شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۹

شوشان / رويا محمودي: پرداخت هزینه های درمان همواره یکی از دغدغه های مردم است. چند وقت پیش نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران گفته بود که هر سال به علت تحمیل هزینه‌های سنگین درمان بیماری ها، 4 تا 4.5 درصد جمعیت کشور به زیر خط فقر سقوط می‌کنند.

همچنین رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با استناد به گزارش وزارت بهداشت مبنی بر اینکه 2.5 درصد جمعیت کشور در معرض هزینه های فاجعه بار سلامت قرار دارند گفته است که با این احتساب 1.5 میلیون نفر از ایرانی ها در پرداخت هزینه های درمانی تحت فشارهای اقتصادی قرار دارند.

طبق برنامه چهارم توسعه کشور سهم مردم از پرداخت هزینه های درمانی می بایست به کمتر از 30 درصد برسد که متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد.

دست اندرکاران درمانی کشور برای کاهش هزینه های درمان طرح های مختلفی را به صورت پایلوت به اجرا در آورده اند که یکی از این طرح ها طرح پزشک خانواده است که در خوزستان و چند استان دیگر به صورت آزمایشی به مرحله اجرا درآمد و حالا نیز طبق گفته مسئولین از جمله مدیریت درمان تامین اجتماعی خوزستان این طرح از سال آینده قرار است در سراسر خوزستان اجرایی شود.

دکتر پناهی زاده مدیرت درمان تامین اجتماعی استان خوزستان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار شوشان مشکل مردم در تامین هزینه های درمانی را قابل قبول دانست و افزود: پرداختی از جیب مردم بالاست و با اجرای طرح پزشک خانواده درصدد هستیم این پرداختی را کاهش دهیم .

دکتر پناهی زاده اولویت های کاری سال آینده را بهره برداری از بیمارستان ماهشهر،شروع عملیات ساختمانی بیمارستانهای آبادان و دزفول،استقرار طرح پزشک خانواده در کل استان،تحقق اتمام ساخت بیمارستان امیر کبیر اهواز در شهریور ماه و جذب نیروی انسانی برای آن دانست.

مدیرت درمان تامین اجتماعی استان خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت : پنج بیمارستان ، یک دی کلینیک و هفت مرکز شبانه روزی و 8 درمانگاه دو شیفته و 8 درمانگاه یک شیفته تامین اجتماعی در استان به بیمه شدگان خدمت ارئه می دهد.

دکتر داریوش پناهی زاده افزود : در 9 ماهه اول امسال خدمات درمانی تامین اجتماعی 2 میلیون و 815 هزار نفر ویزیت پزشک عمومی ، 521 هزار نفر ویزیت پزشک متخصص و همین طور تامین داروهای این بیماران را به عهده داشته است .

وی در ادامه خدمات ارائه شده در 9 ماهه سال جاری را ارائه هشت هزار و 400 سی تی اسکن ،4 هزار و 800 ام آر ای ،5 هزار و 900 سزارین . 5 هزار و 740 زایمان طبیعی دانست و گفت: امسال مراجعه به پزشک متخصص نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشته است. وی تعداد کل جراحی ها را 16 هزار و 400 مورد دانست که بیشترین آن مربوط به سزارین می باشند.

پناهی زاده هزینه درمان مستقیم را در سال 90، 83 میلیارد و 500 میلیون تومان و در سال آینده 94 میلیارد تومان دانست.

مدیرت درمان تامین اجتماعی استان خوزستان هزینه در بخش درمان غیر مستقیم را در سال جاری 184 میلیارد تومان و در سال آتی 224 میلیارد تومان عنوان کرد.

وی با اشاره به بودجه درمانی 224 میلیاردی استان در سال آینده گفت: به دلیل حذف یارانه ها در سال آتی پیش بینی می شود که هزینه های بیمارستانی افزایش یابد و نتوانیم مطابق با بودجه پیش بینی شده پیش برویم.

پناهی زاده افزود: امسال در درمان مستقیم 15 نفر پزشک متخصص و 7 پزشک عمومی و 45 نفر پرسنل استخدام کردیم.

وی تعداد افراد استخدام شده به چارت سازمانی بیمارستان 17 شهریور آبادان را 38 نفر،بیمارستان هفت تپه 8 نفر اعلام نمود.

مدیریت درمان تامین اجتماعی تعداد آمبولانس خریداری شده را 3 مورد عنوان کرد و افزود: 12 آمبولانس دیگر جهت نوسازی آمبولانس ها و از رده خارج کردن آمبولانس های فرسوده سهمیه اختصاص داده شده است.

دکتر پناهی زاده مهمترین برنامه امسال را تکمیل بیمارستان 100 تختخوابی ماهشهر دانست و گفت:بودجه خوبی از این بابت اختصاص داده شده است. در این بیمارستان 8 تخت ICU، 6 تخت CCU و4 تخت NICU که مختص نوزادان است ساخته شده و تا آخر امسال  ۲۰میلیارد تومان از این بابت هزینه شده است. ضمن آنکه تجهیزات خریداری شده برای این بیمارستان جز بهترین تجهیزات است و مطابق با استاندارد های بروز جهانی ساخته شده است.

پناهی زاده بهره برداری و استخدام نیروی انسانی برای بیمارستان 100 تختخوابی تامین اجتماعی ماهشهر را موکول به 3 ماهه اول سال آینده دانست و افزود : ساخت این بیمارستان در اولویت مسئولین تامین اجتماعی است . هم اکنون 406 تخت فعال بستری در بیمارستان ها داریم که با افزودن 196 تخت در سال آینده رشد 40 درصدی در ظرفیت تخت های بستری بیمارستانی خواهیم داشت.

مدیریت درمان تامین اجتماعی با اشاره به روش های امحا زباله های بیمارستانی گفت : روش امحا زباله در بیمارستان امیرالمومنین به صورت غیرسوز است و انتظار داریم که تا پایان سال نصب و راه اندازی دستگاه امحا زباله های عفونی در 4 بیمارستان دیگر به اتمام برسد.

پناهی زاده در رابطه با ساخت درمانگاه ملاثانی نیز گفت : این درمانگاه در مصوبات سفر ریاست جمهور بوده وامیدواریم که در اولویت های سال 91 قرار بگیرد.

وی ادامه داد: با استقرار طرح جدید پزشک خانوده در شیبان ما نیاز چندانی به درمانگاه های مستقیم نخواهیم داشت چرا که در این طرح بیماران به مطب پزشک خانواده خود مراجعه می کنند. وظیفه تامین اجتماعی گسترش درمان مستقیم نیست بلکه تقویت مراکز درمانی و افزایش کیفیت ارائه خدمات آن است با وجود این مساله که سازمان هدفش گسترش نیست توانستیم ساخت بیمارستان آبادان ،ماهشهر و دزفول را مصوب کنیم.ساخت بیمارستان ماهشهر برای جبران عقب ماندگی در استان لازم بود.

مدیریت درمان تامین اجتماعی در پایان این گفت و گو ضمن توصیه ای به مردم گفت: با وجود رایگان بودن هزینه های درمانی ، مردم جز در مواقع لزوم به مراکز درمانی مراجعه نکنند تا بتوان از پتانسیل موجود در ارتقا سایر بخش های درمانی استفاده کرد .


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار