نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس نهم با اشاره به کاهش سطح آب در دشت آزادگان و کرخه، از شوره‌زار شدن زمین‌های کشاورزی منطقه خبرداد.

"> کشت ‌نمک در زمین‌ های کرخه !
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۴

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس نهم با اشاره به کاهش سطح آب در دشت آزادگان و کرخه، از شوره‌زار شدن زمین‌های کشاورزی منطقه خبرداد.

ناصر صالحی نسب با بیان این‌که فصل کشت محصولات پاییزه مثل گندم، جو و کلزا آغاز شده است، افزود: میزان آب در منطقه به شدت کم شده است؛ به دلیل عدم برنامه ریزی وزارت نیرو در توزیع به موقع نیرو، در فصل کشت، کشاورزان با کاهش آب مواجه شده‌اند.

نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس نهم با بیان این‌که آب رودخانه‌های پایین دست هویزه و منطقه بستان به شدت کم شده است، ادامه داد: کشاورزان به شدت از وضعیت موجود ناراضی هستند چراکه عدم برنامه ریزی وزارت نیرو و کاهش آب منجر به متضرر شدن کشاورزها شده است.

وی با بیان این‌که هزینه‌های تولید نیز بسیار افزایش یافته است، گفت: قیمت کودهای اوره و فسفاته بسیار افزایش یافته و ازسویی با تأخیر در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد.

صالحی نسب همچنین با انتقاد از افزایش سرسام آور قیمت سم و بذر نیز افزود: سال گذشته نیز بازتاب این افزایش قیمت‌ها را مشاهده کردیم به گونه‌ای که کاهش سطح زیرکشت در منطقه رخ داد.

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس نهم با مطرح کردن معضل پایین آمدن سطح زیر کشت بیان کرد:با توجه به این که سال گذشته کاهش تولید داشتیم امسال نیز کاهش تولید را در دشت آزادگان و هویزه خواهیم داشت.

نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس نهم بیکاری جوانان را از دیگر مشکلات لاینحل منطقه معرفی کرد و گفت: با این شرایط نمی توان توقع داشت جوانان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت باشند.

صالحی نسب با یادآوری این‌که دشت آزادگان و هویزه یکی از قطب‌های کشاورزی استان خوزستان است، متذکر شد: ۴۰۰ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی با محدودیت آب مواجه هستند.

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس نهم با اشاره به سدسازی در حوزه کرخه ، متذکر شد: در حال حاضر ۷ سد ساخته شده و چند سد دیگر نیز در منطقه در حال ساخت است که در صورت آبگیری آب منطقه و بخش کشاورزی کمتر می شود.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار