شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
نخستین همایش ملی طرح احیای 550 هزار هکتاری دشت های خوزستان و ایلام با حضور نوبخت معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و حجتی وزیر کشاورزی فردا سه شنبه در اهواز برگزار می شود.
نخستین همایش ملی طرح احیای 550 هزار هکتاری دشت های خوزستان و ایلام با حضور نوبخت معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و حجتی وزیر کشاورزی فردا سه شنبه در اهواز برگزار می شود.

احمد ابوعلی مدیر روابط عمومی موسسه جهاد نصر اظهار کرد: این همایش در روزهای 26 و 27 آبان برای بررسی ابعاد فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی طرح احیای 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام موسوم به طرح مقام معظم رهبری برگزار می شود.

وی گفت : بر همین اساس محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی روز سه شنبه به خوزستان سفر می کنند.

در پی سفر مقام معظم رهبری در اواخر سال 1375، به استان خوزستان و بازدید هوایی ایشان از مناطق مختلف استان، به منظور استفاده از پتانسیل های موجود در استان مانند خاک مناسب، وجود آب های جاری، انرژی مناسب، نزدیکی به آب های بین المللی و وجود بنادر و خطوط ریلی، جاده ای و هوایی دستور تهیه طرحی برای توسعه کشاورزی استان را صادر کردند.

پس از هماهنگی بین وزارت خانه های جهاد کشاورزی ، نیرو، اقتصاد و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، طرح مذکور در اواسط سال 1376 تهیه و به استحضار معظم له رسید که ایشان به دولت وقت دستور پیگیری و اقدام لازم را صادر فرمودند. 

پس از سال ها با پیگیری مسئولین استان، وزارت جهاد کشاورزی سرانجام در سال 1386 پس از بررسی و پیگیری و تصویب در کمیسیون ماده 32 قانون برنامه چهارم توسعه در 9 ردیف اعتباری در لایحه بودجه سال 1387 به نام وزارت جهاد کشاورزی درج و پس از تصویب قانون بودجه سال مذکور توسط سازمان جهاد کشاورزی خوزستان عملیات اجرایی با عقد قرارداد با پیمانکاران شروع شد.

در قانون بودجه سال 1389 طی ابلاغیه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، موسسه جهاد نصر، به عنوان مجری طرح در سطح حوضه های آبی 550 هزار هکتاری (حدود 500 هزار هکتار در استان خوزستان و 50 هزار هکتار در استان ایلام) در اراضی پایاب سدهای موجود در 5 حوضه کرخه، دز، کارون، مارون و زهره و خیرآباد در ذیل شبکه های اصلی احداث شده و یا در حال اجراست تعیین شد.

به گفته مقتدایی استاندار خوزستان و رئیس عالی نخستین همایش طرح 550 هزار هکتاری، این همایش در راستای بررسی های دقیق و مستندسازی ابعاد گوناگون این طرح عظیم پیشنهاد شد تا با اعمال نظرات دانشمندان متخصص در زمینه علوم و مهندسی آب، مهندسی کشاورزی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی و به طور کلی همه علوم مرتبط از دیدگاه های علمی مورد ارزیابی واقع شود.

شمایلی مدیرعامل موسسه جهاد نصر مجری همایش، دکتر مهدی قمشی و احمد مطیعی دبیران علمی و اجرایی همایش هستند.

خوزستان بیش از سه میلیون هکتار زمین حاصلخیز و قابل کشت دارد که به دلیل کمبود آب کمتر از یک میلیون هکتار از آن به زیر کشت می رود.

این استان بیش از 14 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی رتبه نخست کشور و یکی از قطب های این بخش به شمار می آید.

منبع:ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار