شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
دکتر ایدنی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه اهواز
متاسفانه در کشور ما با توجه به افرایش روند شهرنشینی و کم تحرکی، میزان شیوع بسیاری از بیماری هاي مزمن از جمله بیماری دیابت...
شوشان: روز جمعه 3 اردیبهشت ماه 95 همزمان با سومین روز از هفته ملي سلامت، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پرشکی جندی شاپور اهواز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه اهواز، ضمن تبريك اعياد بزرگ ماه رجب، ولادت حضرت علي(ع) و روز پدر و نيز فرارسيدن هفته ملي سلامت گفت: سلامتی و امنیت دو اولویت اساسی هر جامعه به شمار می روند و با توجه به اینکه عوامل مختلفی بر مقوله سلامتی موثر می باشند، لازم است دست اندرکاران جامعه توجه ویژه ای به مسئله سلامت داشته باشند.

وی بیان داشت: سازمان بهداشت جهانی ٧ آوريل مصادف با 18 فروردین ماه را به عنوان روز جهانی بهداشت و سلامت معرفی کرده است و در کشور ما با توجه به اهمیت مقوله سلامت، یک هفته به این مهم اختصاص یافته و هر ساله شعاری برای این هفته در نظر گرفته می شود که امسال شعار "غلبه بر دیابت" انتخاب شده است.

ایدنی اظهار داشت: متاسفانه در کشورهای جهان سوم و در کشور ما با توجه به افرایش روند شهرنشینی و کم تحرکی، میزان شیوع بسیاری از بیماری هاي مزمن از جمله بیماری دیابت روز به روز در حال افرایش است، در حالی که با اعمال تغییرات ساده ای در روش زندگی و اصلاح آن، می توان بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، سرطانها و... را کنترل نمود.

وی ادامه داد: از علائم بیماری دیابت می توان به پرخوری و پرنوشی اشاره کرد که این علائم در کودکان و نوجوانان كه ممكن است دچار ديابت نوع ١ كه داراي زمينه ارثي هست شوند، خیلی زود بروز داده می شود ولی متاسفانه علایم دیابت نوع ٢ که در افراد میانسال بیشتر شایع هست، تا مدت ها پنهان بوده و این افراد تا زمانی که به پزشک مراجعه ننموده اند، از بیماری خود خبر ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پرشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه کم تحرکی یکی از علل بروز بیماری دیابت است، خاطرنشان کرد: با افزایش زندگی ماشینی و کاهش کم تحرکی، سوخت و ساز بدن نیز کاهش یافته و موجب ايجاد چاقی و در نهایت بیماری های قلبی و عروقی و دیابت می گردد.

ایدنی بیان داشت: استفاده از فست فودها و انواع غذاهای آماده که دارای چربی و قند زیادی می باشند، در بروز بیماری دیابت نقش بسزایی دارند و اگر افراد توصیه های لازم را به خوبی انجام داده و معاینات دوره ای داشته باشند و در کنار آن تحرک کافی، رژیم غذایی مناسب، افزايش مصرف ميوه و سبزي و كاهش مصرف روغن و نمك را داشته باشند، کمتر در معرض این بیماری قرار خواهند گرفت.

رئيس شوراي عالي نظام پزشكي كشور در پايان با اشاره مجدد به اهميت ورزش و تغذيه مناسب افزود: همواره باید کاهش مصرف نمک را نيز مد نظر داشته باشیم و بایست به سمتی پیش برويم که نمکدان را از روی سفره های غذایی خود حذف كنيم. اگر ما بتوانیم مصرف نمک در كشور را 30 درصد کاهش دهیم، توانسته ایم بیماری فشار خون را کنترل نمائیم، همچنین اگر بتوانیم قند خون را در جامعه کنترل نمائیم، زمینه بروز بسیاری از بیماری ها مانند سکته مغزی، سکته قلبی، نابينايي، قطع عضو، بیماری های کلیه و ... را کاهش داده ایم.

گفتنی است قبل از ايراد خطبه هاي نماز جمعه، ايستگاه سنجش سلامت به همت مركز بهداشت شرق اهواز در مصلای نماز جمعه در دو بخش برادران و خواهران برپا شده بود كه در اين ايستگاه ها، ضمن اندازه گيري قند و فشار خون نمازگزاران و ارائه مشاوره هاي لازم، بسته های آموزشی در خصوص دیابت نيز به آنان اهداء گرديد.




نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار