شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶
فعالان شبکه مردم‌نهاد محیط زیستی خوزستان تصمیم و به رای گذاشتن شهرک صنعتی شماره 5 اهواز توسط شورای برنامه‌ریزی استان بدون ارزیابی‌های لازم محیط‌زیستی را دلیلی برای افزوده شدن مشکلات زیست‌محیطی در آلوده‌ترین شهر جهان دانستند.

به گزارش فارس ، در هفته‌ها و ماه‌های اخیر صحبت‌هایی مبنی بر راه‌اندازی شهرک صنعتی اهواز که در نزدیکی این‌ شهر واقع است منتشر شد، بر این اساس تعدادی از فعالان‌ زیست‌محیطی در انجمن‌های مردم‌نهاد خوزستان با صدور متنی خواستار جلوگیری و بازبینی در این طرح شدند.

در این متن آمده است: بخشی از طرح شهرک صنعتی شماره 5 اهواز در حریم شهر اهواز واقع شده و به‌همین دلیل و تا اصلاح این بخش، ارزیابی محیط‌زیستی شهرک صنعتی شماره 5 اهواز در سازمان محیط‌زیست کشور متوقف است.

شرایط موجود محیط‌زیستی کلان شهر اهواز محصول نگاه یک‌جانبه‌نگرانه به توسعه در استان خوزستان است و ضرورت دارد برای پیشگیری از بروز آلودگی‌های جدید و بیشتر، ابتدا این طرح‌های توسعه‌ای در کارگروه‌های تخصصی بررسی و سپس در عالی‌ترین سطح تصمیم‌گیری استان یعنی شورای برنامه‌ریزی به رای گذاشته شود.

حتی صنعت فولادی که در این مجموعه قرار است افتتاح شود فاقد ارزیابی محیط‌زیستی بوده و عجیب است در شرایط کنونی که مردم کلان‌شهر اهواز با انواع ناراحتی‌ها و بیماری‌های ناشی از توسعه صنعتی افسار گسیخته دست به‌گریبانند، همچنان شاهد این نگاه یک‌جانبه‌نگرانه هستیم.

بدون شک توسعه شهرک صنعتی آن هم در وضعیت موجود این کلان‌شهر یعنی افزودن بار جدیدی از آلودگی بر پیکره محیط‌زیست شکننده آن، که عواقب ناشی از آلودگی‌های آن متوجه مردم خواهد بود.

ما فعالان محیط‌زیست با استناد به ابلاغیه مقام معظم رهبری در رابطه با سیاست‌های کلی محیط‌زیست کشور و با تاکید بر جرم‌انگاری محیط‌زیستی توسط دستگاه قضایی نسبت به تخریب‌گران محیط‌زیست اعم از دولتی و غیردولتی مطالبه‌گری و پرسش‌گری خود را برای اصلاح رفتارهای نهادهای دولتی و غیردولتی پیگیری می‌کنیم.

اخیرا نیز نامه‌ای خطاب به وزیر نفت برای پایان‌بخشی به رها‌شدگی آلاینده‌های نفتی و اصلاح شیوه‌های ضد محیط‌زیستی بهره‌برداری شرکت‌های تابعه نگاشته‌ایم که امیدواریم اقدام و عمل لازم در این زمینه را شاهد باشیم.

امروز آسمان و زمین و آب اهواز و به‌طور کلی محیط‌زیست شهری و انسانی آن در معرض خطرناکترین آلودگی‌های صنعتی از جمله آلودگی‌های نفتی رها شده و سایر صنایع قرار گرفته است و هر روز بر رنج مردم می‌افزاید، از مسؤولان استان می‌خواهیم برای وضعیت موجود کلان‌شهر اهواز تدبیری بیندیشند و یک برنامه مدون ویژه برای کلان‌شهر اهواز و برای برون‌رفت از آلودگی‌های موجود صنعتی و غیرصنعتی تدوین و اجرا کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار