اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۴۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
اتخاذ تصمیمی که جمعی از اهالی بختیاری ثابت کردند تا چه اندازه می‌تواند پربرکت و ماندگار باشد؛ فروش بیش از یکصد فیش حج و جمع آوری مبالغ آنها و بخشی از هزینه ای که قرار بود خرج ولیمه و میهمانی بازگشت از خانه خدا شود و اختصاص این مبالغ به تهیه جهیزیه کامل بیش از یکصد دختر دم بخت.
 به رغم آنکه زمان زیادی تا فرا رسیدن موسم حج نمانده، هنوز مذاکرات مسئولان حج کشورمان با همتایان سعودی خود به نتیجه نرسیده و به نظر نمی‌رسد که اینگونه هم شود؛ آنقدر که سخنگوی وزارت ارشاد به نوعی آب پاکی را روی دست همه ریخته و اعزام متقاضیان حج را برای امسال بعید می‌خواند.

به گزارش «تابناک»، عربستانی ها که پس از موضع گیری به حق کشورمان در قبال حوادث حج سال گذشته خود را در تنگنایی عجیب می‌دیدند و با شدت دادن به کارشکنی های خود این موضوع را ثابت می‌کردند، مدتی است که در سایه مناقشات سیاسی، با کشورمان قطع رابطه کرده و به این ترتیب سفر به خانه خدا را گرو گرفته‌اند. 

به این صورت که حتی با مذاکره هم به رعایت شروط کشورمان تن در نداده‌اند و تا به این لحظه حاضر نشده اند راهی برای برای اعزام ایرانیان متقاضی حضور در حج فراهم آورند. رویکردی که مسئولان سازمان حج و زیارت کشورمان امیدوارند در دور آتی مذاکره با ایشان تغییر کند و بر این اساس ثبت نام از متقاضیان حج را آغاز نموده‌اند اما نوش آبادی، سخنگوی وزارت خانه متولی برگزاری حج آن را بعید می‌داند.

البته هنوز چیزی مشخص نشده و امیدواریم که سعودی ها بر سر عقل آمده و با کنار گذاشتن کارشکنی ها، گروکشی این سفر معنوی برای دستیابی به اهداف سیاسی خود را متوقف نمایند اما آنچه واضح است، تا این لحظه وضعیت اعزام حجاج ایرانی به عربستان، به نوعی سردرگمی مبتلاست که مانع از هرگونه برنامه ریزی برای آن می‌شود.

این را می‌شود از پرس و جو از آن دسته از متقاضیان اعزام به این سفر بزرگ دریافت که از یکسو شاهد تاخیر در انجام امور پیش از سفر، از جمله دایر کردن کلاس های آموزشی هستند و از سوی دیگر نمی‌دانند که سرانجام واریز وجه و حضور در مقدمات این سفر چه خواهد بود و آیا مجال حضور در عربستان سعودی و انجام مناسک حج را خواهند یافت یا خیر.

سردرگمی این دست زائران در حالی است که اخبار رسیده حکایت از وضعیت متفاوت برخی دیگر از متقاضیان اعزام به حج دارد. متقاضیانی که راه خود را یافته‌اند و می‌دانند چگونه بی توجه به کارشکنی های سعودی ها به حج رفته و هم ارمی که بر ایشان مکلف شده را به انجام برسانند و هم خود را از تردیدهای فراوانی که در مسیر اعزام به حج وجود دارد، رهایی بخشند.

امثال آنهایی که پس از رقم خوردن فاجعه فرودگاه جده و تحریم حج، ترجیح دادند قید سفر به عرستان را زده و به جای آن، مبلغی که برای اعزام به این سفر روحانی و انجام مراسم پس از بازگشت از آن اختصاص داده‌اند، صرف امور دیگر نمایند. اموری مانند تهیه جهیزیه برای افراد کم بضاعت، کمک به مراکز بهزیستی و... .

رویکردی جالب توجه که البته با برخی انتقادات هم مواجه بود اما با اقبال عمومی، به شدت شایع شد و به جایی رسید که شاهد انتشار سلسله اخباری در این خصوص بودیم. اخباری که حکایت از انصراف برخی متقاضیان اعزام به حج و اختصاص هزینه های این سفر به برخی امور خیر داشتند و از اقصی نقاط کشور مخابره می‌شدند.

جالب آنکه بار دیگر شاهد انتشار اخباری از این دست هستیم؛ با این تفاوت که این بار بحث انصراف از حج تمتع یا همان واجب مطرح است و برخی باید و نبایدهای دینی و اعتقادی، تصمیم گیری در این خصوص را حساس تر می‌کند و علاوه بر آن، صف طویل متقاضیان ادای این فریضه موجب سالها انتظار برای متقاضیان اعزام به حج تمتع شده است.

به عبارت بهتر، شاهد انصراف آن دسته از متقاضیان هستیم که هم سالها در آرزوی رسیدن نوبتشان جهت اعزام به این سفر، انتظار کشیده‌اند و هم خود را در شرایطی می‌بینند که استطاعت انجام این سفر را دارند و بنابراین بر ایشان واجب است که حج بروند. شرایطی که با وجود آن شاهد انصراف برخی متقاضیان از اعزام به حج هستیم.

اتخاذ تصمیمی که جمعی از اهالی بختیاری ثابت کردند تا چه اندازه می‌تواند پربرکت و ماندگار باشد. فروش بیش از یکصد فیش حج و جمع آوری مبالغ آنها و بخشی از هزینه ای که قرار بود خرج ولیمه و میهمانی بازگشت از خانه خدا شود و اختصاص این مبالغ به تهیه جهیزیه کامل بیش از یکصد دختر دم بخت.

رویکردی که بر مبنای روایات اجری بیش از طواف خانه خدا دارد و به نوعی اعزام به حج، بی توجه به کارشکنی ها و دشمنی های سعودی هاست چراکه  از امام صادق(ع) نقل شده:
«هرکس خانه خدا را طواف کند، خداوند عزّوجلّ شش هزار حسنه برای او می‌نویسد و شش هزار گناه از او می‌آمرزد و شش هزار درجه به وی عطا می‌فرماید و شش هزار حاجت از او برآورده می‌سازد؛ گره‌گشایی از کار یک مؤمن، ده برابر این طواف فضیلت دارد!»


برچسب ها: کارشکنی‌ ، عربستان ، حج
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار