شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
معاون ابتدایی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این‌که هیچ دانش‌آموزی به دلیل عدم توانایی در پرداخت شهریه از آموزش پیش‌دبستانی محروم نخواهد شد، گفت: اجباری‌شدن دوره پیش‌دبستانی در استان یک ضرورت و نیاز است.
 
اردشیر شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، در خصوص اجباری‌شدن دوره پیش‌دبستانی در استان، اظهار کرد: اگر واقعیت‌ها و ضرورت‌ها را مدنظر قرار دهیم تحلیل ما دقیق‌تر خواهد بود. واقعیت این است که درصد بالایی از دانش‌آموزان استان دو زبانه هستند و به عبارت دیگر زمانی که وارد کلاس اول می‌شوند هیچ آشنایی با زبان معیار که همان زبان فارسی است، ندارند. از سوی دیگر این دانش‌آموزان به دلیل آن‌که با زبان فارسی آشنایی ندارد، دچار افت تحصیلی می‌شوند.
 
وی با تأکید بر این‌که بیشترین نرخ تکرار پایه به‌ویژه در مناطق دو زبانه در پایه اول ابتدایی است، تصریح کرد: دانش‌آموزی که در پایه اول دچار تکرار پایه شود، علاوه بر مواجه‌شدن با فشار روحی روانی ناشی از آن، گاهی در اولیاء وی نیز این ذهنیت ایجاد می‌شود که فرزند آن‌ها از سطح هوش پایینی برخوردار است و خانواده دیگر رغبتی برای ادامه تحصیل فرزند خود ندارند؛ درحالی‌که این‌گونه نیست.
 
معاون ابتدایی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این که پیشگیری بهتر از درمان است، ادامه داد: اگر تمام عوارض افت تحصیلی و تکرار پایه را کنار هم قرار دهیم و در مقابل بدانیم که 650 هزار فرد بی‌سواد در استان وجود دارد، به این نتیجه می‌رسیم که در بخش آموزش باید به‌دنبال پیشگیری باشیم و به سوی توسعه دوره پیش‌دبستانی حرکت کنیم.
 
شجاعی خاطرنشان کرد: محتوای آموزشی دوره پیش‌دبستانی بومی استانی است و توسط کارشناسان استان تألیف می‌شود؛ اکنون در محتوایی که برای نوآموزان تدارک دیده شده، متناسب با شرایط استان بر تقویت زبان شفاهی، شنیداری و گفتاری زبان معیار تأکید شده است.
 
وی عنوان کرد: ما در استان نیازمندیم که نوآموزان با فضای آموزشی آشنا شوند؛ علاوه بر مناطق دو زبانه در استان تعداد مناطق محروم نیز بسیار زیاد است و 10 هزار دانش‌آموز ابتدایی در آموزش‌وپرورش عشایر تحصیل می‌کنند؛ در بسیاری از مواقع به دلیل ضرورت‌ها و شرایط موجود، مدرسه تنها دنیای این کودکان است. اگر بخواهیم کودکی را که در مناطق عشایری یا محروم دارای شرایط زندگی متفاوتی است، یک‌باره به فضای جدیدی در چارچوب کلاس پایه اول وارد کنیم، از نظر روان‌شناختی دچار تنش و فشار روحی خواهد شد.
 
معاون ابتدایی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان ادامه داد: باید پیش از آن‌که این کودکان وارد پایه اول شوند آن ‌ها را با محیط آموزشی آشنا کرد که با یک آمادگی ذهنی به پایه اول ورود کنند؛ از این طریق می‌توان افت تحصیلی در استان را به حداقل رساند.
 
شجاعی با بیان این‌که تجارب ما این امر را ثابت می‌کند، گفت: در سه سال گذشته و در آغاز روی کارآمدن مدیریت جدید، آمار تکرار پایه در پایه اول 9 هزار دانش‌آموز در استان بود این درحالی‌است که از میان تمام ورودی‌های پایه اول تنها 30 هزار نفر در دوره‌های پیش‌دبستانی شرکت کرده بودند، بر این اساس توسعه پیش‌دبستانی در دستور کار قرار گرفت و ورودی دوره‌های پیش‌دبستانی به 80 هزار نوآموز افزایش داده شد؛ در نتیجه آمار تکرار پایه کلاس اول استان در سال تحصیلی گذشته از 9 هزار دانش‌آموز به چهار هزار دانش‌آموز کاهش پیدا کرد.
 
وی با اشاره به این‌که سال تحصیلی گذشته توسعه دوره‌های پیش‌دبستانی در استان بیش از 100 درصد بود، گفت: در سال گذشته رتبه تکرار پایه اول استان به رتبه 15 کشور رسید درحالی‌که پیش از آن استان در رتبه 30 قرار داشت. توسعه پیش‌دبستانی یکی از ضرورت‌های استان است، اگر نقدی شود انتظار داریم که ضمن تبیین واقعیت‌ها با ارائه ارقام و آمار انتقادات و دیدگاه‌ها مطرح شود و این موضوع را بررسی کنیم که توسعه دوره‌های پیش‌دبستانی در استان تأثیرگذار بوده است یا نه؟
 
معاون ابتدایی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان ادامه داد: با توسعه دوره‌های پیش‌دبستانی از تکرار پایه پنج هزار دانش‌آموز کلاس اولی در استان جلوگیری شد؛ این موضوع سرنوشت پنج هزار انسان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر اگر به آمار دانش آموزان ترک تحصیلی توجه کنیم میزان بالایی از این افراد را دانش‌آموزانی تشکیل می‌دهند‌ که تجربه تکرار پایه در دوره ابتدایی را دارند.
 
وی عنوان کرد: تمام این عوامل ما را به این نتیجه می‌رساند که باید به سمت پیشگیری از عوامل افت تحصیلی دانش‌آموزان حرکت کنیم و در این خصوص نیازمند همکاری، کمک و ارائه نظرات تمام سازمان‌های مردم‌نهاد، نهادها، اولیا، کارشناسان و صاحب‌نظران هستیم و امیدواریم با یک همدلی در استان این ضرورت را به سرانجام برسانیم.
 
شجاعی در خصوص هزینه دوره‌های پیش‌دبستانی، گفت: نرخ هزینه در شهر اهواز نسبت به مناطق مختلف متفاوت است؛ در شهرستان‌ها یک تعرفه و در روستاها نیز یک تعرفه متفاوت در نظر گرفته شده است. در کلان‌شهر اهواز شهریه دوره‌های پیش‌دبستانی 55 هزار تومان در هر ماه تعیین شده، اما برای دانش‌آموزان کم‌بضاعت طرح‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای در دستور کار است.
 
معاون ابتدایی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان تأکید کرد: به مردم استان اطمینان می‌دهیم که هیچ دانش‌آموزی به دلیل عدم توانایی در پرداخت شهریه، از آموزش دوره پیش‌دبستانی باز نخواهد ماند و این موضوع به تمام رؤسا و مدیران نواحی آموزش‌وپرورش تأکید شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار