اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۳۷۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹
شوشان/ عادل عكرش


نگاه اجمالی به وضعیت کنونی جامعه و مقایسه آن فارغ از هرگونه تعصب با جهاني مترقی در عصر حاضر، تفاوتی ژرف را برای ما نمایان مینماید، تفاوت در عدم توسعه یافتگی متوازن افراد جامعه.

در واقع، در کشورهای توسعه يافته شاهد تمرکز هر شهروند بر تخصص خود، ارائه خدمات مورد نیاز به جامعه در قالب يك مهارت و ایفای نقش مطلوب شهروندی وي می باشیم. بطوریکه مشخصه ای که او را با سایر افراد هم صنف با خود مهم تر جلوه می دهد، نبوغ، ایده پردازی و ارائه خدمات با کیفیت بهتر خواهد بود. در بهترین حالت این افراد، با شرکت در یک فضای رقابتی برای كسب موفقيت در صدد ارتقای کیفیت خدمات و تخصص خود میکوشند و این راه را موجب افزایش سطح رضایتمندی عمومی در همه مقوله ها کشف نموده اند. در واقع در چنین جوامعی بر خلاف جوامع کمتر توسعه یافته لزوم کسب موفقیت، افزایش توانمندی میباشد نه تخریب و از میدان حذف نمودن رقیب! ضمنا هر شهروند خود را به عدم مداخله در مقوله غيرتخصصي ديگر ملزم دانسته و اين شيوه را در ارتقاي متوازن جامعه خود مناسب ميدانند.

همچنین، در یک جامعه توسعه یافته به واسطه توسعه متوازن سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی شاهد متولد شدن الیت های نا کارآمد نخواهیم بود و هر شهروند با توجه به نقشه راهی که برای جامعه ترسیم شده است در برهه هایی که می بایست، با تکیه بر فعالیت های حزبی مفهوم دار، نقش سیاسی خود را در انتخاب و حمایت از خطوط فکری خود ایفا نموده، با توجه به نیازی که برای ارتقای تخصص خود در قالب مهارت و نه صرفا دانش نظری احساس مینماید از مراکز علمی بهره کافی را می برد و ضمن حمایت از فعالین عرصه فرهنگ، خود را ملزم به پاسداری از ارزش های تبیین شده در جامعه در قالب هنجارها میداند.

این در حالیست که در یک جامعه سردرگم داستان به شکل دیگریست، همه باید دکتر باشند و اتفاقا دکتر خطاب شوند در حالیکه در خصوص دکترای خود هیچ تخصصی در قالب مهارت ندارند، همه باید نویسنده باشند بدون آنکه خواننده ای وجود داشته باشد، همه باید خود را فرهنگی معرفی نمایند در صورتیکه شاهد افزایش رفتارهای ضدفرهنگی و ناهنجار در جامعه بوده و اهالی واقعی فرهنگ در مضیقه به سر می برند، همگي راه رقابت را یافتن ترفندی برای حذف رقیب دانسته و تعریف پیروزی را در احصال خواسته های شخصی میدانند و...

بر این باور هستیم که همه آنچه گفته شد ناشایست، مضر و آسیب زننده است ولی آنچه بیش از همه خطرناک و گاها بنیان افکن بوده و باید بطور جد در صدد مقابله با آن بود، نقش آفرینی نگران کننده الیت هایی ست که ضمن عدم پایبندی به مفاهیم کلیدی همبستگی اجتماعی و مشارکت های همگانی، با تکیه بر افکار از هم گسیخته خود و بعضا بهره جستن از یک کانال ارتباطی مسخر شده (مثلا یک سایت یا نشریه زرد که اتفاقا با همین هدف راه اندازی شده است- البته معتقديم اكثريت رسانه هاي فعال بر شرافت و سلامت كار خود پايبند ميباشند) به تشدید تنش ها، متلاطم شدن جو سیاسی اجتماعی در بین نخبگانی از نوع خود! و حتی کشاندن این کارزار به سطوح میانی و پایینی جامعه نیز منجر می شوند. (البته واژه الیت دارای بار معنایی مثبت در نوع خود بوده و قطعا این قبیل افراد شایستگی حمل چنین لقبی را ندارند ولی به سبب رواج این واژه در مورد خطاب قرار دادن آنها استفاده شده است)

از جمله ابزار متعارفی که اینگونه الیت ها برای نقش آفرینی هرچه بیشتر خود مورد استفاده قرار میدهند، فعال نمودن تعصب های قومی، تعریف و جای اندازی مفهوم ضدیت و تقابل با سایر شهروندان در یک جامعه و معرفی تفکر خود بعنوان تنها راه حل و عبور از مشکلات متربه میباشد که در قالب یک مجموعه افاضات با پوسته زیبای پوپولیست به لایه های میانی و پائینی جامعه عرضه مینمایند. این در حالیست که هر مشکل دارای یک تعریف علمی بوده و برای حل آن نیاز به نگرش علمی، تحلیل و ارائه راه حل کارشناسانه توسط متخصصين مربوطه خواهد بود ولی این قبیل مفاهیم در دایره سخنان آقایان الیت جايگاهي ندارد زیرا نه اهل تحلیل و مباحث علمی هستند و نه خریداری برای آنها در جامعه هدف خود می یابند. در واقع اینگونه چالش های بی اساس بطور طبیعی در بین افراد جامعه تعریف نشده میباشد و همواره جوامع انسانی -اگر با اهداف و امیال برخی افراد دچاد گسست نشوند- بهترین راه هم زیستی مسالمت آمیز را خواهند یافت تا زمانیکه الیت های والامقام پا به عرصه نگذاشته باشند.

حاصل این پدیده شوم، شکاف های عمیق فرهنگی، اجتماعی و قومی خواهد بود. در واقع توده مردم از این پس با یک بغض تصنعی به دنبال کشف نقاط گسست بوده و با چنین استدلالی، بروز هرگونه مشکل و کمتر برخورداری خود را همان نقاط غیراشتراکی با توده ای دیگر از جامعه خواهد دانست. در نتیجه، پارادایم هایی مانند تبعیض، عدم احساس امنیت و نا امیدی نسبت به آینده در ذهن آنها شکل گرفته و در چنین حالتی بازگشت به نقطه اولیه و بهره مندی از  حس زیبا و امن همبستگی اجتماعی بسیار مشکل و هزینه بردار خواهد بود. 

نقطه قابل تذکر اینکه چنین جامعه ای در مقابله با مشکلات و خطرات بیرونی و داخلی بسیار آسیب پذیر خواهد شدو تداوم چنین روندی حتی جامعهیت و تمامیت آن را تهدید خواهد کرد. باید الیت ها و شکاف ها را شناخت.

برچسب ها: الیت ها ، شکاف ها
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
comment
0
0
comment با تشکر از مقاله مفید و جامع شما.
همانطور که نویسنده محترم نیز بیان کردند الیتها بر نقاط قومیتی متمرکز میشوند و بنظر من یکی از مضرات بسیار بد این کار ایجاد اختلاف بین قومیتها می باشد که فقط برای رسیدن به منافع شخصی فرد میباشد و عوام نیز بی خبر از همه جا قربانی می شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار