هستند افرادی که از دل و جان مایه می گذارند، تلاش می کنند، سختی تحمل می کنند تا از آنها مراقبت کرده و به توانمندی های آنها بیافزایند

"> گذرگاه عشق
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۱

هستند افرادی که از دل و جان مایه می گذارند، تلاش می کنند، سختی تحمل می کنند تا از آنها مراقبت کرده و به توانمندی های آنها بیافزایند

شوشان : این هم جزیی از خلقت است، کودکانی که بلحاظ ذهنی معلولیت خفیف یا حاد دارند. کودکانی که خدواند متعال بدون تردید آنها را برای زیستن، نفس کشیدن، خندیدن و ... زندگی بخشیده است. این کودکان وقتی رفته رفته بزرگ می شوند و پای به جامعه می گذارند، نگاه های گوناگونی حال با ترحم، یا ترس و ... به آنها می شود.

با این حال اما هستند افرادی که از دل و جان مایه می گذارند، تلاش می کنند، سختی تحمل می کنند تا از آنها مراقبت کرده و به توانمندی های آنها بیافزایند. در گفتگو با سایر این افراد تنها عشق می بارد که آنها را مجاب به تلاش در این عرصه کرده است.

مرکز آموزش توانبخشی سبحان. واقع در منطقه آخرآسفالت. این مرکز معلولین ذهنی پسر بالای 14 سال را تحت پوشش دارد. روزنامه فرهنگ جنوب با مسوول این مرکز به گفتگو پرداخته تا از خدمات ارایه شده توسط آنها برای توانبخشی به معلولین بیشتر بگویند.

مدیر مرکز توانبخشی سبحان گفت: در آموزش کودکان استثنایی شناخت توانایی و کفایت های آنان اهمیت خاص دارد و برنامه ریزی های آموزشی باید با توجه به همین توانایی ها و در کنار معلولیت ها انجام بپذیرد. با اینکار نه تنها می توان از کودکان استثنایی افرادی خود کفا ساخت بلکه می توان عواملی موثر با بازده اقتصادی کافی و نقش آفرین برای جامعه تربیت کرد. این روند موجب می شود تا کودکان استثنایی از زندگی آسوده و مرفهی برخوردار شده و اجتماع به آنچه که درباره آنها انجام داده مفتخر شود.

زهره مقامی ادامه داد: مرکز آموزش توانبخشی پسرانه سبحان، بچه های بالای 14 سال را تحت پوشش قرار می دهد. این مرکز از فروردین 1388 تاسیس شده و بعد از فراز و نشیب های فراوان توانست از ماه دوم فعالیت های آموزشی خود را برای معلولین عزیز طراحی و اجرا نماید. مرکز آموزشی سبحان در حال حاضر برای 100 نفر ظرفیت داشته و یارانه نیز به 65 نفر تعلق می گیرد.

وی با اشاره به آموزش های کارگاهی این مرکز برای توانمندسازی افراد تحت پوشش گفت: فعالیت های روزانه مرکز همه روزه صبح ساعت 8 آغاز می شود و هر مربی طبق برنامه از پیش تعیین شده با توجه به رشته کارگاهی آغاز به کار می کند. معرق کاری، سواد آموزی، هویه کاری، کپو بافی و حجم سازی، آموزش های مهارتی، رفتاری و اجتماعی از جمله آموزش های کارگاهی است. این در حالی است که در پایان هر ماه مربی مربوطه هر کلاس موظف است گزارش ماهانه خود را به مرکز تحویل دهد.

مقامی با بیان اینکه فعالیت های درمانی و تخصصی مرکز توانبخشی سبحان تحت نظارت روان شناسان انجام می پذیرد، افزود: در زمینه فعالیت های درمانی و تخصصی این نکته را باید اشاره کرد که مدیر مرکز بعنوان روان شناس جهت رفع اختلالات رفتاری حضور مستمر داشته و نسبت به درمان فعالیت می کند. همچنین هر هفته یکبار یک کارشناس گفتار درمان جهت مشکلات تکلمی مددجویان در مرکز حضور پیدا می کند. شایان ذکر است هر هفته یکبار یک کارشناس فیزیوتراپ جهت مشکلات حرکتی و هماهنگی های عضلانی معلولین در مرکز حاضر می شود.

وی اضافه کرد: از جمله خدماتی که این مرکز به مددجویان ارایه می کند پذیرایی روزانه و پخت یک وعده غذای گرم مطابق با برنامه غذایی ارایه شده و سرویس رفت و برگشت می باشد.

مدیر مرکز توانبخشی سبحان اظهار کرد: در زمینه فعالیت های فرهنگی با توجه به شرایط آب و هوایی و کنترل هرچه بیشتر مددجویان عزیز معمولا هر دوره یکبار آنها را به مکان هایی شاد مانند پارک، سینما، سالن ورزشی، سالن نمایش، بازدید از کارخانه آرد، ماکارونی، موزه و .. می بریم. این در حالی است که در اعیاد و مناسبت های معنوی و روز جهانی معلول در این مرکز جشن شادی و نشاط برپا می شود.

گفتنی است برنامه هایی از قبیل نقاشی، تربیت بدنی، کلاس lse نیز در راستای ارتقاء سلامت بهداشت روانی معلولین عزیز و همچنین جهت آمادگی حضور در اجتماع آنها برگزار می شود.

مقامی یادآور شد: از مسوولین محترم بهزیستی استان تقاضا دارم مراکز توانبخشی را به نهادها و سازمان های دولتی معرفی کنند تا از این طریق گام های موثری جهت اداره بهتر این مراکز برداشته شود.

وی بیان داشت: خانواده یک نظام اجتماعی است که اختلال در هر یک از اجزاء کل نظام را مختل می کند. معلولیت یکی از فرزندان به تمامی خانواده و کارکردهای آنها تاثیر می گذارد.

او افزود: کارشناسان عقب ماندگی ذهنی را به عنوان پدیده ای چند وجهی که وجود مختلف آن به فیزیولوژی، روان شناسی، پزشکی، تعلیم و تربیت و جامعه شناسی مربوط می گردد، معرفی می کنند.

مقامی با اشاره به دلایل تاثیرگذار در عقب ماندگی ذهنی کودکان گفت:  عواملی که موجب عقب ماندگی ذهنی می شود تحت تاثیر مکانیسم های پیچیده ای بروز می کنند که این مستلزم بررسی های دقیق کلنیکی می باشد. شایع ترین عوامل نیز عبارتند از: عوامل ژنتیکی، ناسازگاری گروه خونی مادر نوزاد، زایمان های طولانی و سخت، عوامل مربوط به دوران بارداری از قبیل سوء تغذیه و مصرف بی رویه داروها، ضربه های مغزی و ...

وی افزود: عقب ماندگی در سطوح مختلف طبقه بندی می شوند که بارزترین آنها کم توانی ذهنی عمیق با ضریب هوشی 25-0 که بیشتر بنا بدلایل ارثی و مادرزادی مبتلا به ناهنجاری های متعدد می شوند. مشخصه این گروه اینکه تخیل ندارند، زندگی گیاهی را سپری می کنند و بسیاری از آنان قدرت بلیعدن ندارند و باید غذا به صورت پودر شده برای آنها تهیه گردد.

این روان شناس ادامه داد: کم توان ذهنی تربیت پذیر با ضریب باهوشی 40-25 که به این گروه متوسط هم گفته می شود که تقریبا ده درصد کل معلولین ذهنی را شامل می شوند. از لحاظ عاطفی وضع بسیار متغیری دارند، در دقت و تمرکز حواس ثبات زیادی ندارند، زود خسته می شوند، بایست دوره آموزشی کوتاه و متنوع داشته باشند و در اجرای کارهای ساده و سکنواخت می توان از آنها استفاده کرد.

وی اضافه کرد: کم توانان ذهنی آموزش پذیر با ضریب هوشی 55-40 به طور تقریبی70 تا 80 درصد کل معلولین ذهنی را تشکیل می دهند این گروه از لحاظ دقت و تمرکز ضعیف هستند و معمولا با تاخیر و تکرار زیاد آموزش می بینند به همین سبب برای یادگیری باید تکرار و ممارست داشت. این افراد خیلی زود تحت تاثیر قرار می گیرند، خیلی زود دچار انحراف شده و در صورت عدم نظارت به ناهنجاری های احتمالی کشیده می شوند.

مقامی تاکید کرد: مرکز سبحان محلی برای آموزش و توانمندی معلولین ذهنی متوسط و خفیف می باشد که به نسبت سایر معلولین ذهنی از استقلال و تعادل بیشتری برخوردارند. گفتنی است کلیه پذیرش ها از طرف سازمان بهزیستی با پرونده توانبخشی صورت می گیرد.

وی با اشاره به مشکلات پیشروی مرکز توانبخشی سبحان گفت: از مهمترین مشکلاتی که در این مرکز وجود دارد تورم، افزایش هزینه و استیجاری بودن ملک می باشد. به همین سبب خواهشمند است عزیزانی که همواره در امور خیر و بزرگ معنوی گام برداشته اند، نسبت به یاری از این بچه ها همت عالی و بلند خود را دریغ نکنند.

در پایان از خیرینی که تمایل دارند نسبت به رفع مشکلات این معلولین اقدام نمایند، درخواست می شود یا به آدرس خیابان دکتر شریعتی جنوبی (آخرآسفالت) خیابان شهید دست به ریش پلاک 32 مراجعه کنند و یا با شماره تماس 09163045949 تماس حاصل نمایند.


(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار