اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۴۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
کتاب پژوهشی درباره زندگی و آثار علامه بختیاری منتشر شد
 
 کتاب «الخمول الاختیاري فی شخصیة العلامة البختیاري» حاصل چند سال پژوهش علمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا حیدری درباره زندگی و آثار علامه یعقوب بن ابراهیم بختیاری از علمای عصر صفویه، در 124 صفحه به زبان عربی و با مقدمه ای از آیت الله موسوی جزایری توسط نشر تمتی تهران منتشر شد. 

به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز)، مدیر نشر تمتی با اعلام این خبر، افزود: از جمله اقوام و طوائفی که از گذشته تا امروز از محبین ائمه معصومین و حمایت کنندگان ایشان و حامی فرزندان و ذریه ایشان بوده اند قوم بختیاری اند که با جمعیتی بالغ بر پنج میلیون نفر در استانهای اصفهان، خوزستان، چهارمحال بختیاری و لرستان همگی از شیعیان امیرالمؤمنین علی (ع) و فرزندان معصوم او هستند. هرچند از مظلومیت های این قوم این است که حتی علمای آنان در فقه و حدیث و تفسیر و دیگر علوم اسلامی و دینی هم معروف و شناخته شده نیستند و این چیزی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله خامنه ای در سال 1392 به آن تصریح کردند و امر فرمودند که در مورد این شخصیتها جستجو و پژوهش شود و به آحاد مردم معرفی و شناسانده شوند. 

بیانات رهبر معظم انقلاب در 26 اسفند 92 چنین بود: «.. من که چند سال قبل از این رفتم شهرکرد، آن طور که در ذهنم هست، آنجا با برخی از روحانیون لر و بخصوص بختیاری آشنا شدیم و اینها گفتند و کسانی را هم از شخصیت ها اسم آوردند؛ منتها مظلومیت این قوم همین است که حتی شخصیت های روحانیشان هم شناخته شده نیستند، معروف نیستند؛ خب اینها بایستی جستجو شود و تلاش بشود. و حالا شما که بحمدالله در این جریان قرار گرفتید، خوب است که کار را ادامه بدهید و بگردید واقعاً شخصیت ها را پیدا کنید ... و ان شاء الله بتوانید از علمای بزرگ، از شخصیت های برجسته، کسانی را در بین این مجموعه معرفی کنید. بله، در منطقه بروجرد و آن مناطق لرستان، شخصیت های برجسته و بزرگی از لرها وجود داشتند، ان شاء الله در بین بختیاریها هم ما همین را شاهد باشیم ...» (بیانات در دیدار دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مورخ 26/12/1392) 

مدیر نشر تمتی افزود: در این راستا، استاد محقق حجت الاسلام و المسلمین دکتر شیخ رضا حیدری بختیاری (حفظه الله) که خود از مفاخر این قوم است، در راستای عمل به اوامر رهبر معظم انقلاب و لبیک گفتن به دعوت ایشان اقدام به پژوهش و تحقیق در کتب تراجم (شخصیت شناسی) و گنجینه های کتب و کتابخانه های بزرگ در تهران و اصفهان و قم و شیراز و نجف و غیر آن نموده است. و نتایج پژوهش چند ساله خود را درباره محدث فقیه، نحوی ادیب، علامه ی ذوالفنون، شیخ یعقوب بن ابراهیم بن جمال بن ابراهیم بختیاری که از اعلام و بزرگان شیعه در قرن 11 و 12 هجری قمری محسوب می شود، تکمیل نموده است. و فهرست کتب این عالم بزرگ شیعه را به بیش از چهل کتاب و رساله علمی در موضوعات مختلف علمی نظیر فقه و حدیث و تفسیر و اصول و صرف و نحو و بلاغت و اخلاق و کلام و عقلیات رسانیده، در حالی که صاحبان کتب تراجم از جمله صاحب کتاب «الذریعة» بیش از حدود بیست کتب از ایشان را ذکر نکرده اند. 

مدیر نشر تمتی افزود: چون زبان علمی و تخصصی و علم «رجال» زبان عربی است و از آنجا که پژوهشگر محترم این ضرورت را احساس کرده که باید علامه بختیاری را به عنوان یکی از شخصیت بزرگ جهان اسلام در سطح بین المللی معرفی نماییم، لذا این کتاب به زبان عربی نوشته شده و منتشر می شود و ظرف چند ماه آینده ترجمه فارسی آن نیز توسط یکی از مترجمان کشور تقدیم به طور جداگانه روانه بازار و تقدیم علاقمندان می گردد. 

آیت الله موسوی جزایری در مقدمه ای که بر این کتاب نوشته، آورده است: «از جمله اقوام ایرانی مؤمن و ریشه دار در محبت و ولاء اهل بیت عصمت و طهارت «قوم بختیاری» هستند. آنان بحمدالله به راستگویی و صدق و صفا و وفاداری و میهمان نوازی و غیرت و شجاعت شناخته شده اند. و ایشان در این راه استوار همواره از حریم ولایت و از سرزمینشان ایران و از رهبری رشید آن دفاع کرده اند. اینجانب از آنجا که به آنان [قوم بختیاری] مباهات می کنم، تلاشهای عالم فاضل استاد حوزه و دانشگاه نورچشم عزیزم حجت الاسلام شیخ رضا حیدری (حفظه الله تعالی و رعاه) را قدر و ارج می نهم که برای زنده کردن میراث های علمی و معنوی این جماعت محترم آستین همت بالا زد. و از جمله آن احیا و زنده کردن میراث های شخصیت های بزرگ و مهم ایشان است که در تربیت نسل ها و بالا بردن سطح علمی و فرهنگی آنان نقش دارند. در شمار آنان درّ گرانبهای زمان خودش، یگانه دوران خودش، شناخته شده در میان سرشناسان، پناهگاه مردم، حجتِ اسلام، با تقوای پاک، یعقوب بختیاری (تغمّده الله برحمته الواسعة) است». 

آیت الله موسوی جزایری در ادامه نوشته است: «به درستی که شیخ یعقوب بختیاری (رحمه الله) از بارزترین شاگردان محدث بزرگ و فقیه گرانقدر علامه سید نعمت الله جزائری (قدّس سره) در شهر دارالمؤمنین شوشتر بود و به طور شبانه روزی در حلقه های علمی و بحث های او شرکت داشت و در تأسیس حوزه علمیه با او سهیم و همکار بود. او در درس خواندن و درس دادن و پژوهش و تتبع علمی و تألیف پر کار و با جدیت بود تا اینکه به قله علوم و معارف الهیه در فقه و اصول و کلام رسید. بگذریم از علوم ادبی چنانکه در حدیث و تفسیر تبحر یافت. شاگرد او محدث خبیر علامه سید عبدالله نوه سید نعمت الله جزائری، در دو کتاب خود «الاجازة الکبیرة» و «تذکره شوشتر» در حق او چنین می گوید: «او در علوم ادبیات عرب نظیر نداشت و در فقه وحدیث متبحر بود». و همچنین در مورد او گفته است: «او در فقه و حدیث و اصول پذیرفته شده و مورد قبول و مورد رجوع بود و در شوشتر و حویزه مدرس بود». و سید عبدالله که خود از فقها و مراجع دینی و علمی در زمان خود بود، از شاگردان این شیخ گرانقدر بود و بسیار از او بهره برد. کوتاه سخن آنکه: شیخ یعقوب (ره) بی شک از بزرگان طائفه شیعه امامیه در قرن دوازدهم بوده است و از پیشتازان به سوی فضائل و مکارم بود و خدمات خوبی را به مذهب تقدیم کرد». 

گفتنی است حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا حیدری، از فضلا و مجتهدین بختیاری است. وی از سال 1379 تاکنون به تدریس حوزوی از پایه اول تا دهم پرداخته که هشت سال از این مدت را به تدریس سطوح عالی (رسایل و مکاسب و کفایه) اشتغال داشته است که تقریرات برخی از این دروس به چاپ رسیده است. همچنین از سال 1384 تاکنون به تدریس دروس معارف اسلامی در دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و نیز تدریس برخی دروس تخصصی کلام شیعه در مراکز علمی اشتغال داشته است. وی از سال 1381 تاکنون در درس خارج فقه و اصول شرکت داشته و هم اکنون مدرس کفایة الاصول در حوزه علمیه امام خمینی اهواز می باشد و دارای تأییده علمی اجتهاد از جمعی از علما می باشد. وی همچنین از سال 1385 استاد مقرر و مشاور دروس خارج فقه و اصول آیت الله موسوی جزایری و نیز مؤلف دهها کتاب فقهی و اصولی از جمله دوره بیست جلدی «شرح نوین رسایل» است. دکتر رضا حیدری در سه سال پیاپی 1391 و 1392 و 1393 به عنوان «پژوهشگر برتر حوزه های علمیه استان خوزستان» معرفی و مورد تقدیر قرار گرفته است. از جمله مسئولیتهای علمی و اجرایی وی می توان به موارد ذیل اشاه کرد: مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعت نفت، مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه چشم انداز روشن، معاون فرهنگی دانشگاه امیرالمؤمنین (ع).
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار