فضای سبز شهرهای خوزستان در میهمانسرای استانداری در اهواز اظهار کرد: فضای سبز شهرها به دلیل کشت یک گونه گیاهی، یکنواخت شده است.

وی با اشاره به طرح مطالعات جامع فضای سبز شهرهای خوزستان، افزود: در گام نخست باید شهرداری ها و سازمان های دولتی و غیردولتی کاشت و تولید گونه های نامناسب را متوقف کنند که این اصلاحات مقدماتی نیاز به اعتبار ندارد.

مقتدایی از شهرداری ها خواست که بخشی از اعتبارات خود را برای انجام مطالعات جامع فضای سبز اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه کلاس های توجیهی فرمانداری ها و شهرداری ها نسبت به طرح جامع فضای سبز شهری در هفته های آینده برگزار می شود، گفت: مرحله نخست مطالعات طرح جامع آماده شده که ضروری است اعضای کارگروه آن را مطالعه و نظرات خود را برای نهایی شدن طرح ارایه دهند.

*چالش گونه کونوکارپوس
رییس مرکز تحقیقات کشاورزی خوزستان نیز در این نشست با تشریح مطالعات انجام شده گفت: نبود تنوع در فضای سبز شهری، بازتعریف و جانمایی مجدد گونه ها و جایگزینی گونه های درختی سازگار را ضروری کرده است.

محمد نادری یکی از چالش های فضای سبز شهری را توسعه بی رویه گونه 'کونوکارپوس' دانست و افزود: این مساله احتمال بروز بیماری و آفت و از بین رفتن فضای سبز شهری را زیاد کرده است.

وی تاکید کرد: در طرح جامع فضای سبز شهرهای خوزستان که هم اکنون توسط مرکز تحقیقات کشاورزی در حال انجام است، راهبرد اصلی تبیین نظام برنامه ریزی و مدیریت متوازن همه جانبه دقیق و علمی برای اصلاح ساختارهای فضای سبز و تنوع بخشی به آن است.

نادری اظهار کرد: در این برنامه مطالعه کمی و کیفی فضای سبز شهری و مطالعه زیست محیطی و بوم شناختی گونه های جدید و ایجاد بانک اطلاعات فضای سبز شهری مد نظر است.

به گفته وی، مطالعات در سه مرحله مطالعه و طراحی، تولید و پایش و ارزیابی انجام می شود.

از اوایل دهه 80 کارگروهی موسوم به 'نهضت سبز' برای توسعه فضای سبز در خوزستان شکل گرفت که هدف آن ایجاد و توسعه فضای سبز در حاشیه جاده ها، اماکن صنعتی و کارخانجات و روستاها، و نیز تدوین سند جامع طرح فضای سبز شهرها بود. بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه خوزستان مقرر شده بود، اداره کل راه و شهرسازی درصدی از اعتبارات بخش راه را به توسعه فضای سبز اختصاص دهد و توفیقاتی نیز در این زمینه حاصل شد. فعالیت این کارگروه در چند سال اخیر متوقف شده بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار