دبیر ستاد تنظیم بازار خوزستان گفت: قیمت کالاهای اساسی ارتباطی به نوسان نرخ ارز ندارد.

"> قیمت کالاهای اساسی به افزایش نرخ ارز وابسته نیست

شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۲

 

دبیر ستاد تنظیم بازار خوزستان گفت: قیمت کالاهای اساسی ارتباطی به نوسان نرخ ارز ندارد.

به گزارش پایگاه خبری شوشان ، امیرحسین نظری در شورای برنامه ریزی استان با اعلام اینکه با افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر نرخ برخی کالاها تغییر نمی کند گفت: عده‌ای از این مسئله سوء استفاده کرده و اقدام به افزایش نرخ کالاها به ویژه کالاهای اساسی کرده‌اند. این در حالی است که افزایش نرخ ارز تاثیری روی این کالاها ندارد و توجیه فروشندگان سودجو در این زمینه غیر قانونی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کالاهای اساسی همچون شکر، برنج، گوشت قرمز، مرغ، جو، کنجاله سویا، روغن خام، و شیرخشک با ارز مرجع وارد کشور می شوند افزود: این کالاها بیشترین نقش را در سبد روزانه مردم ایفا می‌کنند و با نرخ (یک هزار و 226 تومان) وارد کشور می‌شود، در صورتی که بیشترین مسائل در روزهای اخیر مربوط به افزایش قیمت لبنیات و برنج بوده است.

نظری تاکید کرد: با توجه به اینکه برنج با استفاده از ارز مرجع وارد می‌شود، افزایش قیمت این کالا تخلف به شمار می‌آید و فرمانداران باید این مسئله را کنترل کنند.

وی با اشاره به قیمت مرغ در بازار نیز گفت: با توجه به اینکه کنجاله سویا با ارز مرجع در اختیار اتحادیه مرغداران قرار می‌گیرد، قیمت مرغ نباید بیش از 5 هزار و 200 تومان افزایش یابد، در غیر اینصورت برخورد قانونی لازم است.

رئیس صنعت،‌ معدن و تجارت خوزستان با بیان اینکه هرگونه عدم عرضه کالا به معنی احتکار تلقی می‌شود و با آن برخورد قانونی صورت می‌گیرد افزود: شهرستان‌ها برای نظارت و کنترل بازار نیاز به امکانات و نیروی انسانی دارند که قرار است تا حدودی مرتفع شود.

وی تاکید کرد: تعاونی‌های مرزنشینان دارای ظرفیت مناسب برای توزیع اقلام مصرفی هستند که باید از این فرصت به خوبی استفاده شود.

آیا رسید دریافتی از دستگاه کارت خوان فاکتور محسوب می شود

نظری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر نحوه اطلاع رسانی در مورد نرخ کالاهای اساسی تصریح کرد: اطلاع رسانی در مورد نرخ کالاهای اساسی از طریق اتحادیه‌ها انجام می‌شود و تمام واحدهای صنفی موظف هستند قیمت کالاها را درج و برای کالاها فاکتور صادر کنند.

وی افزود: رسید دریافتی از دستگاه‌های کارت خوان فاکتور به شمار نمی‌آید و فقط صندوق می‌تواند فاکتور صادر کند.

نقش بنکداران در تنظیم قیمت های بازار

رئیس صنعت، معدن و تجارت خوزستان نظری با اشاره به نقش بنکداران در کنترل بازار خاطرنشان کرد: فرمانداران با برگزاری نشست با این اصناف می‌توانند علاوه بر یادآوری وجود نهاد نظارتی آنها را نیز در جریان اخبار قرار دهند.

وی کمیسیون‌های تنظیم بازار را از اهرم‌های قانونی و قدرتمند دانست و افزود: رصد کردن قیمت‌ها و تطبیق با شهرهای همجوار، فعال کردن بازرسی‌ها،‌ استفاده از ناظران افتخاری و فعال‌تر کردن تعزیرات از مواردی است که فرمانداران باید برای کنترل قیمت‌ها مدنظر قرار دهند.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار