مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز گفت:با گذشت بیش از یک ماه از مکاتبه وزارت اقتصاد با بانک عامل (بانک تجارت) برای پذیرفتن ضمانت شهرداری اهواز، هنوز پاسخی به این نامه داده نشده است

"> مترو اهواز در ایستگاه بلاتکلیفی / وعده های بی سرانجام
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۶

مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز گفت:با گذشت بیش از یک ماه از مکاتبه وزارت اقتصاد با بانک عامل (بانک تجارت) برای پذیرفتن ضمانت شهرداری اهواز، هنوز پاسخی به این نامه داده نشده است

 

مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز گفت: با گذشت بیش از یک ماه از مکاتبه وزارت اقتصاد با بانک عامل، فاینانس متروی اهواز هنوز محقق نشده است.

عباس هلاکویی اظهار کرد: با گذشت بیش از یک ماه از مکاتبه وزارت اقتصاد با بانک عامل (بانک تجارت) برای پذیرفتن ضمانت شهرداری اهواز، هنوز پاسخی به این نامه داده نشده است.

وی با بیان اینکه ۴ میلیارد دلار فاینانس برای قطارهای شهری کشور تعیین شده است، افزود: برای محقق شدن فاینانس، ۵۰ درصد ضمانت‌های بانکی توسط دولت سپرده می‌شود و تامین ۵۰ درصد تضمین‌ها نیز به عهده شهرداری‌هاست، اما بانک تجارت به عنوان بانک عامل تضمین‌های ارائه شده از سوی شهرداری‌ها را نمی‌پذیرد.

هلاکویی ادامه داد: به همین دلیل فاینانس قطار شهری اهواز که از فروردین ماه آماده اجرا بود، تاکنون به نتیجه نرسیده است.

این مقام مسئول همچنین گفت: دستگاه تونل‌زنی مترو تا نیمه اردیبهشت ماه به سومین ایستگاه می‌رسد. هلاکویی با اشاره به آغاز حفاری تونل مترو از خرداد ماه امسال، اظهار کرد: دستگاه تونل زنی (TBM) با گذر از ایستگاه‌های خیابان اقبال و میدان فرودگاه، نیمه اردیبهشت به ایستگاه زیتون می‌رسد.وی با بیان اینکه عملیات حفاری تونل با سرعت و بدون مشکل خاصی در حال اجراست، افزود:‌ در حال حاضر بیش از 500 متر حفاری انجام شده و قرار است شرکت فرانسوی سازنده TBM تا 150 متر دیگر و تا ایستگاه زیتون همراهی و پشتیبانی از گروه را انجام دهد.هلاکویی با اشاره به اینکه 9 ایستگاه نخست برای عملیات حفاری آماده است،‌ افزود: چهار ایستگاه نخست کاملا آماده ورود دستگاه TBM است، راه‌های دسترسی ایستگاه‌های چهارشیر، مصلا، فرهنگی و نادری در حال اجراست.از زمان تصویب پروژه قطار شهری اهواز در اوایل دهه ۸۰، مقرر شده بود ۸۵ درصد اعتبارات موردنیاز این پروژه از طریق فاینانس (سرمایه‌گذاری خارجی) و ۱۵ درصد از طریق اعتبارات دولتی تامین شود و شرکت‌های چینی نورینگو و کیسون به عنوان فاینانسور این طرح انتخاب شدند که به دلیل مشکلات سرمایه‌گذاری خارجی در کشور و محقق نشدن تعهدات فاینانسور در سفر دوم هیئت دولت به خوزستان در سال ۸۷ مقرر شد که به متروی اهواز بدون در نظر گرفتن قرارداد فاینانس اعتبار داده شود، با این وجود قطارشهری اهواز برای اجرایی شدن ظرف مدت پنج سال پیش‌بینی شده در طرح، سالانه به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد در حالی که در چند سال اخیر سالانه با حدود ۸۰ میلیارد تومان اعتبار به کار خود ادامه می‌دهد و به دلیل مشکلات مالی با عقب ماندگی بسیاری روبه روست و سه سال پس از زمانبندی تعیین شده یعنی در سال ۹۳ آماده بهره برداری می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار