شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
یک فوق تخصص بیماری های ریوی توصیه کرد: عوارض متعدد ترکیبات کورتنی مانند دگزامتازون را جدی بگیرید.
دکتر سیدحمید برسی در این باره اظهار داشت: ترکیبات کورتنی مانند دگزامتازون و بتامتازون که به صورت قرص یا تزریقی به وفور استفاده می شود، عوارض متعدد و قطعی دارد. بنابراین باید عوارض ناشی از مصرف این داروها را شناخت و جدی گرفت.

وی درباره عوارض این ترکیبات بر کودکان گفت: مصرف این ترکیبات رشد بچه ها را کند یا متوقف می کند. همچنین مصرف طولانی مدت آن ها در همه افراد ممکن است باعث ایجاد اختلالات چشمی به صورت آب مروارید، تشدید آب سیاه، پوکی استخوان، افزایش احتمال بروز عفونت شود.

فوق تخصص بیماری های ریوی مرکز آموزشی درمانی مرکز امام خمینی(ره) اهواز به استفاده بیماران آسمی از اسپری های استنشاقی اشاره کرد و گفت: در خصوص عوارض ترکیبات اسپری های استنشاقی مورد قطعی اعلام نشده و همه پزشکان بر این عوارض اتفاق نظر کامل ندارند. اما آنچه که مسلم است این است که توصیه می شود کسانی که از این اسپری ها استفاده می کنند حتما دهان خود را با آب شست و شو دهند چون ترکیبات کورتنی این اسپری ها دهان را تحریک کرده، ضایعات قارچی و موضعی ایجاد می کند.

برسی افزود: در صورتی که این افراد پس از استعمال اسپری آسم، دهان خود را با آب شست و شو ندهند احتمال اینکه تارهای صوتی آن ها دچار التهاب شده و این موضوع موجب تغییر در صدای فرد شود وجود دارد.

متخصص بیماری های داخلی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز بیان کرد: این ترکیبات آثاری بر چهره فرد هم خواهند داشت؛ افرادی که به طور حرفه ای و طولانی مدت از این داروها استفاده می کنند ممکن است صورت آن ها بسیار متورم و در اصطلاح شبیه قرص ماه شود، همچنین به دنبال مصرف این داروها ضایعاتی روی گونه های این افراد ظاهر و پوست آن ها نازک و شکننده می شود. در این افراد درصد ایجاد التهابات پوستی نیز افزایش پیدا می کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار