شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۴

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: کارگاه‌های مزاحم شهری از کلان شهر اهواز خارج می‌شوند.

احمدرضا لاهیجان‌زاده امروز طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز را یادآور شد و اظهار داشت: بر اساس طرح مصوب دولت، استقرار صنایع آلاینده محیط زیست تا شعاع 30 کیلومتری کلان شهرها ممنوع است.

وی اظهار کرد: مقرر شده شعاع 30 کیلومتری به صورت دقیق و با نظر کارشناسی مسکن و شهرسازی، منابع طبیعی، صنایع و محیط زیست مشخص و روی نقشه پیاده شود تا در جلسات یا طرح آمایش به صورت سند مورد استفاده قرا گیرد.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان با تأکید بر خروج صنایع آلاینده تا شعاع 30 کیلومتری، گفت: لیست صنایع مزاحم در حال تدوین است و در مرحله نخست کارخانه کربن بلک همچنین کارگاه‌های مزاحم شهری از جمله کوره‌های آجر پزی، ریخته‌گری‌های با تناژ بالا، سنگبری‌ها، فروشندگان مصالح ساختمانی از شهر منتقل می‌شوند.

به گفته وی،‌ بازنگری صنایع مستقر در شهرک صنعتی شماره یک اهواز که در محدوده شهر قرار دارد نیز در برنامه است.

لاهیجان‌زاده تصریح کرد: صنایع بزرگی چون کارخانه صنایع فولاد و گروه ملی برای انتقال از شهر نیاز به زمان بیشتری دارند.

بر اساس طرح جامع کاهش آلودگی کلان شهر اهواز که در سال گذشته مصوب و ابلاغ شد شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان موظف است نسبت به احداث شهرک اختصاصی برای جابه‌جایی و انتقال واحدهای سنگ‌بری، آجرپزی، موزائیک و... واقع در محدوده شهر اهواز با اولویت واحدهای واقع در سه راه خرمشهر، کوت عبدالله و... به بیرون از محدوده شهر حداکثر تا پایان سال 92 مطابق با ضوابط و معیارهای زیست محیطی اقدام کند.

استانداری خوزستان مکلف است از طریق کارگروه ساماندهی صنایع در مورد جابه‌جایی، انتقال و ساماندهی واحدهای آلاینده و مزاحم شهری از کلان شهر اهواز و استقرار آنها در محل‌های مجاز و مورد تأیید اداره کل حفاظت محیط زیست استان تا پایان سال 93 اقدام لازم را به عمل آورد.

بر اساس این مصوبه، استقرار صنایع در شهرک‌های صنعتی واقع در شعاع تأثیر گذار باید در شهرک‌های صنعتی صرفا صنایع با دانش فنی بالا، دوستدار محیط زیست و پاک باشد و ایجاد هر گونه شهرک صنعتی جدید در این فاصله ممنوع است.

با توجه به مکان‌یابی انجام شده برای جابه‌جایی شرکت کربن ایران سازمان صنعت، معدن و تجارت با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی، باید تا پایان سال 92 نسبت به جابه‌جایی آن به شهرک صنعتی شماره 2 اهواز براساس زمان بندی اقدام کند.

همچنین شرکت فولاد خوزستان و گروه ملی صنعتی فولاد ایران واقع در محدوده کلان شهر اهواز برابر طرح زمان‌بندی، باید نسبت به کاهش و کنترل آلاینده‌های خروجی هوا تا حد استانداردهای مجاز زیست محیطی تا پایان سال 92 اقدام کنند و تا انتقال کامل به محل جدید مکلف هستند تمام مقررات زیست محیطی و بهره‌گیری از سیستم پایش لحظه‌ای را رعایت کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار