اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۴۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
 واحد مرکزی خبر نوشت: سخنگوی کاخ سفید آمریکا تصریح کرد بحران سیاسی ترکیه تاثیری بر همکارهای دو کشور ندارد.

سخنگوی کاخ سفید درباره استعفای نخست وزیر ترکیه گفت: ما خبرها درباره تصمیم داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه برای استعفا در اواخر ماه را دیده ایم. نخست وزیر شریک خوبی برای آمریکا بوده است و ما از وی تشکر می کنیم. معاون رئیس جمهور آمریکا و وی بارها درباره مسائل مختلفی که برای دو کشور اهمیت داشت،در تماس بوده اند. من تصور می کنم این مسئله تاثیری بر توانایی آمریکا و ترکیه برای همکاری با یکدیگر و اجرای راهبرد ما برای تضعیف و نابودی داعش ندارد.

وی افزود: گام های مهمی است که ترکها در چند ماه گذشته برداشته اند. ما شاهد بوده ایم ترکیه در بستن مرز های خود با سوریه کاری موثرتر انجام داده است. ما معتقدیم آنها می توانند کار بیشتری انجام دهند اما پیشرفت قابل توجهی داشتند که منجر به کاهش سرازیر شدن جنگجویان خارجی به سوریه شده است.

ارنست ادامه داد: ترکیه به آمریکا و برخی از شرکای ائتلاف اجازه دسترسی به پایگاه هوایی در این کشور را داده که موجب شده است عملیات هوایی ما موثرتر باشد. ما همچنین شاهد هستیم ترکیه نقش سازنده ای را در همکاری با متحدان اروپایی برای حل مسئله مهاجران ایفا می کند. ترکیه حتی قبل از توافق با اتحادیه اروپا بار قابل توجهی را در زمینه رفع نیازهای اساسی بشردوستانه بیش از یک میلیون سوری که از خشونت در کشور خود به ترکیه فرار کردند، بر دوش کشیده است.

وی مدعی شد: تردیدی نیست ترکیه شریک مهمی است و کمک های قابل توجهی در تلاش ها علیه داعش ارائه کرده است اما همانطور که این تلاش ها را انجام می دهیم، مکررا برای مسئولان ترکیه یادآور می شویم که اطمینان یابند اقدامات آنها مطابق با ارزش های جهانی دموکراتیک و براساس قانون اساسی ترکیه باشند. این ارزش ها علاوه بر این که در قانون اساسی ترکیه آمده است، در قانون اساسی آمریکا نیز هست و اینها نوع ارزش هایی است که ما در سراسر جهان از آنها حمایت می کنیم.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: مسائلی نظیر آزادی بیان و آزادی مطبوعات و ما نگرانی خاصی را با ترک ها در این زمینه مطرح کردیم. ما در آینده نیز در طرح این مسئله درنگ نمی کنیم اما این مسئله بر توانایی ما برای همکاری با یکدیگر ،همکاری با ترکیه ،متحد ناتو ما، تاثیری نمی گذارد.

جاش ارنست گفت: من در حال حاضر نمی خواهم درباره تاثیر سیاسی استعفای نخست وزیر قضاوت کنم. تمرکز ما ادامه همکاری موثر با متحدان ما برای تضعیف و نابودی داعش است و این مسئله منجر نمی شود که ما نگرانی های خود را درباره نحوه برخورد دولت با ارزشهای جهانی دموکراتیک که در قانون اساسی آنها نیز وجود دارد،بیان نکنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار