امام علی (ع): كسى كه دانشى را زنده كند هرگز نميرد.
شوشان - مالک خدادادی
معلم
یک واژه نیست، یک اصطلاح و لغت نیست.
معلمی
یه مفهوم است، مفهومی که ریشه و خاستگاه آن از فهم می آید.
رسالت
همه ی پیامبران، معلمان و مصلحان بشری آگاهی بخشی به جامعه بشری بوده تا شاید به یمن
فضیلت فهم و آگاهی، جامعه به رفاه و آرمان اتوپیایی برسد و از این رهگذر بشریت به
سرمنزل مقصود رهنون شود.
آگاهی
بخشی همان وظیفه خطیری ست که ایجاد فهماندن می کند.
تولید
فکر ، فهم و دانش، آرزوی دیرینه همه ی معلمان، مربیان، منادیان، پیامبران و پیام
آوران روشنایی و نور، در طول تونل تاریک تاریخ بوده است.
پیامبران
همان مربیان بزرگی بودند
که
برای مبارزه با جهل و خرافات قبام کردند .
سلاح
و صلاح آنان در این مبارزه نابرابر ایجاد فهم و دانایی بود .
روشنگری، فهماندن و فرایندفکر غایت کار هر مربی و معلمی هست.
ارسطو
در جایی در توصیف خداوند بیان کرده است "خداوند فکر فکر است" .
ارسطو
چه زیبا توصیف می کند خالق را . همان توصیفی که معلم به ضرورت کار خویش در صدد آموزش
آن است. " فکر کردن "
و
بی جهت نیست که ارسطو را معلم اول می نامند، نام زیبا و با مسمایی که برازنده ارسطو
بود.
هر
چند که در گذر کهن روزگار سقراط را هم نباید فراموش کرد.
کسی
که مدام از درد فهماندن رنج می برد و ترجیع
بند سخنانش این بود که می گفت "من خرمگس فکری جوانان شهر آتن هستم" .
و رسالتش را بیداری فکری جوانان آتن می دانست که افکارشان تدخیر شده بودند. و سرانجام
این معلم مکتب ارسطو در راه بیداری افکار جمود شده جوانان جامعه و جهد جهالت به اعدام
محکوم شد.
تولید
فکر و دانش مرغوب ترین کالای جهان مدرن و پست
مدرن امروزی ست که کیفیت آن بستگی به عنصر فهم جامعه دارد.
دنیای
سیاست نیز شبیه بازار تجارت جهانی است .
هر کسی
کالای با کیفیت تر و مناسب تری تولید کند که
همگام با تغییرات جهانی و هماهنگ با نیازهای مردم باشد سود بیشتری خواهد برد و موفق
تر است.
هر چه
عرضه ی بازار سیاست ، مردم پسندتر باشد تقاضا نیز بیشتر خواهد شد.
بنابراین
هرکس چشمم را به روی تغییرات دنیای پیرامونی بست و در مقابل تحولات منفعل گشت با چالش
های عدیده ای مواجهه خواهد شد.
و
بازارش کساد خواهدشد و روزی باید کرکره دکان سیاستش را پایین بکشد. و درب مغازه بنویسد
تعطیل است.
اما
پیامبران خود را نه یک قدیس بلکه یک معلم می دانستند.
مصلحان
تاریخ همچون سقراط، ارسطو فارابی، ابوعلی سینا و سهروردی نیز خود را یک مربی و آگاه گر می نامیدند.
اجتماع
، زمانی به یک جامعه پیشرفته و پیشرو تبدیل خواهد شد
که
قداست و منزلت معلم معلوم و محفوظ باشد.
و
معلم دغدغه ای جز روشنگری و آگاهی بخشی نداشته باشد.
" من معلم هستم.
درد
فهمیدن و فهماندن و مفهوم شدن همگی مال من
است ".
و
این درد را به هزار درمان ندهم.