اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳
 شهرام دهکردی
 هماهنگ کننده دبیرخانه تخصصي منابع طبيعي استان خوزستان
 




در نشست سراسري تشكلهاي غير دولتي فعال در محيط زيست و منابع طبيعي در نيشابور ( ٦ الي ٨ مهر ماه ) مباحث خوبي در مورد جنگلها و مراتع صورت گرفت. 

در بخشي از نشست خبري ، دكتر جلالي رياست محترم سازمان جنگلها و مراتع وآبخيزداري كشور اعلام كرد: يكي از مهمترين بحران هاي مبتلابهْ جنگلها آتش سوزي است ، در اين خصوص تفاهم نامه اي با سازمان مديريت بحران و وزارت كشور، سازمان محيط زيست  و وزارت دفاع صورت گرفته است كه بر اين اساس بايد در ١٤ استان پر خطر خدمات هوايي ارايه دهند .

حضور جوامع محلي در اين مورد بسيار مهم هست ، در ساعات اوليه آتش سوزي مي توان با چند سطل آب و چند سرشاخه آتش را خاموش كرد ولي يك يا دو ساعت بعد صدها نَفَر نيز نخواهند توانست آن را خاموش كنند ، بنابرين ما بايد به جوامع محلي اجازه حضور در عرصه هاي حفاظتي را بدهيم ، در اين ارتباط حدود ٥ ميليون هكتار از اراضي طَي قراردادي به جوامع محلي سپرده شده است .

يكي از مشكلات پيش روي جنگلها فعاليت معادن و صنايع هست ، ٧ درصد معادن جهان در ايران است و براي استفاده از اين نعمت ها بايدنوع استفاده مناسب باشد و منابع طبيعي را حفظ كنند و در اين نشست تعدادي از نمايندگان سازمانهاي غير دولتي به آبخيزداري و اهميت آن اشاره نموده و خواستار اين شدند كه متوليان اصلي مسيوليت آبخيزداري را قبول كنند و كميته ويژه آبخيزداري ايجاد شود ،

دكتر جلالي در اين باره گفت که هدف آبخيزداري تعادل بخشي آب هاي زير زميني است در ستاد فرماندهي  اقتصاد مقاومته به رياست دكتر جهانگيري با استفاده از نيروهاي بسيج ميخواهند وارد حوزه آبخيزداري شده و براي تعادل بخشي ابهاي زير زميني و كنترل ريزگردها در بيابان هاي كانون اقداماتي انجام گردد ، همچنين با وزارت نيرو توافق شده تا بندها و سدهاي مربوط به آبخيزداري رها شده نباشند .

وي با اشاره به برنامه توسعه ششم حضور جوامع محلي را در حفظ جنگلها و مراتع در قالب پروژه هاي عملي پر رنگتر اعلام نمود و داشتن برنامه هاي ملي را در اين زمينه گوشزد كرد. وی از سمن ها خواست تا گزارشات تخريب اين عرصه ها را در قالب نامه هاي رسمي اعلام نمايند ،


برچسب ها: شهرام دهکردی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار