شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۲

عبدالحمید قندریز: بر اساس بررسی و تجزیه تحلیل حوادث ناشی از گاز در آپارتمانها، که منجر به فوت و یا خفگی افراد ساکن در آنها به عمل آمده، موارد ذیل رعایت نگردیده اینگونه موارد باید به صورت جد پیگیری و مهندسین محترم طراح معماری و سازه و مهندسین محترم ناظر بر اجرای پروژه های ساختمانی، آنرا لازم الاجرا دانسته تا از این سوخت پاک نهایت بهره را در جهت ایمنی خانواده ها استفاده نمود .

۱-در حال حاضر از یک داکت جهت خروجی دودکش آبگرمکن و خروجی هوای کثیف آشپزخانه شامل هو و اگزوزفن استفاده می گردد از آنجائیکه محصول احتراق آبگرمکن، منو اکسید کربن که عامل اصلی خفگی می باشد می بایستی، از یک داکت جداگانه و از هوای کثیف آشپزخانه منفک شود. پس باید ترتیبی اتخاذ نمود که در نقشه ها طراحی ساختمان و در اجرای آن، حتماً از دو داکت جداگانه با دو نوع کاربری استفاده نمود .

۲-مورد دیگری که باید به آن توجه نمود، استفاده از درب و پنجره های دو جداره upvc و تجهیزات آب بندی شده آنها است، هماهنگونه که مستحضرید در زمان استفاده از وسائل گاز سوز، شامل آبگرمکن، بخاری و اجاق گاز جهت احتراق، نیاز شدید به اکسیژن دارند که با استفاده تجهیزات مذکور، اکسیژن موجود در محل مصرف و با کمبود آن مواجه می گردد (به لحاظ آب بند بودن کامل درب و پنجره ها) که به علت نقصان اکسیژن، موجبات خفگی را فراهم می نماید .

جهت رفع این نقیصه می توان با تعبیه دریچه ای هوای آزاد در آن محل، این مهم را در نقشه های طراحی ساختمان منظور و توسط مهندسین ناظر از اجرای آن مطمئن شد .

۳-در مرحله نهایی که مهندسین طراح و بازرس گاز خانگی باید به دقت کنترل نمایند. رعایت الزامات فوق می باشد چنانچه از اجرای آنها مطمئن نباشند تحت هیچ شرایطی به مجری (لوله کش گاز) اجازه کار داده نشود. به دلیل اینکه در آینده باید پاسخگوی چنین حوادثی باشند

سازه نیوز


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار