اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۵۶۲۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
محمد كيانوش راد : استاندار شدن من مساله اصلي نيست/ گزينه هاي خوبي از اقوام مختلف خوزستان وجود دارد/ لزوم اجماع نخبگان اصلاح طلب و اصولگرا برای انتخاب استاندار / مشكل اصلي "عدم اجماع نخبگان خوزي " از نظر گفتماني و رفتاري است
مساله استان ، فراتر از اين يا آن استانداراست. مساله مهم، آمادگي همه نيروها با سلايق مختلف براي يافتن راه تفاهم و كمك به توسعه استان است.
شوشان: كيانوش راد در مطلبی نوشت: استاندارشدن من مساله اصلي نيست. مسئله استان فراتر از اين يا آن استاندار است.اولويت نيروهاي اصلاح طلب و اصول گرا ، گزينه استاني است. اكنون گزينه هاي خوبي از اقوام مختلف خوزستان وجود دارد.

به گزارش شوشان ، در این مطلب آمده است:

دوم خرداد ، حماسه اي در تاريخ مبارزات اجتماعي مردم ايران است. جنبشي كه براي اصلاح و  تثبيت و نهادينه كردن ِنظام و پررنگ كردن نقش مردم و تحديد قدرت حاكمان ، در تمامي سطوح  قدرت تجلي يافت. 

اصلاحات راهي است كه در صورت تداوم وقبول آن مي توان به بقاي نظام اميدواربود. 

اصلاحات راه حضورهمه سلايق ، از جمله اصول گرايان را گشوده است  و اگر اصول گرايان ، از منظر تئوريك و يا از منظر عمل گرايانه راهي بسوي تجديد نظر و تعامل با همه سلايق سياسي جامعه ايران و از جمله اصلاح طلبان نگشايند ، بيش از گذشته زيان خواهند ديد و متضرر خواهند شد. 

اهميت استراتژيك  خوزستان نيازي به هيچ توضيحي ندارد. آنچه اهميت دارد ، ترسيم "نقشه راه توسعه استان " و تعيين تقدم و تاخر دادن به اولويت هاي اجرايي و دركي درست از مسائل توسعه ي پايدار خوزستان است.

نقشه راهي كه تنها با " اجماع نخبگان استان " اعم از اصلاح طلب و اصول گرا و ديگر سلايق موجود در استان ، قابل تحقق است. 

اكنون نوبتي ديگر براي تعيين مديريت عالي استان فراهم گشته است.  اما آنچه بيش از تعيين استاندار اهميت دارد ، "اجماع نخبگان استاني " و تعهد درانتخاب و پذيرش " نقشه راه توسعه " استان است. 

مشكل، و مساله اصلي خوزستان،نه كمبود بودجه و اعتبارات،نه فقدان طرح هاي عظيم سرمايه گذاري ، نه كمبود اختيارات فوق العاده براي استانداران ، نه عناد و مخالفت و بي توجهي مركزنشيان با رشد و توسعه خوزستان  و نه دسته بندي هاي سياسي و حزبي است.
بلكه مشكل اصلي "عدم اجماع نخبگان خوزي " از نظر گفتماني و رفتاري است. 

توسعه خوزستان و حل مسائل و بحران هايي  چون برداشت آب از كارون ، وجود گرد و غبار نفس گير ، عدم توسعه كشاورزي و رفع بيكاري و حل بحرانِ آموزش و پرورش ، با هياهو و هوچيگري و قلدري با مركزنشيان و هيات دولت و يا با ناديده گرفتن سهم واقع بينانه جناح ها ، (اعم از اصلاح طلبان و اصول گرايان) و با ناديده گرفتن گرايشات سياسي و قومي در استان تحقق نخواهد يافت.
توجه به دغدغه هاي صحيح و اصولي ، هزينه هاي توسعه را صد البته كاهش خواهد داد. 

خوزستان بايد به  " كارگاه بزرگ حضور  بخش خصوصي " تبديل گردد و بجاي منازعه و ستيزه گري ، به محلي براي تعامل و سازش درآيد.

در اين مسير ، آموزش وپرورش رمز توسعه خوزستان است. اولويت همه توجهات كوتاه مدت ، ميان مدت و بلند مدت ، بايد به  اين "نقشه راه " معطوف گردد. 

استاندار هركه باشد،  بايد به توسعه از منظر جامعه شناسي سياسي ، اجتماعي و فرهنگي و تاثير و نقش نيروهاي اجتماعي در استان چند قومي - چند فرهنگي باور واقعي و نه نگاه امنيتي داشته باشد. 

پس از تغييرات اخير و ضرورت تعيين استاندار جديد خوزستان ، از سوي گروه ها تشكل ها و احزاب سياسي و بسياري از علاقمندان به روش اصلاح طلبانه ، اينجانب بعنوان گزينه اي براي اين مسئوليت خطير به وزارت كشور معرفي گرديدم.

خوشبختانه  افراد لايق و كاردان ديگري نيز در اين ميان و از نيروهاي استاني مطرح شده اند ، كه از سوابق بسيار خوب سياسي و اجرايي برخوردارند كه در  ميان آنها، اصول گرايان معتدل و از اصلاح طلبان شناخته شده نيز حضور دارند. 

استاندارشدن يا نشدن اينجانب ،مساله اصلي نيست.

مساله اصلي يافتن راه "سازش و همكاري" ميان نيروهاي استان ،(با حفظ مرزبندي هاي سياسي و هويتي جناح مطبوع) است.

پيشتر گفته ام حتا اگر استانداري اصول گرا ، كه ملزم به رعايت و اجراي شعارها و برنامه هاي "دولت تدبير و اميد" باشد ، به سهم و حدِ خود از او حمايت خواهيم كرد. 

همه در برابر مردم ايران بدهكار هستيم، و در برابر شهداء و فداكاري هاي جانبازان و ايثارگران ، و فعالان سياسي - فرهنگي و كساني كه به اميد بهروزي جامعه ايران و اجراي بدون تنازل قانون اساسي ، هزينه هاي سنگين پرداخته اند ، شرمنده و شرمساريم.  

اينجانب از گروه ها و تشكل هاي اصلاح طلب و كليه كساني كه مرا لايق و شايسته عهده دار شدن اين مسئوليت دانسته اند ، و حتا كساني كه دلسوزانه و با نگاه كارشناسانه  به مخالفت برخواسته اند ، تشكر و مراتب قدرداني خويش را ابراز مي دارم. 

بديهي است كه در سپردن اين مسئوليت خطير ،موانع و شرايط ناهمواري نيز وجود دارد. و بقول معروف كه گفته اند گاهي :  " مقتضي موجود و مانع مفقود نيست " .پس به رفع موانع نيز بايد با حوصله و بردباري انديشيد و به هركس اين مسوليت خطير را پذيرا گشت ، بايد صميمانه كمك كرد.

اكنون و در ميان خوزستاني ها و از اقوام گوناگون خوزستاني ، كساني هستند كه قادر به كشاندن اين بار ، به سرمنزل مقصود هستند. و اگرچه اولويت بسياري از نيروهاي سياسي ، اعم از اصلاح طلب و يا اصول گرا ، گزينه استاني است ، اما تصميم گير نهايي دولت خواهد بود و همه بايد به نظر دولت ارج نهاده و در مسير توسعه استان مددكار باشيم. 

مساله استان ، فراتر از اين يا آن استانداراست. مساله مهم، آمادگي همه نيروها با سلايق مختلف براي يافتن راه تفاهم و كمك  به توسعه استان است. 

تقريبا با اندكي مسامحه ، همه استانداراني كه پس از انقلاب حضور داشته اند ، و با توجه به جميع شرايط ، از نظر اجرايي و از منظر توسعه اي ، معدلي تقريبا نزديك به هم داشته اند. مساله خوزستان ، فراتر از يك فرد و وابسته به جو فرهنگي و رفتاري نخبگان خوزستاني هم بوده است. 

ما خوزستاني ها بايد به شرايط همكاري و تعامل و سازش با يكديگر و با اتكاء به كار كارشناسانه و عالمانه در جهت حل مشكلات عديده و بحراني استان و در سايه ي همكاري و تعاملِ فعال با مركز و دولت و حاكميت  مبادرت كنيم. راه توسعه استان با روش تقابلي با مركز نشينان به بن بست خواهد رفت ، بايد به ظرفيت هاي ايجاد شده از همكاري و تعامل در درون و با بيرون  انديشيد. 



comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
comment
0
0
comment در شايستگي ايشان شكي نيست اما بهتر نيست فردي در اين پست گمارده شود كه هم اكنون فعاليت سياسي و اجرايي داشته باشد و سابقه اجرايي در اين پست داشته باشد ديگر وقت آزمون و خطا نيست استاندار معزول كه اون همه غرور گرفتش اون چنين عزلش كردن،
مصداق:
عبدالحسن كه[...] همه عمر
ديدي كه [...]
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
comment
0
0
comment اصولگر انتخاب نمی شود در این دولت
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار