شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۳

 

دكتر عليرضا مخبر دزفولي

رئيس شوراي هماهنگي فعاليت هاي فرهنگي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي استان خوزستان

در مطلب قبل عرض كردم كه 33 سال است ستاد هاي امر به معروف و نهي از منكر در كشور فعال هستند و دستگاه هاي متعدد فرهنگي هم با اعتبارات قابل توجه كار فرهنگي ميكنند ولي معضلات فرهنگي و منكرات با قوت و شايد بيش از گذشته در حال گسترش است.براي شروع موضوع بدپوششي را به ميان مي آورم و پيرامون آن نكاتي را تقديم ميكنم تا برسيم به ساير منكراتي كه به نظر من شيوع آنها بسيار خطرناك ولي توجه به آنها بسيار اندك است.

1:روزي كه رهبر عزيز و هوشمند انقلاب چون ديده باني بيدار از تهاجم فرهنگي دشمن خبر داد و اندكي بعد از آن به شبيخون فرهنگي تعبير كرد و بعد از آن به ناتوي فرهنگي تشبيه كرد بسياري مسئولين فرهنگي وقت‏، مطرح شدن اين تهاجم را توهم توطئه ناميدند.تهاجم سنگين شد سيلاب متعفن آداب و رسوم بي ارتباط با سنت ها و ارزش هاي ما با شتابي مهارناشدني سرازير شد و شهر و خيابان و كوچه هاي ما را پر كرد و تازه مسئولين به فكر خالي كردن سيلاب با سطل افتادند !!

بدون هيچ ترديدي يكي از عوامل تاثير غيرقابل انكار تهاجم فرهنگي بر تمام اضلاع فرهنگي ما از جمله پوشش عمومي همين تغافل بنيان برانداز و انشاء الله غيرعمدي است كه در آن مقطع تاريخي دامنگير متوليان فرهنگي كشور شد.و البته بعد از آن هم فكري اساسي براي جبران آن توسط مسئولين بعدي نشد.

2:نداشتن هدف‏،برنامه و ارزيابي فعاليت هاي فرهنگي:

متاسفانه يك باور نسبتا عمومي در ميان متوليان فرهنگي كشور وجود دارد كه چون فرهنگ مفهومي كيفي است امكان ارزيابي دقيق فعاليت هاي فرهنگي وجود ندارد و در حالي كه دشمنان ما در نهايت دقت و فراست دائما در حال بررسي بازخورد فعاليت هاي فرهنگي خود بر عليه نظام اسلامي و تحول دائم در روش ها و شيوه هاي خود هستند ما در بسياري موارد كماكان با همان روش هاي كهنه و قديمي به مقابله مشغوليم.البته در اين ميان شواهدي هم وجود دارد كه نشان مي دهد هر چند ديرهنگام ولي بالاخره بعضي مسئولين در حال به روزرساني اقدامات خود هستند كه از آن ميان مي توان به راه اندازي شبكه هاي برون مرزي و ديجيتالي كردن مراكز رسانه اي و افتتاح شبكه هائي مثل آي فيلم و ترويج استفاده از ست آپ باكس به جاي ماهواره و...اشاره كرد كه جاي تقدير دارد.در هر حال بنظر مي رسد تا اين سه حلقه مفقوده هدفگذاري ،برنامه ريزي و ارزيابي بهم نپيوندند انتظار نتائج ارزشمند از فعاليت هاي فرهنگي پرحجم و پرخرج در كشور انتظاري بيهوده است.وما به ميزباني مي مانيم كه مرتبا غذائي را به ميهمانش پيشكش مي كند بي آن كه حتي يكبار از او بپرسد كه آيا اين غذا باب طبع او هست يا نيست؟!

3:كمي مصداقي تر وارد بحث شويم.جوان به مد و به همراهي با تحولات از جمله در پوشش علاقمند است.در طي 33 سال گذشته چه حركت تحول آفرين و جوان پسندانه اي در ارائه و معرفي الگوي پوشش اسلامي با توجه به ذائقه جوانان صورت گرفته است؟ اين در حالي است كه بطور روزانه مدهاي غربي به فاصله چند روز از مطرح شدن در بعضي كشورهاي غربي به تهران و سپس تمام شهرستان هاي ما رسوخ پيدا مي كند.چه اشكال دارد كه متخصصين متعهد لباس با توجه به مد شدن يك رنگ به عنوان- رنگ سال-بلافاصله به طراحي لباس هاي همسو با ارزش هاي اسلامي ما با رنگ هاي مورد نظر بپردازند؟

4:وقتي بازار از مدل هاي لباس غيرمتناسب با ارزش هاي اسلامي پر مي شود و بدست آوردن لباس هاي متناسب با فرهنگ و ارزش هاي ما به دشواري ممكن مي شود تقصير متوجه كيست؟! مردم يا مسئولين؟!

5:مسئوليت جلوگيري از توليد و توزيع اين لباس ها با مردم است يا مسئولين ؟!!

6:در كنار اين مسائل نبايد از زمينه هاي بروز اين ناهنجاري ها كه عبارت از عدم امكان ازدواج جوانان و نبود شغل مناسب براي آنان است غافل شد.مي توان تحقيق كرد كه چه ميزان از اين تبرج ها و مد پرستي ها مربوط به مجردين و چه ميزان مربوط به متأهلين است.لذا تا زمينه هاي بروز ناهنجاري ها كنترل نشود به كسي مي مانيم كه دائم در حال خشك كردن زمين است در حالي كه پشت سر او آب ريخته ميشود!!....

جمع بندي اين بخش:

1:فراهم كردن زمينه هاي ازدواج جوانان و امكان يافتن شغل مناسب براي آنان بطور قطع به كاهش محسوس ناهنجاري هاي اجتماعي و از جمله بدپوششي منجر ميشود.و مسئولين به جاي طرح هاي مقطعي بي ثمر بايد فكري اساسي و غيرشعاري و غيرآماري ! براي زمينه هاي پديدآورنده اين ناهنجاري ها بكنند.

2:به جاي برخورد يا همراه با برخورد البته قانوني و هدايتگر و نه دشمن ساز‏، با كساني كه پوشش مناسب ندارند- البته هم مرد و هم زن- با عوامل توليد و توزيع لباس هاي نامناسب هم برخورد شود و از سرچشمه جلوي كار گرفته شود نه در دامنه ها...

3:نمايشگاه دائم لباس هاي متناسب با فرهنگ و رسوم و ارزش هاي اسلامي در شهرهاي مختلف برقرار باشد و بطور مستمر توسط متخصصين و طراحان لباس متعهد ،بسته به شرائط روز، لباس هاي جديد با رنگ هاي متنوع و طرح هاي جذاب و جوان پسند طراحي ‏،دوخته و در اين نمايشگاه ها توزيع شود.

اميدوارم نظرات نخبگان در خصوص اين نوشته به كاربردي تر كردن بحث كمك كند.....ادامه دارد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار