شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳


شهریار آرین نژاد

 بعد از برنامه زیبا T هنرمندانه و هوشمندانه خندوانه که با حضور مهدی یراحی و به تن نمودن دشداشه توسط جناب خان همراه شده بود،

متاسفانه عده ایی که بویی از هنر ،همدلی و اصالت خوزستانی نبرده اند،باحمله به پیج جناب خان،خندوانه و رامبد جوان ،حرف هایی زده اند که خوزستان را نا زیبا نشان داده است.... 

دوستان خوزستان ، همچون جامی است ،که اقوام مختلف سالیان سال است که دوشادوش هم در آن کار،می کنند،زندگی می کنند و از موطن خویش دفاع می نمایند... 

چرا می خواهیم با این تفکرات و حرف های هیچ،خوزستانی را در اذهان  زشت ترسیم کنند که اختلافات قومی در آن موج می زند...ما از کودکی آموخته ایم و به فرزندانمان  می آموزیم،بختیاری،عرب،دزفولی،بهبهانی و... همه یکی هستند و تکریم یکی یعنی تکریم همه .... خدای ناکرده توهین به یکی از این اقوام یعنی توهین به همه...
                                           

به بهانه این موضوع مروری می نمائیم به سخنان گوهر بار مقام معظم رهبری در خصوص اقوام و قو میت ها:

مخالفت با تبعیض میان اقوام

رهبر انقلاب درباره ی عدم تبعیض میان اقوام ایرانی می گویند: «نظام جمهوری اسلامی مطلقاً با نگاه تبعیض آمیز نگاه نمی کند؛ نه به کردستان و نه به هر نقطه ی ویژه ی دیگری در سرتاسر کشور. […] نگاه نظام جمهوری اسلامی به تنوع قومی و تنوع مذهبی مطلقاً نگاه تعصب آمیز، قوم گرا، یک جانبه نگر نیست. این را به طور قاطع من اعلام می کنم. نه امروز هست، که من از نیت خودم و دل خودم حرف می زنم، نه در طول زمان های گذشته در دهه ی 60، زمان حیات مبارک امام رضوان الله تعالی علیه چنین چیزی نبوده.»

جمهوری اسلامی علاوه بر این که سیاست غلط رژیم گذشته را مبنی بر بیگانه انگاشتن اقوام نفی نمود و «این نگاه را تصحیح کرد؛ نه فقط در سطح مسئولان، بلکه در سطح آحاد مردم»25 و نگاه اسلامی را که مبتنی بر «برادری و اتحاد و همدلی و صمیمیت است،» جایگزین آن نمود. بنابراین در تمام برنامه های اقتصادی و توسعه ای، تبعیضی میان مردم سراسر کشور به خصوص مناطق قومی قائل نشد.

 فرصت دانستن تنوع اقوام

اکثر کشورهای دنیا با مقوله ی تنوع اقوام مواجه هستند و «معمولاً در کشورهای مختلف تعدد اقوام و قومیت ها یکی از نگرانی های آنهاست؛ در کشور ما به عکس است».«تنوع اقوام را ما برای کشورمان یک فرصت به حساب می آوریم، این یک حقیقت است. حقیقتاً برای ما تنوع اقوام یک فرصت است.»

زیرا «ایران یکپارچه است»و مانند «شوروی متشکل از سرزمین های به هم سنجاق شده نیست». «حتی آن قسمت هایی هم که در قرن های گذشته جدا شدند، اگر ته دلشان را بگردید، مایلند با ما باشند.

هر کسی کو دور ماند از اصل خویش / باز جوید روزگار وصل خویش

آنها هم دلشان می خواهد که به این مادر بپیوندند. این کجا، کشور اتحاد جماهیر شوروی کجا؟ ده، یازده کشور را با سنجاق یا به تعبیری با شلاق به هم بستند و به اصطلاح یک کشور تشکیل گردید! معلوم است که تا شلاق برداشته شد، از هم جدا می شوند و شدند.»

بر همین اساس رهبر انقلاب از یک سو در رهنمودی به نمایندگان دوره ی هفتم مجلس شورای اسلامی می فرمایند: «همه ی تمایلات منطقه ای و قومی و بخشی باید در پرتو نگاه ملی برآورده شود.» و از سوی دیگر بر امکانات و ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی مردم این مناطق به عنوان یک سرمایه و ثروت ملی نظر افکنده می شود: «زبان کردی یک ثروت ملی است، استعدادهای علمی و هنریِ جوانان این جا یک ثروت ملی است، استعداد ورزشی جوانان کردستان یک ثروت ملی است؛ از این ثروت های ملی باید استفاده بشود، بهره برداری بشود، به فعلیت برسد.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار