شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
قائم‌مقام وزیر کشور با تاکید بر این‌که تحقق رشد اقتصادی در گرو ارتقای بهره‌وری و اصلاح روش‌های مدیریتی است، گفت: در شرایط خاصی هستیم و به تحول در روش‌های مدیریتی و بهره‌وری نیاز داریم و خواست دولت هم همین است.
 
به گزارش ایسنا ، محمدحسین مقیمی در شورای اداری استان که امروز، 13 مهرماه در استانداری خوزستان برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، به تشریح عملکرد دولت تدبیر و امید طی سه سال و اندی اخیر اشاره و اظهار کرد: در زمینه‌های مختلف سیاست داخلی و خارجی‏، اقتصادی، اجتماعی فعالیت‌های زیادی از سوی دولت انجام شده است.
 
گام‌های موفق دولت در بحث تنش‌زدایی خارجی
 
وی افزود:‌ در بُعد سیاست خارجی دولت و رییس جمهور گفته بود که سعی ما بر تنش زدایی است و در این راستا با همه کشورهای جهان به جز آمریکا و رژیم اسرائیل ارتباطات خوبی برقرار شد؛ از سوی دیگر ارتباطات خوبی با کشورهای منطقه به جز عربستان و در برخی مقاطع با ترکیه برقرار شد و دولت توانست در بحث تنش‌زدایی گام‌های موفقی بردارد.
 
مقیمی ادامه‌داد: همچنین در بحث هسته‌ای پس از مذاکرات مفصلی که صورت گرفت در نهایت توافق‌نامه برجام حاصل شد که راه را برای روابط اقتصادی و سیاسی خارجی باز کرد و توانستیم روابط سیاسی و اقتصادی خود را نسبت به گذشته بهتر و از آن برای بهبود زیرساخت‌ها استفاده کنیم.
 
راه برای تجارت سالم همواره شده است
 
معاون وزیر کشور خاطرنشان‌کرد: قبل از برجام فقط می‌توانستیم یک میلیون بشکه نفت آن هم با قیمت و ارز و به کشورهای مشخص صادر کنیم که این امر یک تجارت اجباری بود که هیچ چیز آن تابع روابط و ظوابط بین‌المللی نبود اما در حال حاضر بیش از 2 میلیون و 400 هزار بشکه نفت را به قیمت و با ارز دلخواه و هر کشوری که بخواهیم صادر می‌کنیم؛ در واقع راه برای تجارت سالم همواره شده است. مسئولان کشور باید از این شرایط استفاده و کمبودها را جبران کنند و حداکثر توان خود را جهت احیای کمبودهایی کشور در بخش‌های اقتصادی، صنعت و کشاورزی به‌کار بگیریم.
 
وی گفت: دولت در این دو زمینه وظیفه خود را انجام داده و ما به عنوان نماینده دولت در استان‌ها باید حداکثر استفاده را از فرصت به‌وجود آمده ببریم و وقت خود صرف حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم کنیم.
 
مقیمی در ادامه به موضوع امنیت که تامین آن از جمله وظایف دیگر دولت است اشاره و عنوان‌کرد: در این رابطه با اقدامات انجام شده توسط شورای عالی امنیت و سایر شوراها، کوچکترین مشکلی در بحث تامین امنیت کشور به وجود نیامد و کشور در کمال امنیت و آرامش اداره شد که جا دارد از همه نیروهای مسلح و انتظامی، بسیج، سپاه و وزارت اطلاعات که امنیت کشور را از شرق و غرب تا شمال و جنوب کشور تامین کردند تشکر کنم.
 
همه مکلف‌اند در برابر  معضلات اجتماعی مسئولانه‌تر برخورد کنند
 
قائم مقام وزیر کشور درباره مسایل اجتماعی نیز اظهارکرد: از ابتدای آغاز فعالیت دولت مطالعات خوبی در خصوص آسیب‌های اجتماعی در وزارت کشور انجام و درنهایت تصمیمات خوبی گرفته شد و همه مکلف شدند در برابر  معضلات اجتماعی از جمله فقر، طلاق و حاشیه‌نشینی که درباره آن رهبر فرمودند در همه جای کشور مسئولین باید اقدامات موثری در زمینه رفع معظلات حاشیه‌نشینی انجام دهند، مسئولانه‌تر برخورد کنند؛ اگر بخواهیم مسائل اجتماعی را به نتیجه برسانیم باید اقدامات موثری انجام دهیم تا آسیب‌های اجتماعی را محدود کنیم. در خوزستان نیز همه باید به صورت فعال به این مسئله بپردازند. نتایج اقدامات صورت گرفته در این خصوص هر شش ماه به دفتر رهبری ارسال می‌شود.
 
تحقق وعده دولت در ایجاد نشاط سیاسی در کشور
 
وی در رابطه با مسائل سیاسی نیز گفت: از زمان آغاز فعالیت دولت، دولت مطرح کرد که نشاط سیاسی و اجتماعی را در کشور برقرار می‌کند و احزاب، تشکل‌ها و گروه‌های سیاسی می‌توانند بدون محدودیت و در چارچوب قانون در کشور فعالیت خود را انجام دهند و از فعالیت‌ها، سخنرانی‌ها و برگزاری جلسات آن‌ها حمایت می‌شود. امروز همه احزاب منتقد و طرفدار دولت حرف‌های خود را می‌زنند. اوج این فعالیت‌ها را در انتخابات هفتم اسفند 94 شاهد بودیم و جنب و جوش و آرامش در این انتخابات در کنار هم برقرار شد.
 
مقیمی ادامه‌داد: در انتخابات گذشته هم تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر از قبل بود و هم در بحث برگزاری جلسات بیش از هزار جلسه در کشور برگزار شد که فقط در مجموع 9 جلسه برگزار نشد که دو مورد آن مربوط به استان خوزستان بود. از این تعداد 4 مورد از سخنرانی‌های برگزار نشده به دلیل عدم حضور سخنران بود. در انتخابات گذشته اوج نظام مردم‌سالاری دینی به نمایش گذاشته شد. هم افرادی که انتخاب نشده بودند گله‌ای از برگزاری انتخابات نداشتند و هم افراد منتخب از برگزاری انتخابات راضی بودند.
 
معاون وزیر کشور تصریح‌کرد: در امور سیاسی توانستیم نشاط سیاسی را ایجاد کنیم و فعالیت خانه احزاب از سر گرفته شد و دولت توانست وعده خود درباره ایجاد نشاط سیاسی را محقق کند. ان‌شالله به زودی در استان‌ها هم شورای خانه احزاب تشکیل خواهد شد و در انتخابات سال آینده نیز همانطور که در انتخابات سال گذشته گفتیم، بتوانیم ازآرای مردم صیانت کنیم و با بی‌طرفی کامل زمینه ایجاد نشاط سیاسی را در کشور فراهم کنیم.
 
حل مسایل اقتصادی پیچیده است
 
وی افزود: در خصوص مسایل اقتصادی، حل این مشکلات پیچیده است و به راحتی نمی‌توان آن را حل کرد؛ در کشورهای دیگر هم با تصمیم‌گیری‌های جدی و حیاتی مشکلات اقتصادی را حل می‌کند. در این باره لازم بود در کشور آنالیزهای لازم صورت گیرد و به حل این مشکلات از جمله رکود و خروج واحدهای صنعتی از رکودی که عمده آن بعد از تغییر نرخ ارز صورت گرفت، بپردازیم.
 
خواست دولت اصلاح روش‌های مدیریتی و بهره‌وری است
 
مقیمی ادامه‌داد: موضوع دیگر کاهش نرخ تورم بود که تیم اقتصادی دولت موفق شد این نرخ را به هشت درصد برساند؛ از سوی دیگر رشد اقتصادی 6.8-، امروز به حدود 4.5 درصد رسیده، این در حالی است که در برنامه پنجم و ششم تاکید شده که نرخ رشد باید به هشت درصد برسد و هر چه در سال‌های قبل به آن نرسیدیم جزو تکالیف ماست که باید رشد هشت درصد هر ساله را جبران و رتبه اول منطقه را کسب کنیم. طبق قانون 2.5 درصد رشد به بهره‌وری و اصلاح روش‌های مدیریتی در همه بخش‌های تولیدی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری بر می‌گردد. برای رسیدن به رشد 8 درصد علاوه بر همه تلاش‌ها از جمله برجام، مهم‌ترین عامل رشد از بهره‌وری است. ما در شرایط خاصی هستیم و نیاز به تحول در روش‌های مدیریتی داریم و باید برنامه‌ریزی کنیم و خواست دولت هم همین است تا بتوانیم به رشد مورد نظر دست پیدا کنیم.
 
وی در رابطه به سایر مسائل به بخش سلامت اشاره کرد و گفت: اگر دیروز 70 درصد هزینه‌های بخش سلامت توسط مردم پرداخت می‌شد، ‌امروز هفت درصد هزینه‌های حوزه سلامت در شهر و سه درصد این هزینه‌ها در روستاها توسط مردم پرداخت می‌شود و اگر امروز کسی به بیمارستان مراجعه کند 3 الی 7 درصد هزینه را می‌پردازد. از سوی دیگر هم‌اکنون یازده میلیون نفر از بیمه سلامت بهره‌مند هستند.
 
تلاش دولت در شش‌ماه باقی‌مانده خروج از رکود است
 
مقیمی در ارتباط با گندم امسال دوباره از واردات آن بی‌نیاز می‌شویم و حتی احتمال صادرات هم وجود دارد؛ از سوی دیگر تراز تجاری ما مثبت شده است، در صورتی که با کاهش قیمت نفت و خروج بسیاری از واحدها از چرخه تولید مواجه هستیم. تمام تلاش دولت در پنج، شش‌ماه باقی‌مانده خروج از رکود است که امیدواریم از آن هم عبور کنیم.
 
قائم‌مقام وزیر کشور خاطرنشان‌کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی از زمانی که سیاست‌های آن در 24 بند ابلاغ شد با مجموع تصمیماتی که اتخاذ شده تا پایان سال حرکت‌های خوبی در این زمینه صورت می‌گیرد.
 
وی خطاب به مسئولان استان تاکید کرد: باید با برگزاری جلسات کارشناسانه اهداف استان مشخص و مشکلات و معضلات برطرف شود و در نهایت به شاخص‌هایی که مدنظر جمهوری اسلامی است برسیم.



نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار