وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با تکمیل طرح‌های توسعه نیشکر می‌توانیم در تولید شکر سفید به خودکفایی برسیم "> خودکفایی در تولید شکر
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۱

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با تکمیل طرح‌های توسعه نیشکر می‌توانیم در تولید شکر سفید به خودکفایی برسیم

به گزارش خبرنگار شوشان به نقل از فارس، مهدی غضنفری در آیین افتتاحیه طرح‌های مجتمع کشت و صنعت دهخدا با حضور رئیس جمهور و مسئولان خوزستان، میزان شکر مورد نیاز کشور را سالانه 2میلیون 300 هزار تن اعلام کرد و گفت: از این رقم، یک میلیون و 200هزار تن در داخل تولید و یک میلیون یک صد هزار تن وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: با افتتاح کارخانه کشت و صنعت دهخدا در خوزستان، 100 هزار تن به ظرفیت تولید شکر خام و 150 هزار تن به توان تصفیه شکر کشور افزوده شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ابعاد اقتصادی این طرح در سطح ملی در بخش صنعت و تولید کالا، اظهار داشت: کشت و صنعت دهخدا که تولید و تصفیه شکر را بر عهده دارد با چنین سرمایه‌گذاری موجب صرفه جویی ارزی قابل توجهی شده است.

غضنفری همچنین به کارخانه MDF که امروز در 35 کیلومتری شوشتر افتتاح شد اشاره کرد و گفت: ویژگی اصلی این کارخانه عدم وابستگی آن به جنگل‌های شمال است و از پسماندهای نیشکر به عنوان ماده اولیه برای تولید این محصول استفاده می‌کند.

به گفته وی، در کشور پنج واحد تولیدی MDF وجود دارد که ظرفیت اسمی آن‌ها 447 هزار متر مکعب است و سال گذشته 315 هزار مترمکعب تولید داشتند.

مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال گذشته 845 هزار مترمکعب واردات MDF داشتیم که ارز بالایی را به کشور تحمیل کرد این در حالی است که زمینه و امکان تولید این محصول در کشور وجود دارد.

غضنفری با اشاره به اینکه ساخت پنج واحد تولید MDF در کشور در دست اجراست، ظرفیت اسمی این کارخانه‌ها را 730 هزار مترمکعب اعلام کرد که به ظرفیت تولید این محصول افزوده می‌شود.

وی درباره بازار مصرف MDF گفت: متوسط مصرف MDF به ازای هر هزار نفر طبق سنجش مترمکعب در جهان 8.5 مترمکعب، در ایران 12.5 مترمکعب، در چین 22 مترمکعب و در ترکیه 40 مترمکعب است که نشان می‌دهد این محصول از بازار خرید خوبی برخوردار است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به کارخانه تولید خمیرمایه رازی که امروز با حضور رئیس جمهور افتتاح شد اشاره کرد و گفت: هشت واحد تولید خمیرمایه در کشور فعال است که ظرفیت اسمی آن‌ها در مجموع 40 هزار تن است و با افتتاح کارخانه رازی 10 هزار تن به این ظرفیت افزوده می‌شود.

به گفته غضنفری، خوزستان در میان 31 استان در بخش صنعت، معدن و تجارت با بیش از 2 هزار و 110 واحد فعال تولیدی در رتبه دوازدهم قرار دارد و برای این طرح‌ها بیش از 15 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: خوزستان از نظر صدور جواز تاسیس واحدهای صنعتی با صدور 2 هزار مجوز رتبه هشتم را دارد و برای این طرح‌ها 23 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که از نظر حجم ریالی سرمایه گذاری در جایگاه دوم کشوری قرار دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت آمار تعداد طرح‌های بالای 20 درصد پیشرفت را 587 طرح عنوان کرد و گفت: رشد خوزستان در حوزه صنعت بسیار چشمگیر بوده به طوری که اکنون در فولاد با تولید 3.5 میلیون تن رتبه سوم، تولید شکر رتبه اول، در محصولات پتروشیمی با 16 میلیون تن رتبه اول و در سیمان با تولید 14 هزار تن جایگاه نخست را در کشور دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار