شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
به منظور ارتقای سطح مراکز ترک اعتیاد، خانه های بهبودی کنونی که بیشتر حالتی سنتی دارند، جمع آوری می شوند.

به گزارش ایرنا ، مراکز بهبودی که در آن به روش های درست و نادرست معتادانی را ترک می دهند و بازگشت این معتادان به مصرف مواد کم نبود، با دستورالعمل سازمان بهزیستی تنها تا شهریور ماه امسال برپا هستند.

گرچه مراکز بهبودی که گرداننده آن معتاد بهبود یافته دارای مدرک دیپلم به بالا است، در شهرستان های خوزستان و در همه محله ها به راحتی قابل دسترسی بودند اما حذف این مراکز و جایگزینی مراکزی که شرایط دشوارتری برای راه اندازی دارند، ممکن است مخاطراتی داشته باشد که از جمله مشاهده معتادان بیشتر در سطح جامعه خواهد بود.

این مراکز حداقل معتادان را در جایی متمرکز می کردند و از پراکندگی و انتقال بیماری آنها در سطح شهر جلوگیری می شد، اما در عین حال نگهداری معتادان در شرایط بدون استاندارد لازم، شاید علاوه بر نداشتن مزیت موجب بروز آسیب هایی برای معتادان و جامعه شود. 

* تعطیلی مراکز ترک اعتیاد بهتر از فعالیتشان است

مدیرعامل شبکه آسیب های اجتماعی سازمان های مردم نهاد خوزستان در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: کمپ های ترک اعتیاد تخصصی نیستند ، استانداردهای بین المللی را ندارند و تعطیلی آنها بهتر از فعالیتشان است.

داریوش مرادی اظهار می کند: در این کمپ ها مشکلات بسیاری از جمله تغذیه بسیار نامناسب، ضرب و شتم معتادان، سرگرمی های غیراستاندارد از جمله پاسور و نداشتن دوربین مداربسته وجود دارد. وی می افزاید: معتادی که از نظر فیزیکی ترک اعتیاد کند باید از نظر تغذیه به خوبی تامین شود و این امر باید از طریق بهزیستی به صورت مرتب نظارت شود.

مرادی با بیان اینکه درمان اصلی معتادان پس از خروج از کمپ است، ادامه می دهد: معتادان باید مشاور را هفته ای یک بار ملاقات کرده و در این مشاوره ها باید تفکرات اشتباه را از معتاد دور کرد اما در این کمپ ها کار علمی و تخصصی پس از ترک فیزیکی مواد انجام داده نمی شود.

وی می گوید: پس از سم زدایی فیزیکی اگر درمان روانی انجام شود احتمال بازگشت معتاد به مصرف مواد بسیار کاهش می یابد. وی بیان می کند: بحث پیشگیری از اعتیاد اگر به صورت برنامه ریزی شده و مدون باشد بطور قطع کارساز خواهد بود اما متاسفانه پیشگیری از اعتیاد به جایی نرسیده است.

مرادی اضافه می کند: در خوزستان بیشتر بحث درمانی انجام می شود و بر پیشگیری از اعتیاد تمرکز چندانی نشده است. وی می گوید: در درمان صحیح و ترک اعتیاد باید وارد بحث آسیب های اجتماعی شد که این آسیب ها دلایل منطقی یا غیرمنطقی دارند و باید آنها را بررسی کرد.

مرادی می افزاید: هیچ وقت برنامه خاص و آماده ای برای اوقات فراغت جوانان نداشتیم و این امر در گرایش جوانان به اعتیاد تاثیر بسزایی دارد. مدیرعامل شبکه آسیب های اجتماعی سازمان های مردم نهاد خوزستان با بیان اینکه جوانان دارای انرژی بسیاری هستند که اگر به طور منطقی تخلیه نشود آسیب ببار می آورد، ادامه می دهد: انرژی جوانان مانند آب های سطحی پس از بارندگی است که اگر مهار نشود می تواند موجب خرابی شود.

وی عامل دیگر گرایش به اعتیاد را معضل بیکاری می داند و می گوید: تا زمانی که جوانان ما بیکار باشند اعتیاد نیز همچنان وجود دارد و اشتغال مهمترین عامل در مبارزه با اعتیاد است. مرادی اضافه می کند: تنگ نظری برخی مسئولان در جذب نیروی کار بومی و اشتغال جوانان خوزستانی، در افزایش نرخ اعتیاد در این استان تاثیر بسیاری دارد.

* 20 درصد معتادان مراکز بهبهودی دوباره به مصرف مواد بر می گردند

مدیر مرکز بهبودی 'شروع زندگی' در اهواز در خصوص مراکز بهبودی، می گوید: متاسفانه 20 درصد افرادی که به مراکز ترک اعتیاد مراجعه می کنند، پیش از این پرونده داشتند و پس از ترک دوباره معتاد، و به این مراکز برگشته اند.

عادل حردانی می افزاید: این افراد یک ماه تا 40 روز پس از ترک مصرف مواد، بازگشت به مصرف داشتند اما در عین وجود انگیزه برای ترک اعتیاد، موجب مراجعه دوباره آنها به مراکز ترک اعتیاد شده است. وی بیان می کند: در مراکز بهبودی برای درمان معتادان کلاس های آموزشی، روان درمانی، گفتاردرمانی، آب درمانی، سرگرمی با پاسور، تنیس و کتابخوانی انجام می شود.

وی ادامه می دهد: برای درمان معتادان تنها باید خود افراد بخواهند و با مراجعه حضوری درخواست ترک اعتیاد کنند چرا که مراکز مجوز آوردن معتاد از خانه یا حتی پاسگاه را ندارند. این درمانگر که خود به مصرف الکل اعتیاد داشت می گوید: در درمان معتادان نباید از شیوه ضرب و شتم استفاده کرد زیرا این شیوه اصلا جواب نمی دهد و تنها موجب آزاد معتاد و درمانگر می شود.

وی می افزاید: برای ترک اعتیاد معتادان صداقت اهمیت بسیاری دارد و باید این صداقت را به آنها منتقل کرد که صادقانه اعتیاد را ترک و به مصرف مواد بازنگردند. حردانی یادآور می شود: البته پس از ترک اعتیاد باید به اصطلاح همه موارد مثل زمین بازی، توپ بازی و یار بازی از بین بروند و شرایط برای معتاد وجود نداشته باشد اما متاسفانه در شیوه ترک در مراکز بهبودی، تنها توپ بازی که همان مواد مخدر است، از آنها گرفته می شود.

مدیر مرکز بهبودی 'شروع زندگی' با اشاره به دستورالعمل جمع آوری کمپ ها تصریح می کند: دستوری رسیده که باید هرچه زودتر این نمونه مراکز بهبودی جمع آوری و مراکزی به شکل کلینیک و دارای پزشک و تیم بهبودی ایجاد شوند.

وی اضافه می کند: بسیاری از مراکز ترک اعتیاد به دلیل نداشتن پزشک مستقر در مرکز و هزینه بالای تیم بهبودی در حال تعطیلی هستند و شرایط دشوار ایجاد مراکز ارتقای یافته مانع ادامه کار می شود.

* ایجاد مراکز تخصصی ترک اعتیاد چندان دشوار و هزینه بر نیست

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خوزستان نیز اظهار می کند: کمپ های ترک اعتیاد باید ارتقا یابد و بر اساس دستورالعمل کشوری مراکز کنونی تنها تا شهریور امسال اجازه فعالیت دارند.  علی حسن زاده می گوید: در مراکز کنونی مدیریت در دست یک فرد معتاد بهبود یافته با مدرک دیپلم است که در مراکز ارتقا یافته مدیر باید حداقل مدرک کارشناسی ارشد داشته باشد و نیروی انسانی و ساختمان مرکز را نیز ارتقا دهد.

وی با بیان اینکه این مراکز آسیب هایی دارند و در سطح درمانی نمی توانند چندان موثر واقع شوند، ادامه می دهد: افرادی این مراکز را مدیریت می کردند که صلاحیت نداشتند و مرتکب خطاهایی می شدند و احتمال تصمیم گیری اشتباه در کار آنها بسیار بود.

حسن زاده تصریح می کند: مراکز ترک اعتیاد کنونی احتمال ابتلای معتادان به بیماری های هپاتیت و ایدز را دارند و باید از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کرد. معاون پیشگیری اداه کل بهزیستی خوزستان یادآور می شود: البته این مراکز نکات مثبتی هم داشتند که از پراکندگی معتادان در جامعه جلوگیری شده و کنترل بیشتری بر افراد معتاد وجود دارد.

وی می افزاید: برای ایجاد مراکز تخصصی ترک اعتیاد دولت یارانه ای در نظر می گیرد و همه هزینه ها بر عهده مدیران این مراکز نیست، پس ایجاد مراکز تخصصی ترک اعتیاد نیز چندان هزینه بر و دشوار نیست.

حسن زاده اضافه می کند: هیچ محدودیتی برای مراکز ترک اعتیاد تخصصی وجود ندارد و افرادی که درخواست مراکز جدید بدهند در صورت داشتن شرایط این مجوز به آنها داده می شود. مراکز ترک اعتیاد و خانه های بهبودی به منظور درمان معتادان و کاهش آمار اعتیاد در جامعه زیرنظر بهزیستی فعالیت می کنند.

در استان خوزستان 80 مرکز سرپایی MMT

84 مرکز اقامتی میان مدت(کمپ) و 17 مرکز کاهش آسیب اجتماعی و ترک اعتیاد فعالیت می کنند.
در مراکز ترک اعتیاد با توجه به گستردگی و تعداد زیاد این مراکز در سطح شهرها و همچنین نداشتن برخی استانداردها و نبود نظارت کافی نهادهای مربوطه، حتی در صورت داشتن محاسن و مزایایی برای برخی افراد و ترک دادن معتادان بسیار، اما نمی توان آسیب ها و ناهنجاری های این مراکز را نادیده گرفت و به ظاهر جلوگیری از ادامه فعالیت آنها به صرفه تر باشد.

گزارش از هنا نیسی

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار