اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۵

شوشان: استاندار خوزستان درباره نام‌گذاری امسال به "سال توليد ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" این پیام را تداوم و امتداد نام‌گذاری سال جهاد اقتصادی عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری در سال جهاد اقتصادی به کلان مشکلات و مسایل اقتصادی کشور توجه و بر لزوم عملکرد جهادی تاکید کردند، تاکید ایشان بر تحول و تغییر در همه شاخصه‌ها در عمل و بیش از روند عادی بود.

به گزارش شوشان، سیدجعفر حجازی در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: برای بررسی عملکرد سال گذشته نیز باید دید تا چه‌حد جهادی عمل کرده‌ایم؛ به عنوان مثال اگر در سال‌های گذشته در یک بخش رشد 10 درصد بوده، در صورتی که رشد به 30 درصد برسد کار جهادی بوده است.

وی افزود: نکته دیگر در نام‌گذاری سال‌های اخیر توسط مقام معظم رهبری این است که همه ارکان نظام از جمله دولت، مجلس، قوه قضاییه و مردم مخاطب ایشان هستند و هیچ‌گاه یک بخش مدنظر نبوده است؛ بنابراین هر بخش موظف به ایفای نقش و ارائه عملکرد خود است.

استاندار خوزستان تاکید کرد: از سوی دیگر مقام معظم رهبری با بینش بلندی که از آینده و تهدیدهای دشمنان که به دنبال ضربه‌زدن به کشور هستند، دارند در نام‌گذاری سال‌ها اتفاقات را به درستی تشخیص داده و پیش‌بینی می‌کنند به‌طوری‌که بخشی از آن در همان سال یا سال‌های بعد محقق می‌شود و اگر ما به رهنمودهای ایشان به خوبی عمل کنیم می‌تواند در موفقیت کشور موثر باشد.

حجازی با تشریح چهار رخداد مهم در سال "جهاد اقتصادی"، توضیح داد: نخست این‌که در این سال طرح بزرگ هدفمندسازی یارانه‌ها به‌عنوان بزرگترین طرح اصلاح اقتصادی برای اصلاح روش‌های غلط مصرف و برای اولین‌بار در کشور اجرا شد و اگر این طرح با شکست مواجه می‌شد، با توجه به خطرات و تحریم‌های دشمن علیه ایران، سال‌ها طول می‌کشید که کشور از این وضعیت خارج شود.

وی ادامه داد: نقش حمایتی مقام معظم رهبری در اجرای این طرح بسیار موثر و موفقیت‌آمیز بود؛ از سوی دیگر همراهی مردم با سخنان ایشان نیز به اجرای بهتر و کاهش هزینه‌های طرح کمک کرد، به‌گونه‌ای که باوجود برخی اظهارنظرها شاهد بودیم که تورم و میزان افزایش قیمت‌ها در اجراي این طرح در حدود 10 درصد بود که البته به اذعان برخی کارشناسان همه آن ناشی از اجرای طرح نبوده، بلکه حدود 5 تا 6 درصد تورم مربوط به افزایش قیمت‌های جهانی از جمله نفت و مواد اولیه بوده است.

استاندار خوزستان گفت: تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنان در سال 90 فراتر از قطعنامه‌های سال‌های گذشته و به تعبیر خودشان تحریم‌ها برای ایران فلج‌کننده بود اما روحیه جهادی مردم در این سال به لحاظ روانی و عملی نگذاشت این تهدیدات بر ملت، دولت و مجموعه نظام تاثیر بگذارد و همه در جهت مقابله با تحریم‌ها و دور زدن آن تلاش کردند.

حجازی عنوان کرد: بخش دیگر مربوط به کاهش وابستگی کشور به واردات و حرکت به سمت افزایش کیفیت، کمیت و تنوع در تولید داخل بود. تنوع به این معنا که اقلامی از جمله قطعات صنعتی و برخی ماشین‌آلات که وابسته به واردات آن بودیم و همچنین از نظر کمیت، میزان تولید به مازاد مصرف برای صادرات تبدیل شود و از نظر کیفیت نیز تولیدات داخلی به سطحی برسد که در سطح جهانی و بین‌المللی با قیمت مناسب‌تر با دیگر کالاها رقابت کنند. همه این عوامل در سال جهاد اقتصادی اتفاق افتاد و شاخصه آن افزایش تولید ناخص کشور بود، به‌گونه‌ای که با متنوع شدن تولیدات، وابستگی ما در تامین قطعات خارجی کاهش یافت و در حال حاضر کمبودی در این زمینه به‌ویژه در بخش تامین قطعات صنعتی احساس نمی‌شود. در بخش کیفیت نیز بسیاری از تولیدات به لحاظ استانداردسازی و دیگر موارد رشد کرده و افزایش صادرات را به‌دنبال داشته است؛ البته ظرفیت‌های نهفته بسیاری در تولیدات ما وجود داشت؛ به عنوان مثال صنایع بالادست نیشکر و پتروشیمی در خوزستان وجود داشت در حالی‌که صنایع پایین‌دست آن‌ها در استان نبود اما در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در جهت ایجاد صنایع پایین‌دستی و تنوع در تولیدات انجام شد.

وی بیان کرد: رخداد دیگر در سال جهاد اقتصادی، تحریم‌های بانکی و محاصره اقتصادی بود؛ این حریم‌ها 2 جنبه داشت، یک بخش کلی که جلوگیری از انجام هرگونه معامله و بخش دیگر محاصره اقتصادی بود که از تحریم‌ها فراتر است؛ به این معنا که هرگونه معامله و واردات و صادرات تولیدات و کالاهای داخلی را دربر گرفت. در این سال حربه‌های دشمن برای ملت ایران روشن و خنثی شد و از سوی دیگر راه‌های جدیدی برای انجام مبادلات اقتصادی باز شد. مهم‌تر این‌که در قضیه محاصره اقتصادی و تحریم ایران یک شکاف چندگانه‌ای بین کشورها به‌وجود آمد که اتحاد استکبار به شکستی سنگین برای آن‌ها تبدیل شد. دیپلماسی سیاسی ایران در سال جهاد اقتصادی نیز به جهت برقراری و تقویت ارتباطات جدید با کشورهای مختلف وارد عرصه شد و در خنثی‌سازی تحریم‌ها موثر بود.

استاندار خوزستان افزود: از دیگر دستاوردهای سال جهاد اقتصادی می‌توان به رشد 35 درصدی صادرات نسبت به سال‌های گذشته اشاره کرد، درحالی که در حالت عادی و سال‌های پیش، رشد صادرات 8 درصد بود. در بخش واردات نیز به‌طور متوسط سالانه 2 تا 4 درصد کاهش داشتیم اما این میزان در سال جهاد اقتصادی به 11 درصد رسید و مدیریت واردات نیز در کشور اعمال شد.

حجازی گفت: خوزستان نیز در تحقق اهداف سال جهاد اقتصادی نقش موثری داشت و این موضوع در کسب رتبه نخست در تولید محصولات کشاورزی و رتبه دوم در تولید ناخالص داخلی در کشور قابل توجه است. رشد صادرات استان نیز در این سال چشمگیر بود به طوری که باوجود برخی اشکالات آماری و نبود برخی آمارها، این میزان 14 درصد اعلام شد در حالی که درصورت جمع‌آوری آمار دقیق تا 20 درصد نیز قابل محاسبه است.

وی در ادامه درباره نام‌گذاری سال 91 نیز اظهار داشت: مقام معظم رهبری برای نام‌گذاری سال 91 با ارزیابی که از سال 90 داشتند، از کلیات خارج و وارد جزییات شدند؛ یعنی نگاه همان جهاد اقتصادی است اما جزییاتی که ضعف‌ها و اشکالات نظام تولید، سرمایه و کار در کشور را در بر می‌گیرد در پیام امسال گنجانده شده است.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: معتقدم ایشان در انتخاب نام "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" برای امسال نگرانی‌هایی در این بخش‌ها داشتند که اگر حل شود، جهاد اقتصادی به معنای حقیقی محقق خواهد شد؛ یکی آن‌که مردم به تولید داخلی اعتماد کنند و آن را بپذیرند و لذا نقش مردم در کمک به تولید داخلی و رونق آن موثر است. بخش دیگر تولیدکنندگان هستند و مسوولند با مدیریت بهتر در جهت ارتقاء کیفیت تولیدات و بهبود تجهیزات خود گام بردارند؛ آن‌ها نیز از نظر افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌ها نقش مهمی در حمایت از تولیدات دارد؛ به این معنا که وقتی یک کالا مشابه داخلی باشد و از نظر کیفیت و قیمت نیز مشابه باشد در این‌صورت مردم خودبه‌خود به سمت کالاهای تولید داخل می‌روند.

حجازی در تشریح نقش دولت در حمایت از تولید ملی، عنوان کرد: دولت نیز وظیفه دارد منابع و سرمایه‌ها را در اختیار تولید قرار دهد؛ این امر موجب رونق تولید و نوسازی و بازسازی تجهیزات این بخش و در نهایت افزایش کارآیی و کیفیت و کاهش هزینه‌ها می‌شود. از سوی دیگر دولت مصرف‌کننده عمده‌ای است و با منع خرید تولیدات خارجی، به تولید کمک می‌کند؛ در این خصوص لازم است قوانین و دستورالعمل‌هایی وضع و همه بخش‌ها مکلف به خرید تولیدات داخل شوند، به‌جز در شرایطی که کالای مشابه داخلی وجود نداشته باشد. نقش مجلس نیز در اصلاح قوانین بسیار با اهمیت است، به‌طوری که قوانین برای تولیدکننده و صادرکننده روان و برای واردکننده محدود شود. در حال حاضر همه قوانین ما در جهت حمایت از تولید نیست و نیاز به اصلاح دارد. از سوی دیگر با حمایت از تولید به نوعی از مصرف‌کننده حمایت شده است. قوه قضاییه و سازمان‌های وابسطه از جمله سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نیز در حمایت از تولید نقش دارند به‌گونه‌ای که با تشکیل شعبه ویژه رسیدگی به مسائل حقوقی، مي‌توانند رسیدگی به این مشکلات را سرعت ببخشند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر اهمیت نقش نخبگان و دانشگاهیان در کمک به افزایش بهره‌وری و کارایی، مدیریت و ارایه آموزش‌های لازم در حمایت از تولید گفت: ما باید توان علمی خود در بخش تولید را افزایش دهیم.

استاندار خوزستان ادامه داد: موضوعات بسیاری در زمینه تولید مطرح است که از جمله آن‌ها می‌توان به استخراج نیازهای کشور برای تنوع‌بخشیدن به تولیدات و تعیین بازار کار آن اشاره کرد و این وظیفه سازمان صنعت و تجارت است که به عنوان نمونه برای واحدی که تولید آن نیاز کشور است، یا ظرفیت تولید آن در کشور کم است، پروانه فعالیت صادر کند. این‌ها روش‌هایی برای ساماندهی نظام تولید است.

حجازی در بخش دیگر با تاکید بر لزوم اصلاح فرهنگ کار و ارتقاء آن در کشور، تصریح کرد: فرهنگ کار در کشور یکسان نیست، یعنی در برخی مناطق پشتکار و جدیت در کار وجود دارد و به کار اهمیت داده می‌شود. مقام معظم رهبری نیز در سال‌های مختلف بر لزوم اهمیت دادن به اصلاح فرهنگ کار و داشتن وجدان کاری تاکید داشتند. به همین منظور در این بخش باید راهکارهایی ارائه شود؛ متاسفانه در حال حاضر در کشور حداقل حقوقی تعیین و به‌صورت یکسان به همه پرداخت می‌شود اما این قوانین نیاز به اصلاح دارد و پرداخت‌ها باید براساس عملکرد افراد محاسبه و سیستم پرداخت متناسب با کارآمدی و کارایی طراحی شود؛ در این صورت همه به دنبال کار بهتر می‌روند. در نهایت می‌توان گفت همه بخش‌های دولتی، قانونگذار و نظارتی در اصلاح فرهنگ کار نقش دارند و باید به هم کمک کنند.

وی ادامه داد: نکته دیگر در بخش کار این است که باید آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و ضمن خدمت را به منظور توانمندسازی افراد گسترش دهیم، لازم است از همه ظرفیت‌های کارآموزی و کارورزی استفاده کنیم. از سوی دیگر باید مدیریت دقیق در توزیع نیروی انسانی خود داشته باشیم به این معنا که باید کار را از لحاظ آموزش ساماندهی کنیم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: در بخش سرمایه نیز تاکید مقام معظم رهبری بر هدایت سرمایه‌های اندک مردم به سمت بخش تولید است؛ یعنی به‌جای این‌که سرمایه‌های مردم به سمت هزینه‌های تورم‌زا برود، باید آن‌ها را در جهت رشد اقتصاد کشور و تولید هدایت کرد. در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز، یارانه‌ها به پس‌انداز و سپس در جهت تولید و توسعه کار و تشکیل تعاونی‌ها به خصوص در روستاها به‌کار گرفته شد. سرمایه‌های سرگردان بسیاری در کشور وجود دارد که می‌توان با داشتن یک مسکن و یا خودرو با قیمت کمتر، آن‌ها را آزاد و در تولید به‌کار گرفت و از سوی دیگر تورم را کاهش داد.

وی گفت: بخش دیگر مربوط به حمایت از سرمایه، اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساس است. همچنین صندوق توسعه ملی مکلف است همه سرمایه خود را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد و بنابراین راه برای حضور فعال‌تر این بخش در اقتصاد کشور فراهم شده است.

حجازی بیان کرد: موضوع دیگر در بخش حمایت از سرمایه، افزایش زمینه حضور جوانان در عرصه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال است؛ به این معنا که باید اطمینان‌خاطری را به جوانان داد که اگر وارد یک عرصه از تولید شدند از آن‌ها حمایت می‌شود. هدایت منابع و سرمایه به سمت جوانان نیز مورد نظر مقام معظم رهبری بوده است؛ البته تمام این موضوعات و اهداف تعیین شده مورد نظر ایشان در سال جاری باید براساس امکانات و ظرفیت‌های هر منطقه و استان در چاچوب سند توسعه و اشتغال تعیین و به‌کار گرفته شوند.

وی اظهار داشت: بر این اساس سه کمیته در سال‌جاری در استان تعریف شده که در هفته جاری فعال می‌شوند و شامل کمیته ارائه راهکارهای رسیدن به منویات مقام معظم رهبری در تولید برای تعیین اشکالات این بخش و حل آن‌ها، کارگروه هدایت منابع و سرمایه‌ها و جمع‌آوری آن‌ها در جهت تولید و کار و کارگروه اصلاح فرهنگ و شیوه کار و الگوسازی در این بخش‌ها است.

استاندار خوزستان در بخش پایانی اظهارات خود به برخی اقدامات انجام شده استان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در راستای سال جهاد اقتصادی نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی استان با حضور بیش از 400 تولیدکننده و صنعت‌گر برگزار و موجب شد تولیدات استان برای همه معرفی شوند. این نمایشگاه در سفرهای هیات‌های عراقی از بصره، ترکی، روسی و سوری نیز برپا شد و این هیات‌ها برای استفاده از تولیدات استان اعلام آمادگی کردند.

حجازی ادامه داد: خوشبختانه در خوزستان آنچه مورد تاکید مقام معظم رهبری بود از سال‌های پیش در استان اجرا می‌شد؛ به عنوان مثال در سال اصلاح الگوی مصرف از یک سال قبل با بروز خشکسالی با همراهی مردم، نسبت به کاهش مصرف آب و برق و استفاده بهینه اقدام شد؛ در سال کار و همت مضاعف نیز این‌گونه بود و به نظر می‌رسد خوزستان همواره آماده حرکت در جهت منویات رهبری بوده و از قبل هم ابتکاراتی را انجام داده است. همچنین از سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شد نمایشگاهی بین‌المللی و سه روزه برای توانمندی‌های استان در فرردین‌ماه سال "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی " و با حضور تجار و بازرگانان و همه بخش‌های اقتصادی کشورهای همسایه با یک شب اقامت رایگان برپا شود. این اقدام در جهت حمایت از تولید و کار تاثیر بسیار زیادي خواهد داشت.

وی با اشاره به همایش‌های سرمایه‌گذاری که در سال‌های گذشته در خوزستان برگزار شد، عنوان کرد: تاکنون حدود 247 توافق‌نامه با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی منعقد شده که در حال حاضر 82 توافق‌نامه در مرحله اجرا هستند و در صورتی که این 247 توافق‌نامه به مرحله اجرا برسد حدود 9 هزار و 400 میلیارد تومان در استان سرمایه‌گذاری می‌شود؛ به طور متوسط سالانه باید 2 هزار و 500 میلیارد تومان در استان جذب شود که این امر در سال 89 محقق شده است.

استاندار خوزستان ادامه داد: متاسفانه در فرایند توافق‌نامه تا اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری در استان ابهامات و اخلال‌های ناخواسته‌ای از جمله تحریم‌ها، برخی قوانین دست‌وپا گير، نبود مشوق‌ها و تغییر قیمت‌ها، عدم تامین زیرساخت‌هایی همچون زمین و انرژی و دریافت مجوزها به وجود می‌آید که مدت زمان اجرای طرح‌ها را طولانی می‌کند؛ البته در مقابل برخی قراردادهای تجاری هم وجود دارد که در مدت زمان کمتری اجرایی می‌شوند.

حجازی یادآور شد: هدف از برگزاری این همایش‌ها، بازکردن دروازه‌های استان بود که این اتفاق در حال حاضر رخ داده است؛ اما اکنون باید نتایج همایش‌های برگزار شده، بررسی و استخراج و در برگزاری همایش‌های آینده به کار گرفته شود. به همین منظور با توجه به تجربه موفق استان آذربایجان شرقی در ارائه کتابچه توانمندی‌های سرمایه‌گذاری و ترجمه آن به زبان روسی و توزیع آن در کشور روسیه، قرار است کتابچه توانمندی‌های خوزستان نیز جمع‌آوری، ترجمه و منتشر شود. از سوی دیگر متوجه شدیم که حضور در نمایشگاه‌های دیگر از اهمیت بسیاری برخوردار است و به همین منظور در سال جاری تولیدکنندگان استان در نمایشگاه استان داغستان در خردادماه، نمایشگاه مختص خوزستان در آستاراخان در شهریورماه و در نمايشگاه بصره عراق حضور خواهند یافت.

وی با اشاره به تدوین تقویم‌ نمایشگاهی سال 91، از حضور توليدات استان در حدود 10 نمایشگاه بین‌المللی در سال جاري خبر داد و اظهار کرد: از سوی دیگر در زمینه کشاورزی باتوجه به استعدادها و ظرفیت‌های استان در توسعه صنایع جانبی و تبدیلی کشاورزی، همایش سرمایه‌گذاری و جذب منابع توسعه صنایع جانبی و تبدیلی این بخش در نیمه دوم سال جاری برگذار خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار