شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
این گرافیست به‌مناسبت تولد 75 سالگی‌اش درباره‌ی وضعیت این روزهای هنر گرافیک در کشور، اظهار کرد:‌ این روزها، سفارشی در کار نیست و ما هم کاری از بیرون برای طراحی نداریم، چون وضعیت اقتصادی خوب نیست و گرافیک هم در شرایط رکود است.


قباد شیوا تأکید کرد: جایی باید وجود داشته باشد که از حضور طراحان ایرانی در خارج از مرزها حمایت کند و آن‌ها را به دنیا بشناساند.

این گرافیست به‌مناسبت تولد 75 سالگی‌اش  درباره‌ی وضعیت این روزهای هنر گرافیک در کشور، اظهار کرد:‌ این روزها، سفارشی در کار نیست و ما هم کاری از بیرون برای طراحی نداریم، چون وضعیت اقتصادی خوب نیست و گرافیک هم در شرایط رکود است.

او ادامه داد: بیشتر هنرمندان در حال آماده کردن کتاب آثارشان هستند و کار سفارشی خیلی کم شده است. قبل از تحریم‌ها هم که فضا راکد بود و سفارشی گرفته نمی‌شد، اما شاید با رفع تحریم‌ها بتوان به بهتر شدن شرایط امیدوار بود.

این هنرمند همچنین بیان کرد: هنر گرافیک با اقتصاد بسیار در ارتباط است و طراحان برای این‌که بتوانند کار کنند و مشغول باشند، باید در محیطی فعالیت کنند که مشکل اقتصادی وجود نداشته باشد. خود من این روزها در حال جمع‌آوری مقاله‌ها و مصاحبه‌هایم در سال‌های گذشته هستم تا آن‌ها را به‌صورت کتاب منتشر کنم.

این گرافیست درباره‌ی برپایی نمایشگاهی از آثار «اشتفان بوندی» - گرافیست مطرح سوئیسی - در تهران نیز گفت: این‌که طراحان بین‌المللی کارهای‌شان را به‌صورت حرفه‌ای و آبرومند در ایران به‌نمایش بگذارند اتفاق خوبی است، بخصوص برای نسل جدید. با دیدن آثار «بوندی» متوجه می‌شویم که هنرمندانی مانند او در یک نوشتار خیلی ساده و طرح مناسب، پیام خود را منتقل می‌کنند. برخلاف نسل امروز که باید آن‌قدر در پوسترهای‌شان بگردی تا بتوانی موضوع آن را پیدا کنی.

شیوا ادامه داد: البته باید این جریان دوطرفه باشد، یعنی آثار طراحان مطرح ایرانی هم در دنیا به‌نمایش گذاشته شود. متأسفانه برای خود من این اتفاق نیفتاده است که از طرف سازمان یا نهادی پیشنهاد شود تا آثارم را در خارج از کشور به‌نمایش بگذارم. آثار ما در دنیا می‌چرخد، اما جایی باید وجود داشته باشد که از حضور طراحان ایرانی در خارج از مرزها حمایت کند و آن‌ها را به دنیا بشناساند.

وی اضافه کرد:‌ خود طراحان آن‌قدر بودجه ندارند که بتوانند آثارشان را با هزینه حمل‌ونقل به کشورهای دیگر ببرند و به‌نمایش بگذارند. یکی از وظایف بخش هنری وزارت ارشاد این است که بودجه‌ای برای چنین فعالیت‌هایی پیش‌بینی کند.

، قباد شیوا، طراح و گرافیست، چهارم بهمن‌ماه 1319 متولد شد. او دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی نقاشی در دانشگاه تهران است و پس از سال‌ها تجربه‌ی عملی در زمینه‌ی گرافیک، فوق‌ لیسانس خود را از دانشگاه pratt شهر نیویورک در سال ۱۳۵۹ گرفت.

او از موسسان انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است و سال‌ها در دانشگاه‌ها تدریس کرده است. شیوا در شاخه‌های طراحی پوستر، آرم، نشانه و تصویرسازی فعالیت کرده و نمایشگاه‌های متعددی از آثارش در داخل و خارج از کشور برگزار شده است.

انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک (AGI) او را به‌عنوان یکی از ۱۲ طراح گرافیک برتر جهان معرفی کرده است
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار