شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲


بیژن خیری

روند رو به رشد جمعیت درکلان شهر اهواز و گسترش فعالیت های اجتماعی,میزان تقاضای سفرهای روزانه شهروندان را افزایش داده است.

باتوجه به این که تراکم ترافیک وسایل نقلیه شخصی به ویژه در مرکز شهر به حداشباع نزدیک شده است,تقویت و توسعه حمل و نقل عمومی نقش موثری را جهت دستیابی به توسعه شهری پایدارایفا می کند.سیستم حمل و نقل عمومی به سامانه ای اطلاق می شودکه برای عموم جامعه به صورت انبوه یا گروهی و حتی انفرادی از سوی دولت های محلی,شرکت های خصوصی و یا سرمایه فردی,طراحی و به کارگرفته می شود.

حمل و نقل عمومی به مثابه خونی که دررگ های بدن جریان دارد اقدام به جابجایی و انتقال مسافرین درسطح شهر می نماید.اکنون اگر این جابجایی,منظم و به دور ازهرگونه نقصی باشد,مسافرین درکمترین زمان ممکن و با حداقل زمان جابجا می شوندو سریع تر به مقصد خود خواهند رسید. نتیجه چنین جابجایی منظمی به رشدو توسعه شهری منجرشده و باعث افزایش کارایی و عملکرد فعالیت های شهری می گردد.

اتوبوس رانی که یکی از مهم ترین سیستم های حمل و نقل عمومی به شمارمی آید,درکلیه شهرهای ایران ازجمله اهواز نقش عمده ای را در انجام سفرهای درون شهری و روزانه شهروندان ایفا می نماید. عدم وجود ایستگاه های مناسب در اهواز موجب کاهش استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی و افزایش ترافیک  شهری شده است.

 به علاوه ایستگاه های اتوبوس به دلیل سازه ای بودن نقش مهمی درسیمای شهری به عهده دارند.مکان یابی این عناصردرفضای شهری بسیارمهم است چرا که همواره محل رفت و آمد تعداد زیادی از شهروندان ووسایل نقلیه هستند. این نوع سازه ها علاوه بر زیبایی, مجهز بودن به مبلمان مناسب و هماهنگی با کل طرح باید در برابر عوامل طبیعی,تخریب و فرسایش نیز مقاوم بوده و مدام نیاز به تعمیرو نگهداری نداشته باشد.
 ازجمله قابلیت هایی که ایستگاه های اتوبوس می بایست داشته باشند:
 1- دارا بودن وسایل سرمایشی و گرمایشی مناسب
2- نرده کشی زیبا و مناسب
3- محلی برای نصب سطل زباله
 4- نوعی لابی و نشیمن خیابانی برای محل قرار,گفتگو و...
5- محلی برای نصب پوستر و تبلیغات و اطلاعیه ها
6- ایجاد موانع تجمع مزاحمان شهری و متکدیان
7- ایجادسقف گسترده تر برای استفاده در موارد بارانی و...

 با دانستن این موارد می توان به نکاتی اشاره کرد که می بایست در ایستگاه های اتوبوس در شهر اهواز به کاربرد:

1- ایستگاه های اتوبوس در شهر اهواز می بایست متناسب باهویت و شرایط محیطی مکان یا منطقه انجام گیرد.
2- ایستگاهها می بایست دارای استحکام کافی باشند
3- طرح پیکره وسازه آن با در نظر گرفتن اصول زیبایی شناسی انجام شود, زیر اطراحی زیباوارزشمندبه استفاده بیشتراز ایستگاه منجرمی شود.      
4- نورپردازی ایستگاه و تابلو ها می بایست با در نظر گرفتن شرایط محیطی و سازمان ترافیک انجام شود.
5- مکان و فضای موردنیاز برای ایستگاه اتوبوس باتوجه به تراکم جمعیت در هر منطقه محاسبه شود.
 6- تابلوهایی جهت نشان دادن اطلاعات راهها و مسیرها در نظر گرفته شود.                         
7- امروزه ایستگاه اتوبوس فقط محل  انتظار یا توقف نیست,پژوهش های شهری و زیست محیطی نشان می دهدکه استفاده کنندگان و عموم مردم خواست از چند منظوره بودن ایستگاه های اتوبوس و زیباسازی هرچه بیشتر آن ها هستند,به طوری که ایستگاه اتوبوس به صورت یک سمبل یا نماد مهم شهری در آمده و متناسب با طراحی زیبای اتومبیل ها و اتوبوس های مدرن می باشدتا توقعات زیبا شناسانه مردم و نیازهای دنیای امروز را جواب دهد.  

در ادامه تصاویری از ایستگاه های جذاب را مشاهده نمایید.





مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار