شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
صفدری خاطرنشان کرد: بنابراین نگهداری مواد غذایی در خارج از یخچال و فضای محیط، امکان رشد میکروب ها را فراهم می کند.
  مدیر سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و توزیع نذورات توسط مردم گفت: نوع و درجه حرارت غذا نوع ظرف یکبار مصرف مناسب را برای استفاده مشخص می کند.

فرهاد صفدری اظهار کرد: علائم درج شده در زیر ظروف یکبار مصرف نشان دهنده نوع ظرف و نوع ماده غذایی برای استفاده و نگهداری است که علاوه بر این علائم باید پروانه ساخت، تاریخ تولید و مصرف و سری ساخت مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: ظرفی قابلیت استفاده برای مواد غذایی را دارد که مناسب برای مصرف غذایی و یا به عبارتی food grade باشد یعنی علامت لیوان و چنگال در پشت ظرف درج شده باشد. صفدری ادامه داد: ظروف pvc با نشانه عدد سه درج شده در یک مثلث برای هیچ نوع ماده غذایی بدون پوشش مناسب نیست و از نظر ظاهری کاملا شفاف و شیشه ای هستند.

مدیر سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: ظروف مناسب نذورات و مواد غذایی گرم با عنوان پلی پروپیلن که علامت مثلث همراه با عدد پنج را داشته باشند برای غذای با دمای بالا مانند آش و حلیم قابل استفاده است.

وی گفت: این دسته از ظروف یکبار مصرف با رنگ کدر مانند سطل های ماست محکم هستند. صفدری اظهار کرد: ظروف یک بار مصرف پلی استایرن نشانه علامث مثلث همرا ه با عدد 6 را دارند که برای مواد غذایی با دمای متعادل و کمتر از 70 درجه استفاده می شوند.

مدیر سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: این نوع ظروف برای توزیع مواد غذایی مناسب است که دمای اولیه آن کاهش یافته باشد وبه رنگ شیری هستند.

وی ادامه داد: به هیچ وجه از لیوان های یک بار مصرف پلاستیکی برای مایعات گرم استفاده نشود چون باعث آزاد شدن انواع مواد شیمیایی می شود. صفدری تصریح کرد: لیوان های یک بارمصرف پلاستیکی صرفا برای مایعات سرد مانند آب و شربت قابل استفاده است.

مدیر سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: باید برای مایعات داغ از لیوان کاغذی با داشتن علائم بهداشتی و مجوزهای بهداشتی استفاده شود.

وی در خصوص رعایت نکات بهداشتی برای تهیه تذورات گفت: افراد دست اندرکار تهیه و توزیع نذورات باید از سلامت پوست دست برخوردار باشند بنابراین افراد دارای ضایعات پوستی تا حد امکان در فرآیند تولید و توزیع نذری وارد نشوند.

صفدری افزود: بنابراین استفاده از دستکش، ماسک و کلاه در هنگام تهیه نذری مهم است. مدیر سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: از توزیع مواد غذایی حساس و فساد پذیر بر پایه تخم مرغ و شیر مانند شیر برنج و سالاد اولیه خودداری و نذورات دیگری جایگزین شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در پیک دوم بیماری های روده ای قرار داریم در نتیجه عرضه سالاد کاهو به علت نوع آبیاری و شست وشوی نامناسب سبزیجات پهن برگ که بخشی از آلودگی را حفظ می کنند در مراسم ها مناسب نیست.

صفدری در خصوص استفاده از یخ برای خنک کردن شربت و آب گفت: یخ به محض قرار گرفتن بر روی سطح آلوده به دنبال مکش منفی، تمام آلودگی ها را جذب می کند در نتیجه تمام آلودگی های یخ با شست و شوی سطحی از بین نمی رود.

مدیر سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: یخ برای بقای یکسری بیماری های روده ای مانند التور مناسب است پس باید همواره یخ را روی سطح بهداشتی قرار دهیم و درهنگام شکستن یخ از دستکش استفاده شود.

وی اظهار کرد: مواد غذایی گرم در دمای پایین تر از 60 درجه، امکان رشد میکروب های بیماری زا را فراهم می کند و از زمان پخت غذا تا دو ساعت بعد باید استفاده شود.

صفدری خاطرنشان کرد: بنابراین نگهداری مواد غذایی در خارج از یخچال و فضای محیط، امکان رشد میکروب ها را فراهم می کند.

برچسب ها: ظرف ، غذای نذری
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار