شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴
ژاله کریمی نژاد

محیط‌زیست مجموعه عوامل زیستی و غیر زیستی اطراف ماست که بازندگی‌مان ارتباطی دوسویه دارد. بنابراین واضح است که در چنین ارتباط مهمی که با محیط پیرامون خود داریم و بنا به فرمایش حضرت علی (ع)که هرگز نباید دو روز ما مثل هم باشد می‌باید برای تصمیم‌گیری‌های خردمندانه و دقیق ، دانش خود را بروز رسانی و مطابق با آخرین یافته‌های تحقیقاتی عمل کنیم .

سازمان ملل با اهداف مختلفی از جمله افزایش آگاهی مردم در قبال نگهداری محیط‌زیست برای اولین بار در سال 1351 هجری خورشیدی اجلاسی را در سوئد برگزار نمود که تاکنون همه ساله ادامه داشته است. 

بر همین اساس هر سال در سراسر جهان برنامه‌های مرتبط در هفته محیط‌زیست از تاریخ 16 تا 22 خرداد برگزار می‌گردد . در سال جاری شعار هفته محیط‌زیست؛ «به‌سوی طبیعت برای زندگی» تعیین‌شده است.

آب ، خاک و هوا

آب، خاک و هوا عناصری اصلی محیط‌زیست هستند که در فعالیت‌های کشاورزی ارتباط مستقیم و تنگاتنگی بین آن‌ها وجود دارد.یکی از اهداف اصلی در حفاظت محیط‌زیست "توانمندسازی مردم برای تبدیل‌شدن به فعالان به‌منظور توسعه پایدار و متوازن" است .به یاد داشته باشیم که در کشاورزی راه‌های زیادی برای حفظ منابع پایه آب ‌و خاک وجود دارد که رسیدن به آن‌ها بدون مشارکت شما کشاورزان عزیز امری محال است . ضمن اینکه " اطمینان از برخورداری همه ملت‌ها از آینده‌ای امن‌تر و سعادتمندانه‌تر " نیز یکی از اهداف دیگر است که باید با مشارکت شما انجام شود. چنانچه شیوه‌های بهینه مصرف آب بکار گرفته نشود و از انواع سموم و کودهای شیمیایی به‌گونه‌ای نادرست استفاده شود ، آب‌وخاک آلوده گردد و درنهایت اشرف مخلوقات این مواد خطرناک را دریافت نماید ، چگونه می‌توان آینده‌ای امن و سعادتمندانه داشت؟

کلام آخر

پس در یک‌ کلام همه باید با مدیریت مصرف بهینه آب و ترویج مواد و فناوری‌های سازگار با محیط‌زیست بکوشیم تا ضمن تلاش برای حفظ محیط‌زیست ،دیدگاه‌ها را نسبت به آن تغییر داده و صیانت از آن را محور برنامه‌های خود قرار دهیم .

16 خردادماه مطابق با پنجم ژوئن ، یعنی روز جهانی محیط‌زیست را در هرکجای این کره خاکی که باشیم ارج می‌نهیم و می‌کوشیم همیشه هرکدام زمینه را برای رسیدن به توسعه پایدار فراهم‌سازیم. توسعه‌ای که در آن علاوه بر منافع و سود اقتصادی ، عدالت اجتماعی و حفظ محیط‌زیست نیز مدنظر باشد و منابع آن سالم و بی‌عیب و نقص به نسل‌های آینده تحویل گردد .

اسامي روزهاي اين هفته :

** يكشنبه ۹۵/۳/۱۶ طبيعت و سلامت 
** دوشنبه ۹۵/۳/۱۷ طبيعت و نهادهاي اجتماعي
** سه شنبه ۹۵/۳/۱۸ طبيعت و صنعت
** چهارشنبه ۹۵/۳/۱۹ طبيعت و هنر
** پنجشنبه ۹۵/۳/۲۰ طبيعت و رسانه ها
** جمعه ۹۵/۳/۲۱ طبيعت و احكام الهي
** شنبه ۹۵/۳/۲۲ طبيعت، كودک و نوجوان

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و مسئول محیط زیست و سلامت غذا - خرداد 95

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار