شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
اصغر همت داور هفتمین جشنواره ی تاتر خیابانی استان خوزستان در گفتگو با شوشان گفت: در بخش نمایش خیابانی همیشه خوزستان و به ویژه اهواز جایگاه خاصی داشته و دارد. در این دوره از جشنواره بسیار خرسند شدم که از این که دیدم علاوه بر اهواز، شهرهای دیگر خوزستان نیز در زمینه نمایش خیابانی حرفی برای گفتن دارند.

همت افزود: امیدوارم با توجه به پتانسیلی که در کارهای خیابانی هست، صرف جشنواره به این تاتر پرداخته نشود. نمایش و تاتر در تمام شقوق وقتی جایگاه واقعی خودش را پیدا می کند و اثری را که باید در جامعه می گذارد که اجرای عموم داشته باشد.

وی ادامه داد: سال های سال است که جشنواره ها نه تنها کمکی در روند بهبود کیفیت تاتر ما نکرده اند، بلکه ترمزی هم بوده اند برای تاتر و ارتباط تاتر ما با مردم. تاتر بدون ارتباط با توده ی مردم تقریباً معنا و مفهومی نخواهد داشت و اگر قرار باشد تاتر برای مردم نباشد، می توان گفت جشنواره ها حداقل تاتر را حفظ می کنند اما وقتی که به اصل هنر تاتر برمی گردیم که وجود تماشاگر است، متوجه می شوید که چرا صرفاً برگزاری جشنواره ها کمکی به تاتر ما نکرده و نمی کند. 

داور هفتمین جشنواره تاتر خیابانی استان خوزستان در ادامه اظهار داشت: در زمینه ی نویسندگی متن به خصوص در زمینه ایده و طرح متن ضعف هایی وجود داشت. نمایش خیابانی باید از مسایل اجتماعی بگوید و از پیچیده گویی شدیداً پرهیز کند و در 15 تا 20 دقیقه حرفش را به شکلی زود فهم تر برای مردم بگوید.

او اضافه کرد: نمایش خیابانی جای پیچیده گویی و فلسفه و چیزهای عمیق به آن شکل نیست. حتا برای بیان مسایل عمیق باید در ظاهری ساده آن را ارائه بدهیم. ضعف در این مسئله دیده می شد و فقط در زمینه ی طرح و ایده ی نمایش خیابانی هم نیست، ما در نمایش نامه نویسی هم این اشکال را داریم و امیدوارم با روندی که تاتر ما یک روزی بالاخره پیدا کند، این معضل برطرف شود زیرا بیشترین امری که در تاتر خیابانی تاثر گذار هست، طرح و ایده و بعد بازیگری و کارگردانی است.

اصغر همت در ارتباط با بازیگری در این دوره از جشنواره توضیح داد: در زمینه ی بازیگری بازیگران خوبی داریم اما تاتر خیابانی بازیگری خاص خود را می طلبد و به نظر من سخت تر از کار صحنه ای است. در حال حاضر بیشتر کسانی که تاتر خیابانی کار می کنند فکر می کنند بدون تعلیم و تمرین می توانند کار کنند و اکثر در بازیگری به خصوص در زمینه ی صدا ضعف وجود دارد.

 وقتی می خواهند بلندگویی کنند از نظر جای صدا دچار مشکل می شوند و وقتی بلند صحبت نمی کنند، ارتباط لازم با مخاطب برقرار نمی شود. لذا بازیگر تاتر خیابانی نیاز دارد هم به لحاظ چالاکی فیزیکی و هم به لحاظ صدا و بیان تلاش دو چندانی را انجام دهد. من در این زمینه کم کاری می بینم و امیدوارم روزی مسئولان توجه کنند و علاقمندان به کار خیابانی را از آموزش بی بهره نگذارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار