شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹
عبدالرحیم سوارنژاد

با آغاز فعالیت مجلس دهم به نظر می رسد شکل گیری فراکسیونها از اردوگاههای دوگانه سیاسی اصلاح طلبان و اصولگرایان به سمت مطالبات زیست بومی تغییر مسیر دهد و قرار گرفتن اصولگرایان در لیستهایی به نام امید را از این منظر باید مورد تحلیل و بررسی قرار داد ، در راس این مطالبات مسئله " آب "به دلیل خشکی زمینهای کشاورزی به یک جدال جدی درون مجلس تبدیل خواهد گشت و یارگیری برای ریاست مجلس نقطه " امید " کنشگران برای تحقق رویای کویر نشینانی خواهد بود که سودای انتقال کارون را در سر دارند تا در این دیپلماسی بتوانندبا اهرم ریاست قوه مقننه و ضروری پنداشتن لوایح مربوط به آب به وعده خود عمل کنند در تقابل با این نگرش اقوام جنوبی که دل به کارون بسته اند و نشاط و شادابی زادبوم خویش را در نفی پروسه زیرکانه انتقال می بینند و تاریخ خویش را در مشاهده زلالی آب دیده اند با درایت و همگرایی و دست رد بر سینه کارون ستیزان عرصه را بر اهل کویر خواهند بست که البته با توجه به برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس باید مراقب رفت و آمدهای سیاسیون مرکز گرا که به انتقال آب بیش از هر امری اندیشه می کنند باشیم و آنها را وادار سازیم تا موضع خویش را در خصوص کارون خروشان اعلام کنند ، آری "آب" باید کلید واژه انتخاباتی کاندیداهای خوزستان باشد و مبادا با قرار گرفتن در اردوگاه سیاسی دلخوش کرد و مطالبه حیاتی مردم را نادیده گرفت و سرباز پیاده دیگران شد؟ استان های کویرنشین اصفهان ، یزد ، کرمان و ... با مصادره رهبری اردوگاههای سیاسی برای این امر به میدان آمده اند ! ساده اندیش نباشیم .

مروری بر مصاحبه ی کاندیداها و همچنین نطق های نمایندگان نشان می دهد که جدال آینده و زورآزمایی نمایندگان "مجلس دهم" در این استان ها ، بر مبحث آب و انتقال آن متمرکز خواهد شد. همانگونه که مدیری متخصص و مجرب در حوزه آب و مغز متفکر انتقال آب کارون ، بر مسند استانداری اصفهان نشست بی شک کسانی از اصفهان راهی مجلس خواهند شد که در این زمینه بتوانند گلیم اصفهانی ها را از آب بیرون بکشند و در بحث انتقال آب و اخذ بودجه و لابی در دولت ، کارآزموده باشند و در این انتقال یزد و کرمان نیز دروازه های شهر را برای ورود قطره های طلایی کارون آذین خواهند بست . سفر ریاست محترم جمهور با همراهی دکتر محمدرضا عارف به استان یزد حامل یک پیام بد برای خوزستانیها و یک امید به کویر نشینان بود ، آغاز خیزش انتخاباتی و تبدیل گفتمانهای هویتی اجتماعی به صرفا" سیاسی بود تا با هوشمندی نقاط ضعف دولت در پروژه آب پنهان شوند و نگاهها به بیراهه بیفتند ، سفر ریاست جمهوری به یزد تعیین مسیر جدید کویر بود که از کوهرنگ آغاز می گردد و تغییر ذائقه مردمی که تشنه بودند را درخود داشت با روشی مبتنی بر ایجاد موج و سوار شدن بر آن ، اسطوره سازی چهره ها ، دست گذاشتن بر کمبودها و نارساییها و ادعای اعجاز در حل مسائل که در بستن لیستهای انتخاباتی و با دفاع تمام قد از نفرات بدون توجه به اردوگاه سیاسی مسیر را هموار نمودند!

هرچه به جلو می رویم و رفتار دولتمردان کویرنشین را می بینیم ماهیت این همسفری بیشتر آشکار می گردد ، برای آشنایی و پی بردن بیشتر به کنه موضوع می توان به رسانه های اهالی کویر مراجعه کرد و دیدگاههای آنها را دریافت ، گذشته را فراموش نکنیم ما فرزند کارون هستیم و خود را آواره کویر نسازیم . دیپلماسی آب را جدی بگیریم که ناگهان زود دیر می شود ! خوزستان در وانفسای ریزگردی به نفس افتاده است و با رویش پیشروانه خاکهای نرم کویر تشنه خواهد ماند ، راه بر شنهای روان ببندیم . برای دوست داشتن خوزستان جدال آب را جدی بگیریم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار