اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
رئیس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر دبیرخانه مجمع تشخیص مطرح کرد
رئیس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام به جنگ قلیان‌ها از دو دهه گذشته تا کنون اشاره کرد و گفت: «زمانی جنگ قلیان‌ها زیاد شده بود و نیروی انتظامی به جمع آوری قلیان‌های قهوه‌خانه‌ها به علت آغشته شدن آنها به مواد مخدر اقدام کرد، اما بعدها با بررسی‌ها متوجه شدیم که قلیان‌های همان قهوه‌خانه را قاچاقچی مواد مخدر آلوده به مواد کرده و با نفوذ به پاسگاه اطراف موضوع را اعلام کرده است تا علنی شدن موضوع به جنگ قلیان‌ها منجر و در نتیجه مصرف کننده‌های قلیان به تدریج به سمت مصرف مواد صنعتی کشیده شوند.» 

علی‌هاشمی عنوان کرد: «باید آنقدر هوشیار باشیم تا بتوانیم ترفندهای مافیا را افشا کنیم، زیرا مافیا همواره به دنبال سود بیشتر هستند و هر چقدر مردم کمتر به سمت قلیان و سیگار بروند، به علت آنکه جایگزین بهتری ندارند به جایگزین بدتر گرایش یافته و به سمت امثال شیشه کشیده می‌شوند.» 

او در ادامه به سخنان ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام که در تیر ماه ۹۳ در جمع کادرها و مدیران دبیرخانه ستاد و دستگاه‌ها مطرح کرده بود، اشاره کرد و گفت: «ایشان در آن جلسه تعریف می‌کردند که روزی در محضر امام (ره) بودند که یکی از آقایان (نام ایشان را در جلسه ذکر کردند) اصرار داشتند که امام فتوایی را در تحریم سیگار بدهند، امام با عصبانیت خطاب به ایشان فرمودند «یک چیز را برای این مردم باقی بگذارید که به آن پناه ببرند.» به گزارش ایسنا،‌هاشمی ادامه داد: «همان مافیایی که قدرت زیادی در توزیع دارند متاسفانه در تقاضا سازی بسیار قدرتمندتر عمل می‌کنند، به همین دلیل شوخی نداریم و اگر نجنبیم آنها با چند واسطه برایمان قانون هم می‌نویسند.»

 یک روز استفاده از قلیان ممنوع و روز دیگر آزاد!

اظهارات و بخشنامه‌های مسئولان برای ممنوعیت قلیان هر از چند گاهی مطرح شده و بحث‌ها در این زمینه داغ می‌شود. در یکی از آخرین اظهار نظرها خرداد امسال خسرو صادق نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت: «ممنوعیت استفاده و عرضه تنباکوی معطر و استفاده از اسانس در سیگار و تنباکو در قهوه‌خانه‌های مجاز به عرضه قلیان از اول مهر امسال اعمال می‌شود؛ البته اماکنی که مجوز ارائه قلیان ندارند، حق عرضه هیچ نوع قلیانی را نخواهند داشت.»

هنوز از یادها نرفته است که در دولت محمود احمدی نژاد، یک روز استفاده از قلیان ممنوع می‌شد و نیروی‌انتظامی خودش را آماده برخورد و پلمب قهوه‌خانه‌های متخلف و شکست قلیان‌ها می‌کرد و یک روز دوباره رئیس‌جمهور خبر از بازگشایی قهوه خانه‌ها می داد و اعلام می‌کرد قلیان آزاد است و مشکلی برای ارائه قلیان وجود ندارد. 

ممنوعیت استفاده از قلیان، روند پر پیچ و خمی داشته است. در سال ۷۱ جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، ممنوعیت استعمال قلیان را به هیات وزیران، ریاست جمهوری و مجلس ارائه داد که از این سال تا سال ۷۶ مصوبه مجموعه هیات دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت و براساس آن استعمال سیگار و مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع اعلام شد. با این حال، ورق چندبار برگشت و قلیان دوباره بر میزهای قهوه خانه‌ها جا خوش کرد.در سال ۱۳۸۳ باز مصرف قلیان در اماکن عمومی کشور ممنوع شد. 

ولی این ممنوعیت ادامه نداشت و در سال ۱۳۸۴ با اصلاح تبصره ماده یک آیین نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی، قهوه خانه‌ها و رستوران‌های سنتی مجاز به عرضه سیگار و مواد دخانی شدند. اما به فاصله کمتر از یک سال، ورق باز هم برگشت! قلیان‌ها دوباره شکسته شدند!

در همین مدت، هربار زمزمه‌های آزاد شدن مصرف قلیان به گوش می رسید، وزارت بهداشت به اشکال مختلف سعی در مقابله با این ایده‌ها می‌کرد. تا سال ۱۳۸۶ که زور وزارت بهداشت به سایر سازمان‌های مخالف ممنوعیت قلیان چربید و دوباره بحث ممنوعیت قلیان مطرح شد. اما فروردین ماه ۱۳۸۸ بود که بهزاد ولی زاده، کارشناس دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت از اجرای مجدد طرح جمع آوری قلیان‌ها از قهوه خانه‌ها و سفره خانه‌های سنتی خبر داد. پس از آن چهاردهم آبان سال ۱۳۹۰، وزارت بهداشت اعلام کرد که بر اساس ابلاغ جدید دیوان عدالت اداری، نامه‌ وزارت کشور در سال ‌۸۶ مبنی بر اینکه استفاده از قلیان در قهوه‎خانه‎ها مجاز است و فرماندهی انتظامی فقط از ارائه قلیان با تنباکو‌های اسانس‌دار در قهوه‌خانه‌ها جلوگیری کند، غیرقانونی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار