شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
در کنار رسانه‌ها که انتقادهایشان را علنی کردند، منتقدان در این زمینه واکنشی نشان ندادند و واکنش‌شان «سکوت» بود...
اکران عمومی فیلم «فروشنده» با یک میلیارد فروش در نخستین آخر هفته سپری شد اما شمار نقدهای به نگارش درآمده درباره تازه‌ترین اثر فرهادی بسیار محدود است و شماری از منتقدان متاثر از حواشی‌ای که در روزهای اخیر پیش آمده تصمیم گرفته‌اند با نقدها‌یشان بازار گرم اکران «فروشنده» را گرم‌تر نکنند و وقتی آب‌ها از آسیاب افتاد، نقدهای صریح‌تری بنویسند.
 
به گزارش «تابناک»؛ اصغر فرهادی به تشخیص و حق مسلمش، در اکران‌های خصوصی که برای فروشنده در پردیس سینمایی «کوروش» برقرار بود، شماری کمتر از انگشتان دست از اصحاب رسانه‌ها و منتقدان سینمایی را دعوت کرده‌ بود و فیلمش با حضور همین گروه محدود و طیف وسیعی از نزدیکان و دوستان از جمله تعدادی از سینماگران به صورت خصوصی به نمایش درآمد.
 
البته از عصر روز سه شنبه تا صبح روز چهارشنبه که حدفاصل این اکران خصوصی و اکران‌های عمومی فیلم فرهادی بود، زمان چندانی نبود اما عدم دعوت اهالی رسانه که به شدت همراه فرهادی بوده‌اند و دعوت حلقه نزدیک، منجر به واکنش‌هایی شد که علنی‌ترین آنها گزارش شهروند با عنوان «رندبازی» فرهادی بود؛ گزارشی که علاوه بر مطلب اصلی، شامل تعدادی یادداشت از دبیران و مدیران فرهنگی و هنری شرق، آنا، ایسنا، مهر و شهروند نیز بود.
 
در قریب به اتفاق این یادداشت‌ها بر این نکته تاکید شده بود که اصل حضور در اکران خصوصی فیلمی که قرار است یک روز بعد اکران شود، چندان اهمیتی ندارد، بلکه مسئله اصلی استفاده سینماگر از همه فضای رسانه‌های اصلی در بزنگاه‌ها و نادیده گرفتن همین رسانه‌ها در چنین بسترهایی است که حکم «احترام گذاشتن» به رسانه‌ها را دارد. در میان این یادداشت‌ها، تنها دبیر یکی از رسانه‌ها این دعوت و حضور را بی‌اهمیت خوانده بود که از قضا خبرنگار همان رسانه جزو معدود مدعوان اکران خصوصی بود!
 
بایکوت موقت «فروشنده» توسط منتقدان پس از یک اکران خصوصی 
طبیعتاً اگر فرهادی هیچ رسانه‌ و منتقدی را به این اکران دعوت نمی‌کرد اما دعوت شماری از رسانه‌ها و عدم دعوت شمار وسیعی از رسانه‌های اصلی و منتقدان مطرح به اکران‌های خصوصی و در واقع این برخورد دوگانه باعث شده که این نقدها شکل بگیرد. البته همانگونه که اشاره شد این حق فرهادی بوده که مهمانان اکران خصوصی‌ فیلمش را دعوت کند اما طبیعتاً این ذهنیت برای رسانه‌ها و منتقدان پیش می‌آید که از نظر فرهادی، دعوت نشدگان فاقد اهمیت کافی هستند و به نوعی بی‌حرمتی به خود تلقی کرده‌اند.
 
در کنار رسانه‌ها که انتقادهایشان را علنی کردند، منتقدان در این زمینه واکنشی نشان ندادند و واکنش‌شان «سکوت» بود! در واقع اگرچه خبرنگاران و منتقدان دعوت شده به اکران خصوصی در چند روز اخیر تعداد قابل توجهی یادداشت کوتاه و بلند در حمایت از «فروشنده» نوشته‌اند اما در مقابل تعدادی از منتقدان شناخته شده، سکوت پیشه کرده‌اند. این سکوت مشخصاً متاثر از حواشی همان اکران خصوصیِ فروشنده است.
 
یکی از همین منتقدان در گفت و گوی خصوصی تاکید داشت که اگر نظرش برای فیلمساز مهم بود، او را به اکران خصوصی فیلم دعوت می‌کرد تا او بتواند درباره هفتمین اثر فرهادی قضاوت کند و نقد فیلم تازه فرهادی را به زمانی موکول کرد که جو هیجانی اطراف این اثر فروکش کند؛ زمانی که احتمالاً هیچ‌گاه فرا نخواهد رسید!
 
بایکوت موقت «فروشنده» از سوی برخی منتقدان در حالی کلید خورده که به نظر می‌رسد این فیلم اگر پرفروش‌‌ترین فیلم سال 1395 لقب نگیرد، در شمار چند فیلم پرفروش سال خواهد ایستاد و حتی بدون پوشش رسانه‌ای وسیع نیز پرفروش‌ترین فیلم فرهادی تاکنون لقب خواهد گرفت. «فروشنده» در شرایط کنونی بهترین فیلم روی پرده سینماهای ایران است و بعید است رقیب جدی در این فصل اکران داشته باشد و به همین دلیل به عنوان انتخاب اصلی تماشاگران آورده مالی قابل توجهی خواهد داشت.

برچسب ها: فروشنده ، بایکوت
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار