اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
  کارشناس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: انسولین را باید برای کنترل قند خون در اشخاص با دیابت نوع یک و دو که قند خون با داروهای خوراکی به تنهایی کنترل نمی شود تزریق کرد.

پریسا اعتصام  اظهار کرد: تزریق انسولین برای کنترل قند خون در اشخاص با دیابت نوع یک در شرایطی که بدن انسولین نمی سازد و نمی تواند مقدار قند خون را کنترل کند و یا در افراد با دیابت نوع دو در شرایطی که قند خون خیلی بالاست که به دلیل تولید نشدن انسولین و یا زمانی که قند خون با داروهای گیاهی به صورت طبیعی کنترل نمی شود استفاده می شود.

وی افزود: انسولین قند خون بالا را کنترل می کند اما دیابت را درمان نمی کند بنابراین استفاده از آن حتی در صورت احساس بهبودی باید ادامه یابد.

اعتصام ادامه داد: انسولین ها به شکل محلول مایع یا سوسپانسیون وجود دارند که به جز انسولین رگولار که به شکل وریدی و عضلانی نیز قابل استفاده است به شکل زیر جلدی تزریق می شود.

این کارشناس غذا و دارو گفت: تزریق انسولین در نواحی مختلف بدن از جمله شکم، قسمت بالایی بازو، پا و باسن می تواند انجام شود.

وی اضافه کرد: برای هر بار تزریق می توان از نواحی مختلف بدن استفاده کرد به طوری که هر تزریق به فاصله سه سانتی متر از محل تزریق قبل اما در همان ناحیه انجام شود و از همه نواحی موجود در آن بخش استفاده شود.

اعتصام گفت: از تکان دادن شدید ویال انسولین خودداری شود زیرا این کار می تواند باعث از دست رفتن قدرت دارو شود.

این داروساز اظهار کرد: انسولین را نباید در معرض درجه حرارت بالا، تماس مستقیم با نور آفتاب و یا یخ زدگی قرار داد زیرا اثر بخشی خود را از دست می دهد.

وی اضافه کرد: ویال ها و قلم های انسولین باز نشده باید در یخچال و در دمای دو تا هشت درجه نگهداری شوند ولی پس از بازشدن نیازی به نگهداری در یخچال نیست.

اعتصام ادامه داد: دمای اتاق زیر 25 برای نگهداری انسولین مناسب است و در صورت نیاز به حمل و نقل در فصل گرما یا در شرایط دمایی بالاتر از دمای اتاق، از کیف های خنک کننده استفاده شود.
کارشناس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: اگر انسولین در معرض نور خورشید قرار گرفته باشد گاه به صورت قهوه ای تغییر رنگ می دهد که نباید استفاده شود و همچنین انسولین در صورت یخ زدن صدمه می بیند پس نباید در قسمت جایخی نگهداری شود.

وی افزود: در صورت فاسد شدن انسولین نوع شفاف آن کدر و نوع شیری آن یکنواختی خود را از دست داده و به صورت دانه دانه به دیواره می چسبد، همچنین ویال های انسولین پس از یک ماه باید دور ریخته شوند چون قدرت انسولین بعد از یک ماه کاهش می یابد.

اعتصام خاطرنشان کرد: در مسافرت بهتر است انسولین را در کیف دستی خود حمل و به قسمت بار نسپارید که این نکته به ویژه در مسافرت با هواپیما ضروری است چون در ارتفاع بالا احتمال یخ زدن انسولین وجود دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار