شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۰

نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي گفت: وجود معضل گرد و غبار تاثير منفي بر فرايند جذب سرمايه‌گذار دارد و همچنين موجب مهاجرت منفي سرمايه‌گذاران از استان مي‌شود.

جواد سعدون‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: سرمايه‌گذاران و شخصيت‌هاي اقتصادي براي سرمايه‌گذاري به دنبال محيطي امن و سالم هستند و با وجود پديده گرد و غبار در خوزستان، قطعا سرمايه‌گذاران، اين استان را به عنوان جايگاهي جذاب به شمار نمي‌آورند و اين معضل موجب مهاجرت منفي سرمايه‌گذاران از استان مي‌شود.

وي افزود: پديده گرد و غبار به دليل خشك شدن تالاب‌ها و برخي عوامل فرسايشي در خوزستان و استان‌هاي جنوبي و جنوب غربي و همچنين در كشورهاي همسايه يك پديده فرا ملي است و بيش از 10 كشور منطقه را درگير كرده است؛ كشورهاي منطقه براي حل اين معضل بايد اراده‌اي فرا ملي داشته باشند، در غير اين صورت گرد و غبار ممكن است در دراز مدت تاثير عميق بر سلامت، اقتصاد و محيط زيست منطقه به‌جاي بگذارد.

سعدون‌زاده تصريح كرد: براي حفظ سلامتي مردم و ايجاد محيط امن و سالم براي زندگي و جلوگيري از مهاجرت سرمايه‌داران و نخبگان از استان، بايد بر اساس وظيفه ملي راهكارهاي علمي و عملياتي مناسبي براي حل مشكل گرد و غبار بررسي و اجرا شود.

نماينده آبادان با اشاره به اينكه بر اساس اعلام سازمان حفاظت محيط زيست، اين سازمان طرح و برنامه‌هاي گسترده‌اي براي مبارزه با ريزگردها و تثبيت‌ شن‌هاي روان در دست اجرا دارد، خاطرنشان كرد: اميدواريم اين سازمان بتواند در مهار 10 درصد كانون‌هاي گرد و غبار كه در كشور هستند ايفاي نقش كند و تعهد خود در زمينه طرح مالچ‌پاشي 200 هزار هكتار از اراضي بياباني خوزستان را عملي كند.

وي ادامه داد: جنوب‌غرب كشور به دليل موقعيت‌ خاص، از نظر اقتصاد، سلامت و چالش‌هاي زيست‌محيطي در معرض بيشترين آسيب‌ها قرار دارد و تلاش بر اين است كه در مجلس نهم، دستگاه ديپلماسي را وادار كنيم تا در زمينه مذاكره با كشورهاي مرتبط با مساله گرد و غبار با سرعت بيشتري فعاليت كند تا بتوان با اراده مشترك راه حلي براي اين مشكل پيدا كرد.

سعدون‌زاده با بيان اينكه ذرات گرد و غبار در همه محيط‌هاي انساني و طبيعي وارد مي‌شوند و در نتيجه برآورد خسارت‌هاي ناشي از اين پديده دشوار است، گفت: گرد و غبار سلامت كودكان و بيماران را تهديد مي‌كند و احصاء ‌خسارت‌هاي آن كاري مشكل و برآورد خسارت ناشي از تعطيل شدن ادارات نيز غيرممكن است. همچنين اين ذرات بر سلامت افراد نيز تاثير نامطلوبي دارند و مي‌توانند موجب افزايش شيوع بيماري در منطقه شوند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار