اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۴۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
وي با اشاره به تاسيسات نفتي كه در حوضچه شماره 3 هورالعظيم وجود دارد افزود: به تدريج با افزايش آب در تالاب، احتمال به زير آب رفتن و يا تخريب اين تاسيسات وجود دارد و شركت نفت بايد نسبت به ساماندهي تاسيسات خود اقدام كند.
 معاون حفاظت و بهره برداري از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: افزايش دبي رودخانه كرخه به منظور آبگيري تالاب هورالعظيم است و هيچ تهديدي براي اهالي شهرها و روستاهاي مسير رودخانه ايجاد نمي كند.

به گزارش ايرنا از ديشب پيام هايي در شبكه هاي اجتماعي مبني بر طغيان رودخانه كرخه در خوزستان و وقوع سيلاب در شهرها و روستاهاي مسير مطرح شده كه نگراني هايي را در پي داشته است.

مصطفي شبه دوشنبه در گفت وگو با ايرنا با بيان اينكه جاي هيچگونه نگراني نيست، اظهار كرد: افزايش آورد كرخه، فرصت مناسبي براي آبگيري تالاب هورالعظيم تا پيش از آغاز كشت تابستانه فراهم شود، و رهاسازي آب از سد كرخه تنها با هدف آبدار كردن بخش هاي بيشتري از اين تالاب انجام مي شود.

وي افزود: در حال برنامه ريزي هستيم كه بدون هيچگونه خسارت و تهديد مالي و جاني، حداكثر توان رهاسازي آب را براي آبگيري هورالعظيم استفاده كنيم.

وي نگراني بوجود آمده را به دليل ضعف اطلاع رساني و بزرگنمايي موضوع دانست و اضافه كرد: در تلاش هستيم فرمانداران و اهالي مسير رودخانه را توجيه كنيم كه هيچگونه اتفاق غيرطبيعي رخ نخواهد داد.
شبه اظهار كرد: در رودخانه كرخه بيش از 23 سال است كه هيچ تجربه سيل نداشتيم به اين معنا كه هيچگونه تهديد سيل اتفاق نيفتاده، به همين دليل دست اندازي زيادي در حريم رودخانه اتفاق افتاده و يا بخش هايي از هورالعظيم براي كشت خشك شده است.

وي ادامه داد: ظرفيت رودخانه كرخه به نسبت گذشته بسيار كمتر شده زيرا به هشدارهايي كه براي حفظ حريم ها مي دهيم توجه نمي شود؛ با اين حال در تلاش هستيم كه اتفاقات را به حداقل برسانيم.

شبه، با بيان اينكه افزايش دبي كرخه تدريجي انجام مي شود، خاطرنشان كرد: اين رهاسازي تدريجي آب از هفته گذشته آغاز شده و دبي رودخانه از 35 مترمكعب برثانيه به 100 مترمكعب برثانيه رسيده است. 

وي با اشاره به تاسيسات نفتي كه در حوضچه شماره 3 هورالعظيم وجود دارد افزود: به تدريج با افزايش آب در تالاب، احتمال به زير آب رفتن و يا تخريب اين تاسيسات وجود دارد و شركت نفت بايد نسبت به ساماندهي تاسيسات خود اقدام كند.

تالاب هورالعظيم در جنوب غربي ايران خط مرزي دو كشور ايران و عراق را تشكيل مي دهد. يك سوم اين تالاب در كشور ما و دو سوم در عراق قرار دارد. از زمان ساخت سد كرخه، بيش از 20 سال پيش، حقابه اين تالاب تامين نشده و به مرور بخش هايي از آن خشك شده است. خشكسالي شديد در رودخانه كرخه و فعاليت هاي نفتي از سال 87 در اين تالاب منجر به خشك شده بخش هاي بيشتري شده و حوضچه شماره سه به صورت تعمدي خشك شده بود. از سال 93 تعداد اندكي از دريچه هاي بين حوضچه هاي 2 و سه گشوده شد و با افزايش دبي رودخانه كرخه در ماه گذشته 70 دريچه بازگشايي شده است.

خشكي هاي هورالعظيم به عنوان يكي از مهمترين كانون هاي توليد گرد و غبار اعلام شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار