اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز: داشتن رژیم غذایی با کلسیم، آهن و ویتامین Cو D یکی از راههای مهم برای جلوگیری از مسمومیت با سرب است

دکتر فریده یونسی رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی
جندی شاپور اهواز در مصاحبه با خبرنگار وب دا خوزستان اظهار کرد: مسمومیت
با سرب به عنوان یک مشکل جدی بهداشتی، اغلب در کودکان رخ می دهد و می تواند
باعث آسیب به مغز، کلیه ها و دیگر ارگان های بدن شود.

وی افزود:
سرب فلزی است که به تصور مردم در لوله های آب و دیگر وسایل فلزی یافت می
شود در حالی که این فلز در گرد و غبار منزل، رنگ دیوار، برخی اسباب بازی
ها، ظرف های سفالی و حتی غذایی وجود دارد.

یونسی ادامه داد: کودکان
از راههایی از جمله خوردن یا استنشاق سرب موجود در گرد و غبار منزل در
هنگام گردگیری و رنگ آمیزی، سرب موجود در برخی لوله های منازل، نگهداری غذا
در ظرف های خاص دارای سرب، مکیدن و جویدن اسباب بازی و جواهرها و دیگر
وسایل حاوی سرب دچار مسمومیت می شوند.

رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: هرچه رنگ دیوار خانه قدیمی تر باشد احتمال وجود سرب در آن بیشتر است. به عبارت دیگر رنگ های قدیمی و دارای سرب که هنگام سمباده کاری در هوای منزل پراکنده می شود عامل جذب سرب در بدن کودکان و افزایش سرب خون آنها است.

وی گفت: در افراد بالغ مسمومیت با سرب نسبت به کودکان کمتر شایع است. افراد دارای شغل هایی مانند جوشکاری، ساخت ظرف های سفالی لعاب دار، لحیم کاری با سرب، نقاشی ساختمان، تولید گلوله های سربی، ساخت شیشه های رنگی، لوله کشی یا لوله بری، تولید شیشه، صنایع چوبی و پلاستیکی، کار در کارخانه تصفیه و پالایش سرب بیشتر از سایر شغل ها در معرض مسمومیت با سرب هستند.

یونسی در خصوص علائم این نوع مسمومیت اظهار کرد: بیشتر کودکان علامت خاصی ندارند که این مساله اهمیت غربالگری را نشان می دهد، اما علائمی مانند احساس خستگی، دل درد، یبوست و تحریک پذیری ممکن است در این کودکان بروز کند.

رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: بیشتر کودکان دارای سرب بالا در خون عادت به خوردن خاک، کاغذ و یا روزنامه دارند.

یونسی برای پیشگیری از مسمومیت با سرب توصیه کرد: باید مراقب کودکان باشید تا وسایل آلوده را در دهان نگذارند و قبل از غذا خوردن دست های خود را بشویند.

وی افزود: برای آماده کردن شیر خشک کودکان به آب مصرفی توجه شود چون احتمال
آلودگی با سرب در آب لوله کشی مدت ها در لوله مانده بیشتر است.بهتر است برای پختن غذا و نوشیدن آب از نوع سرد استفاده شود و همچنین زمان استفاده از کنسرو، مواد باقی مانده آن را در ظرف دیگری نگهداری کنید.

یونسی تصریح کرد: غذاها ونوشیدنی های اسیدی را در ظرف های سرامیک نگهداری نکنید و چای و قهوه را در این نوع ظرف ها ننوشید.

رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: داشتن رژیم غذایی با کلسیم، آهن و ویتامین Cو Dیکی از راههای مهم برای جلوگیری از مسمومیت با سرب است.

 وی اظهار کرد: مهمترین راه پیشگیری از مسمومیت با سرب، حذف منبع آن است. انتخاب های خوب غذایی از جمله شیر، ماست، گوشت کم چرب، ماهی، حبوبات غنی
شده، مرکبات و گوجه فرنگی و همچنین مصرف روزانه مولتی ویتامین و آهن برای
کودکان نیز اهمیت دارد
.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار