شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۸
سيدحسن خميني :
امام خميني انتقاد و بلكه تخطئه را از الطاف خفيه الهي مي‌دانند و ما اگر بتوانيم در جمع‌هاي خويش به صورت مسالمت آميز يكديگر ...

 مسئولان فرداي كشور بي‌ترديد همين دانش‌آموزان و محصلان امروز هستند كه اگر در مسير تربيت آنها غفلتي صورت گيرد، ضربات غيرقابل جبراني براي آينده كشور است. بنابراين بايد به اين امر يعني تعليم و تربيت دانش‌آموزان توجه جدي شود.


در همین راستا ديروز آيت‌ا... سيدحسن خميني در در ديدار اعضاي هشتمين دوره مجلس دانش‌آموزي با تاكيد بر اينكه جامعه‌اي كه همدوش و همراه هم نباشد به سعادت نمي‌رسد، شنيدن و تحمل كردن را لازمه اين امر دانست و يادآور شد: امام خميني انتقاد و بلكه تخطئه را از الطاف خفيه الهي مي‌دانند و ما اگر بتوانيم در جمع‌هاي خويش به صورت مسالمت آميز يكديگر را نه تنها مورد انتقاد قرار دهيم بلكه تخطئه كنيم، به رشد بالايي رسيده‌ايم. يادگار امام با بيان اينكه «حق» را پيش از گرفتن يا عطا كردن بايد فرا گرفت، اظهار كرد: قبل از آنكه حق را بگيريم بايد چگونگي زندگي كردن با آن را بياموزيم. وي «آزادي» و «حق تعيين سرنوشت» را از حقوق مهم انسان‌ها خواند و يادآور شد: قانون اساسي در اصول اوليه خود به اين حقوق اشاره دارد و از مهم‌ترين انگيزه‌هاي انقلابيون نيز رسيدن به آنها بوده است.


 آيت ا... سيد حسن خميني علت حركت ملت به سوي انقلاب را «كسب آزادي» در كنار دو آرمان استقلال و معنويت گرايي دانست و آن را مانند ساير حقوق امري يادگرفتني دانست و گفت: در سال‌هاي شكل‌گيري مشروطه وقتي درهاي آزادي بيان به روي اين جامعه استبدادزده باز شد و نظام قاجاري فروريخت، مردم و حتي نخبگان سياسي استفاده از اين فضا را بلد نبودند و به همين دليل از دل آن حركت رفاه بيرون نيامد، بلكه هرج و مرج حاصل شد. در آن زمان مردم آزادي را با توهين اشتباه گرفتند و لذا روزنامه‌هاي آن دوره روزنامه‌هاي خوبي نيست و طنز هتاك را در آنها مي‌بينيم.


دليل بازگشت استبداد پس از مشروطه


يادگار امام، دليل بازگشت استبداد به جامعه ايران پس از مشروطه را عدم تمرين دموكراسي دانست و اظهار كرد: مجلس دانش‌آموزي يك تلاش مهم و ضروري و يك نياز عميق است تا از ابتدا، كار جمعي و احترام به يکديگر را بياموزيم. وي ندگي انسان را آميخته از پيروزي‌ها و شكست‌ها خواند و ادامه داد: دانش‌آموزان اگر بتوانند در كنار هم زندگي كنند، تصميم بگيرند و در پيروزي‌ها و شكست‌ها كنار يكديگر باشند در ادامه مسير زندگي و هنگام تشكيل خانواده نيز اين مسير را ادامه خواهند داد.


وي مجلس دانش‌آموزي را محل تربيت براي مردمسالاري ديني به عنوان مهم‌ترين عنصر در حيات اجتماعي ما خواند و گفت: اين بدان معناست كه با هنجارهاي اجتماعي و ارزش‌هاي ديني، در كنار يكديگر تصميم بگيريم كه راه خويش را برويم و منتظر نباشيم تا كسي از درون يا بيرون دست ما را بگيرد. سيد حسن خميني با اشاره به شعر؛ نادري پيدا نخواهد شد، اميد!/ كاش اسكندري پيدا شود، خطاب به دانش‌آموزان گفت: نبايد دنبال نادر و اسكندر باشيم، بلكه راه نجات در ميان تك تك ماست و بايد همراه يكديگر كار را پيش ببريم. يادگار امام با تاكيد بر اينكه جامعه‌اي كه همدوش و همراه هم نباشد به سعادت نمي‌رسد، شنيدن و تحمل كردن را لازمه اين امر دانست و يادآور شد: امام خميني انتقاد و بلكه تخطئه را از الطاف خفيه الهي مي‌دانند و ما اگر بتوانيم در جمع‌هاي خويش به صورت مسالمت‌آميز يكديگر را نه تنها مورد انتقاد قرار دهيم، بلكه تخطئه كنيم، به رشد بالايي رسيده ايم؛ البته بايد بدانيم كه تخطئه، تخطئه صاحب فكر نيست و ممكن است ما انديشه كسي را تخطئه كنيم اما بيش از هركسي نيز او را دوست بداريم. وي ادامه داد: لازم نيست حتما با يكديگر دشمن باشيم تا دست به انتقاد و تخطئه بزنيم، بلكه مي‌توانيم با هم به خوبي زندگي كنيم اما اختلاف سليقه هم داشته باشيم؛ اما ما به محض اينكه به حوزه نقد مي‌رسيم فكر مي‌كنيم كسي را بايد مورد انتقاد قرار دهيم كه دشمن يا رقيب ماست. آیت ا... سيد حسن خميني گفت: اگر رفتارهاي صحيح اجتماعي در سنين بالا شكل مي‌گيرد در سنين پايين تمرين‌هاي خوبي صورت گرفته است.


بايد تمرين كنيم كه همديگر را دوست داشته باشيم و خير يكديگر را بخواهيم. بايد بدانيم كه نمي‌توانيم به تنهايي و در حالي كه ديگران سعادتمند نيستند به سعادت برسيم؛ سعادت هر شخص و گروهي در گرو سعادتمندي همه بخش‌هاي جامعه و همدوشي يكديگر است.


 يادگار امام در اين ديدار كه وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان دانش‌آموزي نيز حضور داشتند با تاكيد بر اينكه مجلس دانش‌آموزي يك مجلس صوري نيست، به سهم ۵۰ درصدي دختران در مجلس دانش‌آموزي اشاره كرد و گفت: جامعه‌اي كه ۵۰ درصد آن را بانوان تشكيل مي‌دهند ۵۰ درصد آن نيز بايد در دست بانوان باشد؛ البته اين به معناي تقسيم پست‌ها نيست بلكه به معناي وارد كردن زنان در تصميم‌گيري‌هاست.


 وي يادآور شد: در ايام راهپيمايي‌هاي بزرگ انقلاب برخي گفته بودند كه زنان به راهپيمايي‌ها نيايند، اما امام مخالفت كردند؛ پس از انقلاب نيز برخي گفتند زنان در سمت‌هاي اجتماعي نبايد قرار گيرند كه امام پاسخ دادند«اين خانم ها بودند كه وقتي كه به خيابان ها و كوچه‌ها ريختند و فرياد زدند، تشييع كردند، تشجيع كردند مردها را و قدرت‌هاي آنها را چند مقابل كردند.»


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار