اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴
دکتر سلمان زاده: در کل دنیا شایع‌ترین راه انتقال ایدز، تماس‎های جنسی پرخطر است ولی در کشور ما شایع‌ترین راه انتقال HIV استفاده از سرنگ‌های مشترک در افراد معتاد است؛ با این حال رفتار جنسی پرخطر در کشور ما رو به افزایش است که این یک زنگ خطر محسوب می‌شود.

دکتر شکرالله سلمان‌زاده در همایش روز جهانی ایدز که امروز (16 آذر ماه) با شعار "درمان HIV کلید پیشگیری است؛ بیماران را برای درمان حمایت کنیم" در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، با تاکید بر اهمیت درمان و حمایت از بیماران HIV اظهار کرد: درمان، سلاح بسیار خوبی جهت پیشگیری از ابتلا به ایدز است. اوضاع HIV در جهان اوضاع خوبی نیست و تعداد مبتلایان به بیماری ایدز رو به افزایش است؛ بنابراین باید به سراغ گروه‌های پرخطر برویم و آنها را مجبور به دادن آزمایش HIV کنیم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: نحوه آزمایش گرفتن از افراد نیز نسبت به گذشته تغییر کرده است. ما به هیج عنوان اجازه نداریم از کسی به زور آزمایش بگیریم؛ ولی در مورد افرادی که رفتار پرخطر دارند، باید به گونه‎ای رفتار کنیم که آنها را در عمل انجام‌شده قرار گیرند. در منطقه خاورمیانه، تعداد تخمینی افراد مبتلا به ایدز بین سال‎های 2000 تا 2014 به میزان 26درصد افزایش پیدا کرده است.

سلمان‌زاده اضافه کرد: در کشور ما نیز تعداد موارد مبتلا به HIV به صورت خلاصه تا اول مهرماه سال جاری 30 هزار و 183نفر بوده و این در حالی است که این تعداد به صورت تجمعی 9394 نفر بوده است. همچنین تعداد موارد تحت درمان در حال حاضر 6484 نفر است و تعداد موارد فوت‌شده در اثر HIV نیز به صورت تجمعی 7387 مورد بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وضعیت HIV در استان خوزستان تا اول مهرماه 94 تصریح کرد: تعداد موارد شناخته‌شده در خوزستان تاکنون 2332 نفر بوده است؛ ضمن این‌که تعداد موارد تحت درمان در حال حاضر 473 نفر و تعداد موارد فوت‌شده نیز 662 نفر بوده است.

وی با اشاره به راه‌های انتقال HIV گفت: در کل دنیا شایع‌ترین راه انتقال این بیماری، تماس‎های جنسی پرخطر است ولی در کشور ما شایع‌ترین راه انتقال HIV استفاده از سرنگ‌های مشترک در افراد معتاد است؛ با این حال رفتار جنسی پرخطر در کشور ما رو به افزایش است که این یک زنگ خطر محسوب می‌شود.

سلمان‌زاده افزود: انتقال ویروس HIV از راه تماس جنسی در کشور به 2 برابر نسبت به گذشته رسیده است و متاسفانه شاهد این هستیم که شتاب ابتلا به بیماری ایدز از شتاب ما در جهت درمان بیشتر است و باید کار بزرگی در جهت پیشگیری از این بیماری انجام دهیم. ما متعهد شده‎ایم که تا 5 سال آینده 90درصد از کل مبتلایان را شناسایی کنیم، 90درصد از این تعداد را تحت درمان قرار دهیم و 90 درصد نیز کاهش انتقال این بیماری را داشته باشیم.

وی عنوان کرد: خدماتی که در این راستا ارائه می‌شود باید دارای چهار خصوصیت باشد؛ این خدمات باید سریع، ارزان، عادلانه و با کیفیت باشد. خوشبختانه بسیاری از خدمات ارائه‌شده رایگان هستند که البته این به تنهایی کافی نیست و به موازات آن، خدمات باید با کیفیت نیز باشد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: فرصت را نباید از دست داد؛ و در عین حال نباید خیلی هم ایده‌آل‌گرا بود. ما اگر تنها خدمات خود را به گروه‌های آسیب‌پذیر معطوف کنیم به موفقیت رسیده‌ایم. وی با اشاره به برنامه جامع آموزش و مراقبت از نوجوانان و جوانان گفت: هدف از این برنامه نوجوانانی هستند که به مدرسه نمی‌روند، با والدینشان زندگی نمی‌کنند، رفتار پرخطر جنسی دارند، درگیر اعتیاد هستند، سرپناه مناسب ندارند و دارای شغل مناسب نیز نیستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: راه‌اندازی کمپین اطلاع‌رسانی در خصوص راه‎های انتقال ویروس ایدز نیز از دیگر اقدامات معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار