شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۲

علی فرهنگ : اتوبوس حامل دانش آموزان دختر یکی از دبیرستان های شهر بروجن  پس از زیارت و بازدید از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس که به جهت آشنایی با ایثار و شهادت رزمندگان و ترویج فرهنگ رزم و دلاوری رهسپار شده بودند و به سوی خانه باز می گشتند  تا برای انتشار این پیام به هم مدرسه ای ها و دیگران تلاش نمایند و خاطره های های خود را از زیبایی هایی که دیدند تعریف نمایند در ساعتی که تاریکی بر جاده حاکم بود و عقربه ساعت 15/8 را نشان می داد به لقاء الله پیوستند همه بی قرار تا به مقصد برسند و سرخوش از شور بازدید از جبهه  با همدیگر سخن می گفتند و در رویای فردایی که از این  روزها بنگارند تا اشتیاق دیدار را در دیگران فراهم آورند اما سرنوشت جور دیگری رقم خورد و این کاروانی که حامل معنویت بودند در بی احتیاطی راننده و یا مشکل جاده چند قدم جلوتر از آنجایی که سال گذشته معلمانشان نیز جان به جان آفرین داده بودند معنویت و خاطرات جبهه را با خود بردند و در تاریکی شب دور از چشم هر بیننده با نجوای آیات بر لب و یاد شهید بر سر و عشق معبود در دل به دیار یار شتا فتند و سر به بالین خاک نهادند و به یکباره هیاهوی گفتگو و خنده هایشان در درون اتوبوس خاموش گردید و به خواب ابدی رفتند  هنوز داغ مرگ معلمان و آموزگارانی که در اردوهای راهیان نور به سوی جبهه ها شتافتند و در جاده دهدز در سال گذشته جان باختند از دل مردم چهارمحال و بختیاری نرفته بود که داغی سنگین تر بر دلشان گذاشته شد  و این بار 26 پرستوی نوجوان که لبخند را تجربه کرده بودند از آنها پرگشودند و از خانه هایشان رفتند.

انگار این ایثارگران چهارمحال حرفی دارند و ما نمی شنویم! برای این حادثه و حوادث دیگر همه پیام تسلیت دادند  اما در این حادثه روسای سه قوه نیز وارد شدند تا همه بدانند گرمی و سوز این داغ به سراسر کشور منتشر شده است و بسیار خانه ها را سوخته است!  شاید این پیام ها حامل نکات دیگری باشد اما بگذاریم و بگذریم که فرزندان عزیز این دیار برای ایثارگری بمانند و این فرهنگ را منتشر سازند براستی دختران معصوم بروجنی در آن لحظه چه می گفتنند؟ چه در سر داشتند؟ باید بر این غم گریست و بر بی غمی دیگران نیز خون گریه کرد !

وزیر آموزش و پرورش به صدور پیام عادت نموده است اما برای صدور دستورالعملی که متضمن رعایت نکات ایمنی و خودروها و جان انسان ها باشد دریغ می نماید ! در یکسال اخیر بیشترین بخشنامه ها در طول تاریخ آموزش ورورش صادر شده است ولی هیچکدام در خصوص کرامت انسانی و حفظ جان و رعایت موارد ایمنی دانش آموزان و معلمان نبوده است و با مکانیزم های آمرانه خواسته اند تا فرهنگیان مجری طرح های شتابزده شان باشند!

فردا چه پاسخی به این نوجوانان معصوم خواهید داد؟ وزیر راه و شهرسازی تمامی هم و غم خود را به مسکن مهر به دلیل جایگاه سیاسی آن در افکارعمومی اختصاص داده است و مدیران راه را هم از حوزه مسکن انتصاب نموده است تا به جان انسان ها توجهی نداشته باشد و راه و جاده که با جان انسان سروکاردارد را بطور کلی فراموش نموده است نمی داند که بروز این حوادث تبعات سیاسی سنگین تری از دیگر حوادث خواهد داشت !

جان باختگان 26 نفر از دانش آموزان مستعد بام ایران و زائران مناطق عملیاتی بودند یعنی نگاهشان از آسمان به زمین بود و آمال بسیاری در سر داشتند و درون رویاهایشان فردایی سرشار از خوبی و افتخار را جستجو می کردند که بر باد رفتند 26 سرمایه گران بها برای کشور را از دست دادیم !

همانطور که مدتی قبل اتوبوس حامل زائران کربلا که از شلمچه راهی بندرعباس بود واژگون شد و مسافران جان باختند  و هر کدام از مسئولان سعی می کرد حوزه خود را بی تقصیر بداند و شاید این حادثه هم چنین شود که دور از انتظار نیست ولی کسی از داغدیدگان عذرخواهی کند و بیش از همه آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد که شیوه نامه ها را تدوین می کند و هرکس به نام دانش آموز از مدرسه ای خارج شود مسئولیتش متوجه دستگاه آموزش و پرورش است او مسئول نمره دهی، ایجادفضا، تامین معلم، تدوین طرح درس، انتشارکتب درسی، تعیین اوقات تحصیل، افزایش یا کسر رشته های تحصیلی و مسائل تربیتی را بعهده دارد و نمی تواند به غیر واگذارنماید و ارائه هردلیلی فرافکنی ست به پرسش یکی از اولیا دانش آموزان و پاسخ وزارت آموزش و پرورش دوروز قبل از این اتفاق که در یکی از خبرگزاری ها درج گردید توجه نمایید « دبیرستان دخترانه حضرت مریم در شهرری ناحیه دو بالاجبار دختران دوم دبیرستان را به اردو های 5 روزه راهیان نور می برد و در جلسه ای که به همین منظور تشکیل شد ما والدین را تهدید کردند که 10 نمره درس دفاعی مربوط به این سفر است و به نوعی با زور از والدین امضا گرفتند. بعضی از ما والدین واقعا راضی به این سفر اجباری فرزندانمان نیستیم و به سازمان بازرسی کل کشور شکایت می بریم و تا آخر هم پای شکایتمان می مانیم. این سفر اجباری تجاوز به حریم خصوصی و حقوق خانواده است.

در پاسخ به مشکل مطرح شده قاسم مستقیم مدیر کل ارزیابی عملکرد ورسیدگی به شکایات آموزش و پرورش گفت: این اردو همان طور که این دوست عزیز هم اشاره کردند جزو درس دفاعی دانش آموزان است و در سال گذشته حدود یک میلیون دانش آموز از این مناطق جنگی بازدید کردند اما با این حال اگر دانش آموزی مورد و یا مشکلی دارد می تواند با مدیر مدرسه و یا با شماره 88800215 تماس بگیرد تا مشکلش حل شود و در عین حال مدیران مدارس هم با ید این موضوع را درک کنند که شاید واقعا بعضی از دانش آموزان مشکلی برای رفتن به این اردوها داشته باشند.

.آنان رفتند و ما وظیفه داریم تا آینده سازان این دیار سرفراز را حفظ کنیم و برای سلامت جسمانی و روانی و اخلاقی آنها برنامه ریزی اصولی بنماییم این اتفاقات هشداری برای برنامه ریزان است تا بدانند که خروجی برنامه های مورد نظرشان مناسب نبوده است . حتما اعزام فرهنگیان در نوروز به مناطق عملیاتی را هم بیاد می آورید که چه حادثه هولناکی در همین جاده روی داد.

باید بیش از همیشه متاسف بود که چرا از مسئولیت می گریزیم. دل آدم بیشتر می گیرد وقتی خبری در خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت که « اتوبوس حامل 44 نفر از زائران مناطق عملیاتی  از جاده منحرف شد و بر اثر این حادثه 26 نفر کشته و 18 نفر مجروح شدند نیروهای امدادی بلافاصله به کمک مصدومین شتافتند و پلیس راه علت وقوع این حادثه را تخطی از سرعت مطمئنه در جاده لغزنده و ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه اعلام کردند» و به دنبال آن وزیر آموزش و پرورش در مقابل سئوال علت وقوع حادثه پاسخ داد: از مسئولانش بپرسید!!  جناب وزیر؛ مسئول دانش آموزان کیست!؟ ازچه کسی باید سئوال کرد؟ براستی چه بایدگفت!؟چه بایدکرد!؟ کارهای ارزشی همیشه سومدیریت ها را برملا می کنند و واقعیت ها را نشان می دهند  این کار ارزشی کار خودش را کرد و وضعیت زیرساخت های گردشگری (راه، استراحتگاه بین راهی، اورژانس) استان را و نیز تکیه آموزش و پرورش بر امور پرورشی را عیان ساخت تا تقصیر محدود نمودن معاونت پرورشی در ستاد وزارتی و حذف اداره کل اردوها را به گردن دیگران نیندازند و به این ضرورت من بعد التفات نمایند و در عملکرد خود تجدید نظر کنند و مسیرهای این اردوها مورد عنایت بیشتر قرار گیرند ، هرچند از سئوالات بگریزند می دانیم که هرگز دختران معصوم چهارمحالی به خانه نمی آیند ولی دختران دیگر این ملت در شوق مشهد شهیدان دفاع مقدس به جبهه خواهند آمد و ما می توانیم نگذاریم اتفاقات تلخ روی دهد کمی همت می خواهد می توان جلوی حوادث را گرفت. دختران خوب چهارمحالی، ما جنوبی ها شرمنده ایم! به خدا ما به مهمان نوازی شهره ایم و از رویتان شرم داریم . آری  26 دسته گل خوشبو پرپر شدند . روحشان شاد و تسلیت به همه غمدیدگان ...


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار