شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۷
فوق تخصص خون و سرطان بالغین دانشگاه علوم پزشکی اهواز: در آینده نزدیک، امکان انجام پیوند مغز استخوان بر روی اطفال و بیماران تالاسمی نیز در استان فراهم می شود

دکتر احمد احمدزاده دیلمی، فوق تخصص خون و سرطان بالغین و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفتگو با خبرنگار وب دا خوزستان گفت: درمان بیماران مبتلا به سرطان خون در دهه های اخیر تغییرات بسیاری پیدا کرده و با کشف روشهای نوین درمانی، میزان امید به زندگی در بیماران مبتلا به سرطان افزایش چشمگیری یافته است.

احمدزاده ادامه داد: یکی از این روشهای نوین در درمان بیماران سرطانی انجام عمل پیوند مغز استخوان است که می تواند امید تازه ای را در درمان بیماران مبتلا به سرطان خون و برخی دیگر سرطان ها ایجاد نماید.

وی افزود: پیوند مغز استخوان در ایران برای اولین بار در سال 69 و در بیمارستان شریعتی تهران توسط دکتر قوام زاده انجام شد و از همان زمان بخش پیوند در این بیمارستان راه اندازی شد و در سال های بعد بخشهای پیوند در شیراز و بیمارستان امام خمینی(ره) تهران، بابل و کرمان راه اندازی شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه خوزستان پنجمین استانی است که بخش پیوند مغز استخوان در آن راه اندازی شده است، افزود: سالهای زیادی است که پیوند مغز استخوان در تهران انجام می شود ولی به دلیل تعداد زیاد بیماران مراجعه کننده از نقاط مختلف کشور و همچنین بعد مسافت، بسیاری از بیماران توانایی مالی سفر و اقامت در تهران را نداشته و یا در طی انجام پروسه آزمایشات قبل از پیوند که حدودا 4 الی 5 ماه طول می کشید بیماری آنها عود میکرد و فوت می شدند.

این فوق تخصص خون و سرطان بالغین اظهار داشت: از طرفی استان خوزستان با توجه به اینکه قطب درمانی جنوب غرب کشور محسوب می شود و بیمارانی از استان های همجوار و همچنین استان های جنوبی کشور عراق برای دریافت خدمات مربوط به بیماران سرطان خون به این استان مراجعه می کردند، راه اندازی بخش پیوند مغز استخوان در خوزستان ضروری بود که با مساعدت دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و پیگیری های مجدانه دکتر نظری معاون درمان دانشگاه و دکتر کیخائی رئیس بیمارستان شفا، امکانات حداقلی راه اندازی بخش پیوند با 2 تخت فعال جهت انجام عمل پیوند مغز استخوان در بیمارستان شفا اهواز فراهم گردید تا در ادامه و با گسترش ارائه خدمات به بیماران، بخش پیوند به بهره برداری برسد و فضا برای انجام کارهای جدیدتر و کمک به بیماران سرطانی این استان و استان های همجوار بیش از پیش فراهم شود.

وی بیان نمود: در تاریخ 27 تیرماه 1394 مصادف با عید سعید فطر اولین پیوند مغز استخوان بر روی یک بیمار 56 ساله با موفقیت انجام شد و از آن زمان تاکنون که حدود 4 ماه می گذرد در مجموع 8 بیمار مورد پیوند مغز استخوان قرار گرفتند و 8 بیمار دیگر نیز در لیست انتظار هستند که برنامه ریزی برای انجام پیوند مغز استخوان آنها تا پایان سال صورت گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه از آذرماه سال 94 مرحله دوم پیوند مغز استخوان که پیوند از افراد دیگر است، انجام می شود، ادامه داد: خوشبختانه تعداد پرستارانی که مسلط به انجام اقدامات پرستاری در بیماران پیوند مغز استخوان باشند از 1 نفر به 4 نفر افزایش پیدا کرده است که همگی آنها دوره های مورد نظر را در بخش پیوند بیمارستان شریعتی تهران گذرانده اند.

وی گفت: همچنین برای رفاه حال بیماران پیوند مغز استخوان، یک روز در هفته بصورت ثابت نوبت ویزیت و پیگیری های مراقبتی لازم برای آنها در درمانگاه بیمارستان شفا اختصاص داده شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه به ساختمان در حال ساخت بخش پیوند اشاره کرد و گفت: نقشه ساختمان بخش پیوند کامل شده و مورد تائید معاونت درمان دانشگاه نیز قرار گرفته است که بر اساس برنامه زمانبندی، فاز اول این ساختمان تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید، همچنین تجهیزات لازم نیز در حال خریداری است که تنها برای خرید تجهیزات این بخش مبلغی در حدود 20میلیارد ریال هزینه می گردد.

وی ادامه داد: این بخش دارای 12 تخت است که 8 تخت آن بصورت کاملا فعال و 4 تخت بصورت رزرو هستند که در موارد اورژانسی مورد استفاده قرار میگیرد و در صورت راه اندای کامل، ظرفیت انجام 12 تا 16 عمل پیوند مغز استخوان در ماه در این بخش وجود دارد.

احمدزاده افزود: با مساعدت مسئولین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، فراهم نمودن تجهیزات مربوط به پیوند مغز استخوان برای اطفال نیز در حال تکمیل است و ان شاءالله در آینده نزدیک، امکان انجام پیوند مغز استخوان بر روی اطفال و بیماران تالاسمی نیز در استان فراهم می شود.

این فوق تخصص خون و سرطان بالغین بیمارستان شفا با بیان اینکه اغلب داروهای موردنیاز برای پیوند از طریق بیمارستان شفا تامین می شود و بیماران دغدغه ای برای تهیه دارو ندارند، افزود: امکان مراقبت از بیمارانی که در استان های دیگر مورد پیوند مغز استخوان قرار گرفته اند فراهم شده است. همچنین
در بیمارستان شفا برای بیماران خوزستانی که در استان های دیگر مورد انجام عمل پیوند قرار گرفته اند، پرونده تشکیل داده می شود تا دیگر نیازی به مراجعه به استان های دیگر برای مراقبت نداشته باشند.

وی در ادامه به هزینه های انجام عمل پیوند مغز استخوان در خوزستان اشاره کرد و گفت: هزینه انجام عمل مغز استخوان در اهواز نصف هزینه عمل در تهران است، همچنین بیماران مخاطرات سفر و دغدغه فراهم آوری هزینه سفر و اقامت در تهران را نخواهند داشت. در حال حاضر بیماران فقط هزینه روزهایی که در بیمارستان بستری می شوند را پرداخت میکنند و باقی هزینه ها توسط دانشگاه تامین میشود، همچنین بیماران بعد از پیوند بطور متوسط بین 3 تا 6 ماه نیاز به مصرف دارو دارند و در یکسال اول بعد از پیوند مغز استخوان بصورت مداوم مورد واکسیناسیون قرار می گیرند.

احمدزاده در پایان با بیان اینکه هرچه پیش میرویم شاهد تحولات مثبت در سیستم خدمت رسانی به مردم توسط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هستیم، گفت: آمادگی لازم برای راه اندازی بانک HLA وجود دارد و در این زمینه با بانک HLA نهاد ریاست جمهوری رایزنی های لازم صورت گرفته است. در این بانک مشخصات ژن های خاصی از سیستم ایمنی افراد ثبت میشود تا اگر روزی به پیوند مغز استخوان نیاز پیدا کردند، در این بانک جستجوی لازم صورت بگیرد و اگر فردی مناسب برای پیوند پیدا شد از شخص مورد نظر خون گرفته و به فرد نیازمند، پیوند داده شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار