شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۷۲۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
افزایش آمار اعتیاد در مردان و هم در زنان اهوازی
در مطالعه ای که در سال 93 و 94 در اهواز انجام شد نتایج حاکی از کاهش میزان همبستگی اجتماعی بین شهروندان اهوازی بود...
در مطالعه ای که در سال 93 و 94 در اهواز انجام شد متاسفانه نتایج حاکی از کاهش میزان همبستگی اجتماعی بین شهروندان اهوازی بود.

این بدان معنی است که این کلانشهر از نظر مدیریت خدمات اجتماعی با نقصان نگاه‌ها و ابزارهای کارشناسانه روبروست. متاثر از همین نگاه نتایج مطالعات نشان می‌دهد که در کلانشهر اهواز میزان سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی مردم پایین تر از نرم‌های استاندارد است که در این زمینه کلانشهر اهواز نیازمند یک برنامه ریزی موثر و کارشناسانه می‌باشد.

آمارهایی که در رابطه با آسیب‌های اجتماعی از سوی سازمان‌های مرتبط اعلام می‌شود، نشانگر این واقعیت است که بخش عمده ای از آسیب‌های اجتماعی به اشتغال و بیکاری جوانان برمی گردد. باتوجه به اینکه اعتیاد و طلاق در راس آسیب‌های اجتماعی قرار دارند اینگونه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که عامل اصلی طلاق علاوه بر مباحث فرهنگی بحث اشتغال است.

امروزه جامعه ایران با حجم بالای آمار طلاق روبرو است که در در این رابطه باید در ریشه یابی معضل طلاق که همان آسیب‌های ارتباطی و تعاملی است تمرکز شود، بدین صورت که افراد توانایی برقراری ارتباط موثر با یکدیگر را ندارند یعنی فاقد مهارت لازم در این زمینه اند. به همین دلیل بدون شناخت و مهارت کافی و به طور 100درصد احساسی تن به ازدواج می‌دهند که یکی از نتایج آن افزایش آمار طلاق در جامعه است.

آن چیزی که امروز در کلانشهرها بسیار حائز اهمیت است همین روابط اجتماعی تغییر یافته است که روح سلامت را از خانواده‌ها سلب کرده است. امروز حجم زیادی از ازدواج‌ها به طلاق رسمی و حجم قابل توجهی نیز به طلاق عاطفی ختم می‌شود که خروجی مورد دوم که میزان بالایی را به خود اختصاص داده است افزایش آمار خیانت‌های خانوادگی است که این مورد ریشه و اساس بنیان خانواده را دچار تزلزل می‌کند.

در همین رابطه رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران در خصوص آسیب‌های اجتماعی جامعه امروز ایران و بخصوص کلانشهر اهواز اظهار کرد: یکی از دلایلی که سبب می‌گردد آسیب‌های اجتماعی حل نشود، انکار مسوولین اجرایی است. وی با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی جامعه فعلی ایران چیزی بیش از آن چیزی است که مطرح می‌شود، اذعان کرد: اگر عمیق به مسئله آسیب‌های اجتماعی ورود کنیم با پدیده‌های جدیدی در حوزه آسیب‌های اجتماعی نظیر گسسته شدن پیوند بین عناصر موثر جامعه شامل خانواده و نهادهای اجتماعی که از ضعف رابطه در طول این سه دهه برخوردارند، روربرو می‌شویم.

این بدان معنی است که ارتباطات و تعاملات اجتماعی در کشاکش تحولات سریع ساختارهای اجتماعی دستخوش تغییرات نامبارکی شده است. وی با اشاره به اینکه امروزه بخشی از اعضای جامعه توانایی برقراری ارتباط با بخش جوانان جامعه را ندارند اظهار نمود: در چنین شرایطی بی‌هدفی، بی برنامگی و بحران هویت برای نسل جوانان ما قابل تصرف است. یعنی شاهد تولید نسلی هستیم که با هویت، اصالت و ارزش‌های جامعه خویش بیگانه است.

 محمدی خاطرنشان کرد: در واقع می‌توان اذعان کرد که بذرهای بی‌هویتی و بی‌هدفی در شیوه زندگی‌ها کاشته شده و باید گفت نهال این بذر امروزه در حال شکل یافتن و تنومند شدن است. رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران  افزود: آن چیزی که امروز در کلانشهرها به صورت کاملا برجسته خود را نشان داده است بروز آسیب‌های اجتماعی در شکل و شمایلی جدید می‌باشد که ناشی از سال‌ها غفلت و سوءمدیریت متولیان مسائل اجتماعی در کلانشهرها  است.

 محمدی در خصوص وضعیت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر اهواز اظهار کرد: در کلانشهر اهواز متاسفانه با بروز پدیده نوظهوری چون کاهش منزلت زنان روبرو هستیم. افزایش این قضیه ناشی از افزایش آمار طلاق، افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار، افزایش خیانت‌های خانوادگی، افزایش زنان و دختران فراری و نگرش ابزاری جامعه نسبت به زنان است.

شهر اهواز با پدیده ای به اسم دختران و زنان فرار سال‌هاست که دست و پنجه نرم می‌کند. براساس تحقیقات سه ساله اخیر در شهر اهواز وضعیت زنان و دختران فرار در سطح شهر متاسفانه در شرایط هشدار قرار دارد. چون آمار دختران و زنان فرار در این کلانشهر به شدت روبه افزایش است و فراموش نکنیم این پدیده خود ناشی از کج کارکردی‌های نظام اجتماعی، نظام تعلیم و تربیت و نظام خانواده در این کلانشهر است.

وی با اشاره به اینکه افزایش آمار اعتیاد هم در مردان و هم در زنان به خصوص نسل جوان در کلانشهر اهواز در نوع خود زنگ خطری جدی است، اظهار کرد: مبارزه با این معضلات همت مسوولان استان را می‌طلبد. افزایش موج بیکاری و گسترش دامنه‌های فقر در میان نسل فعال جامعه نیز مسئله‌ای قابل توجه است که به بروز آسیب‌هایی از قبیل اعتیاد و بزهکاری کمک می‌کند. متاسفانه مدیریت خدمات اجتماعی در اهواز فاقد ارزیابی کارشناسانه از جمعیت و اقلیم‌های جغرافیایی این کلانشهر است. محمدی تصریح کرد: ایجاد پیوندهای اجتماعی در کلانشهراهواز نیازمند نگاه صحیح مدیریت در حوزه برنامه‌ریزی و تجمیع قابلیت‌های فرهنگی مردمان این کلانشهر است.

دیار کارون

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
comment
0
0
comment این موضوع نیاز به تحقیق و بررسی ندارد،با کمی دقت و نگاه در سطح کلان روستای اهواز مسایلی خیلی بدتر قابل مشاهده است.ولی کو چشم بینا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار