اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۳
در دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز برگزار شد
دکتر اسماعی ایدنی: مهمترین وظیفه داوطلبین سلامت افزایش سطح سواد سلامت جامعه است، فردی که دانش و سواد سلامت بالاتری دارد قطعا از امکانات موجود مرتبط با سلامت بهتر استفاده خواهد کرد

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، همایش استانی گرامیداشت داوطلبان سلامت با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه، دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین عادلی نژاد مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه، مهندس پریوش نریمیسا مدیر توسعه شبکه و آموزش بهورزی مرکز بهداشت استان، روسای مراکز بهداشت شهرستانها، مسئولین واحدهای توسعه، مربیان و داوطلبین سلامت شهرستانها برگزار گردید.

دکتر ایدنی در ابتدای این همایش ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر،به اهمیت نقش مهم داوطلبین در ارتقا سلامت جامعه پرداخته و اظهار داشت: هدف اصلی و نهایی نظام سلامت در هر کشوری پوشش همگانی و دسترسی عادلانه آحاد جامعه به خدمات سلامت می باشد.

رئیس دانشگاه افزود: نقش مشارکت جامعه در ارتقا سلامت بی بدیل و غیرقابل انکار بوده و حتی در نظام های دولتی نیز مورد توجه قرار گرفته است. در واقع مشارکت مردمی رکن اساسی در ارتقا سلامت جامعه بوده و این مشارکت می تواند در قالب ارائه پیشنهادات، انتقادات و ایده ها، واگذاری اجرای برنامه ها و خدمات سلامت به مردم و استفاده از ظرفیت افراد جامعه برای افزایش سطح سلامت عمومی تبلور یابد.

وی سپس به مولفه های مرتبط با سلامت اشاره نموده و تصریح کرد: بیش از 50 درصد مولفه های موثر بر سلامت مربوط به عوامل اجتماعی، فرهنگی و مذهبی بوده و مشارکت مردمی بیشترین نقش را در اصلاح این عوامل به عهده دارد. اگر مشارکت مردمی نباشد و  این عوامل اصلاح نشود قطعا در ارتقا سلامت موفق نخواهیم بود.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان خوزستان ادامه داد: مهمترین وظیفه داوطلبین سلامت افزایش سطح سواد سلامت جامعه است. چرا که هر چقدر امکانات بهداشتی و درمانی را توسعه دهیم ولی اجتماع دانش کافی در زمینه استفاده از خدمات سلامت را نداشته باشد به هدف اصلی نظام سلامت که دسترسی عادلانه خدمات سلامت برای عموم مردم است نمیرسیم. فردی که دانش و سواد سلامت بالاتری دارد قطعا از امکانات موجود مرتبط با سلامت بهتر استفاده خواهد کرد.

رئیس دانشگاه افزود: برای افزایش سطح سواد سلامت رسانه ها نقش مهمی دارند ولی باید توجه داشته باشیم که ضریب نفوذ رسانه ها در مناطق مختلف متفاوت است و همین امر نیز آموزش سلامت از طریق فرد به فرد و سینه به سینه توسط افراد ذی نفوذ و مقبول در جامعه را نمایان می نماید.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین عادلی نژاد به نقش مردم در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره نموده و اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی نشان داد هر جا که مشارکت مردمی باشد، هر جا که به مردم اعتماد شود آن کار با موفقیت و پیروزی همراه است. در واقع پیوند بین نظام و مردم پیوندی مبارک است.

وی با اشاره به آیه شریفه "لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ" بیان داشت: این آیه شریفه به نقش مهم و جایگاه ویژه مردم در جامعه دلالت دارد.در جامعه ظرفیتهای فراوانی وجود دارد که اگر به کار گرفته شود تحولات خیری را به دنبال خواهد داشت.

مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ادامه داد: در سالهای گذشته موضوع مشارکتهای مردمی و فعالیتهای خیرین در خصوص ساخت و ساز مدارس چشمگیر بوده و در واقع این کار به شکل یک فرهنگ در آمده است. باید تلاش شود با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی زمینه  ورود خیرین به حوزه سلامت نیز فراهم گردد.


در پایان این همایش دکتر سلمان زاده ضمن تبیین جایگاه داوطلبین در نظام سلامت، اظهار داشت: مبانی مراقبتهای بهداشتی اولیه بر نقش آگاهانه مردم در سلامت جامعه تاکید دارد و رابطه مشارکت مردم در فعالیتهای مربوط به سلامت با افزایش سطح سلامتی رابطه ای مهم و البته مستقیم است. به همین دلیل نیز برنامه داوطلبان سلامت در سطح کشور طراحی، تدوین و اجرایی گردیده است. در واقع برنامه داوطلبان سلامت یک رویکرد سازمان یافته جهت  جلب مشارکت مردم در تحقق اهداف نظام سلامت است که نهایتا موجب تغيير رفتار آگاهانه و مسئولانه  مردم، جامعه و رعایت سبک زندگی سالم در خانواده ها می شود.
 
معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: در جوامع امروزي مي بايست شيوه زندگي مردم تغيير يابد و اين امر بدون دخالت داوطلبان سلامت امکان پذير نیست. مشاركت همه افراد جامعه و ادارات براي حل مسائل سلامتي و رسيدن به زندگي ايمن و به دور از انواع بيماريها لازم و ضروري است. استفاده از نيروهاي فعال و بومي به عنوان داوطلبين سلامت فرصت خوبي براي تأمين سلامت جامعه مي باشد. با سازماندهي مشارکت مردم در قالب داوطلبان سلامت، شاهد حضور سازنده آنان در ارتقاي آگاهي مردم و بهبود کميت و کيفيت خدمات بهداشتي هستيم و اين مسئله دستيابي به اهداف سلامت را بخصوص در نقاط محروم شهري ممکن مي کند.

وی افزود: اكنون با كنترل شدن بیماری های واگیر، بیماری های غیرواگیر رشدی قارچ گونه در جامعه پیدا كرده است و جامعه از ابتلا به انواع بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، فشارخون و بیماری های قلبی و عروقی رنج می برد و كارشناسان و متخصصان بهداشتی و درمانی تاكید دارند كه مهمترین عامل كنترل و پیشگیری اینگونه بیماری ها، تغییر شیوه زندگی است و مهمترین فعالیت داوطلبان سلامت در اینگونه مواقع نیز اصلاح شیوه زندگی مردم است؛ بنابراین به جرات می توان گفت سلامت جامعه در دستان داوطلبان سلامت قرار دارد.

شایان ذکر است در پایان این همایش تعدادی از مربیان و داوطلبین سلامت نمونه شهرستانهای مختلف استان مورد تقدیر قرار گرفته و جوایزی به آنان اهدا گردید.







نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار