شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۷
حجتی در پاسخ به خبرنگار ما گفت: با افزایش سرعت طرح 550 هکتاری که به عهده موسسه جهاد نصر سپرده شده است و با کارگاه هایی که ایجادشده است امیدواریم بتوانیم به سرعت مطلوب برسیم. با برنامه های انجام شده من خوشبین هستم تا همه در کنار هم بتوانیم این کار بزرگ را انجام دهیم.
شوشان - سپیده اسکندری :

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی از پروژه های موسسه جهاد نصر و طرح 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام در شهرستان آبادان بازدید کرد.

 وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه این بازدید و در جلسه با نمایندگان و مسئولان این شهرستان اظهار داشت: ما خود را مدیون خوزستان و آبادان و خرمشهر می دانیم و دل در گرو حل مشکلات این استان داریم. در جلساتی که شب گذشته درباره آبادان و خرمشهر داشتیم و مشکلات این دو شهرستان را بررسی کردیم . 

وی در پاسخ به خبرنگار ما  گفت: با افزایش سرعت طرح 550 هکتاری که به عهده موسسه جهاد نصر سپرده شده است و با کارگاه هایی که ایجادشده است امیدواریم بتوانیم به سرعت مطلوب برسیم. با برنامه های انجام شده من خوشبین هستم تا همه در کنار هم بتوانیم این کار بزرگ را انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران هدف از این سفر را بررسی مشکلات مربوط به نخیلات آبادن و خرمشهر خواند و اظهار داشت: این سفر مختص آبادان و خرمشهر و نخیلات این شهرهاست. مشکلات مربوط به نخیلات موجود در آبادان و خرمشهر که حدود 30 هزار هکتار است بسیار زیاد است و چگونگی برنامه ریزی برای این نخیلات از اهداف این سفر است.

حجتی در خصوص آینده ی کشاورزی خوزستان و مشکلات کشاورزی خوزستان گفت: با توجه اقدامات انجام شده و تجربیات کسب شده، طرح های نهایی تهیه شده و دوستان موفق شدند در سطح 700 هکتار به عنوان طرح نمونه کار را شروع کنند. وضعیت بسیار بغرنج است و به هیچ عنوان نمی توان نخیلات این شهر را از اروند یا بهمن شیر به طور مستقیم آبیاری کرد و ناچاریم توسط کانال آبرسانی مارد آب مورد نیاز را تهیه کنیم.

وی افزود: چگونگی بردن این آب به پای نخیلات و بحث زه کشی زمین های این ناحیه، تخلیه زه آب ها و تاسیس زه کش های سطحی و نه زیر زمینی- زیرا زه کش های زیر زمینی در این جا به کار نمی آید- ، نی بری و از بین بردن علف های هرز نیز در دستور کار است. 

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با انتقاد از نظام بهره برداری کنونی اظهار داشت: برخی مالکین هستند که فعال هم هستند و برخی هم به دلیل عدم جوابگویی زمین به نیازهای شان از این جا رفته اند و باید حتا در صورت عدم بازگشت به این مکان مالکیت شان را محترم شمرد و بتوانیم در یک نظام بهره برداری کارآمد با حفظ مالکیت افراد، سرزمین مان را آباد کنیم.
 
او با اشاره به وضعیت نا به سامان نخیلات آبادن و خرمشهر از ضرورت تجدید نهال کاری یاد کرد و گفت: با توجه به خشکیدگی و پیری درختان یا ثمر دهی کم درختان، باید نهال های مثمرثمر، با توجیه اقتصادی و بازار پسند را با توجه به اقلیم منطقه و تجربه مردم شناسایی کرده و با به کارگیری آن ها این زمین ها را از نو آباد کنیم و با هماهنگی همه ی دست اندرکاران و مسئولین سیاسی و اجتماعی منطقه و فرماندرای و استانداری بتوانیم این کار را به پیش ببریم.

محمود حجتی در خصوص انتقال آب سرشاخه های کارون برای مصارف غیر کشاورزی دیگر شهرها و مشکلات مربوط به بی آبی کشاورزان خوزستانی بیان داشت: این موضوع در دستور شورای ملی آب قرار گرفته و در کارگروه ایجاد شده طرح ساماندهی کارون هم مورد تاکید قرار گرفته است و ما در انتقال آب از سر شاخه های کارون هیچ چشمداشت دیگری جز آب شرب نداریم. 

حجتی اضافه کرد: البته شوری آب کارون به علل و عوامل گوناگون بر می گردد و برای نجات کارون کار گروهی تشکیل شده تا ان شالله وضعیت کارون آرام آرام از این وضعیت نابسامان خارج شود. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار