اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۵۹۸۵
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳
مشاور استاندار خوزستان در گفتگو با شوشان : مشکل اول خوزستان مسائل زیست محیطی و آب است/شائبه مسائل جناحی در نحوه بیان ایجاد نشود / همه دولت ها در انتقال آب نقش داشتند/ دستور خاتمی برای توقف طرح انتقال آب سولکان
در طرح بهشت آباد ، کلیه فعالیت های جدی در انتقال آب از سرشاخه های کارون در دولت احمدی نژاد صورت گرفت...
 

شوشان: هر جا سخن از انتقال آب و آسیب های آن مطرح می شود ، نامی از دکتر مهدی قمشی عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز به میان می آید. وی سالیان سال حضوری فعال در سمینارها و جلسات مختلف در رابطه با تبعات انتقال آب داشته است. دکتر قمشی در سه سال مدیریت مقتدایی استاندار سابق خوزستان مشاور امور آب بوده و در چندین جلسه ی شورای عالی آب نیز شرکت کرده و در حال حاضر مشاور امور آب و محیط زیست دکتر شریعتی است. 

حساسیت علما نسبت به مسائل و مشکلات خوزستان

مشاور استاندار خوزستان در گفتگو با شوشان در رابطه با سخنان آیت الله حیدری در خطبه های نماز جمعه اهواز و تاکید بر نقش دولت سازندگی، دولت اصلاحات و دولت تدبیر در غصب آب خوزستان ، گفت:  از اینکه ائمه محترم جمعه بخوبی اوضاع و احوال استان را رصد می کنند و وارد حوزه مسائل روزمره مردم می شوند جای بسی خوشحالی است.  حساسیت علما نسبت به مسائل و مشکلات خوزستان بجاست و لازم است ائمه جمعه مشکلات را ریشه یابی کنند و اگر به نکته ای می رسند مطرح نمایند.

ایجاد فضای باز برای نظرات مختلف در دولت روحانی

دکتر مهدی قمشی افزود: در دولت روحانی این فضا برای بیان نظرات مختلف ایجاد شده و هر چند در دوران هشت ساله احمدی نژاد کمتر شاهد این مسائل بودیم.  این را باید به فال نیک گرفت که تریبون ها به نفع مسائل و رفع مشکلات استان به کار گرفته شود.

 شائبه مسائل جناحی در نحوه بیان موضوعات / نقش دولت ها در انتقال آب

مشاور استاندار خوزستان با اشاره به انتقاد آیت الله حیدری به سه دولت کارگزاران ، اصلاحات و تدبیر و امید و حذف نام احمدی نژاد در انتقال آب ، گفت: نحوه بیان مسائل باید به گونه ای باشد که شائبه طرفیت و مسائل جناحی ایجاد نشود. نکته ای که در سخنان آیت الله در رابطه با انتقال آب نمود پیدا کرد بیشتر مسائل جناحی بود. اگر قصدمان این باشد که نقش دولت ها را در انتقال آب دنبال نماییم باید گفت که همه دولت ها نقش داشتند و نقش دولت احمدی نژاد نه تنها کمتر از سایر دولت ها نیست بلکه شاید خیلی بیشتر نیز باشد و در این زمینه معضلات و مشکلات متعددی در استان ایجاد شد. 

طرح های انتقال آب در دولت هشت ساله احمدی نژاد

مهدی قمشی افزود : در طرح بهشت آباد ، کلیه فعالیت های جدی در انتقال آب از سرشاخه های کارون در دولت احمدی نژاد صورت گرفت. در زمینه انتقال آب از سرشاخه های دز ، دو طرح قمرود 1 و قمرود 2 ، در دولت نهم و دهم اجرا و افتتاح شد. همچنین در دولت احمدی نژاد انتقال 600 میلیون متر مکعب آب در سال از سد کوثر( بالادست رودخانه زهره) به استان بوشهر تصویب شده بود که اگر اجرایی می شد رودخانه زهره به طور کلی در خوزستان خشک می شد. در دولت دکتر روحانی با پیگیری استانداران خوزستان این طرح متوقف و مقدار انتقالی در حال حاضر به عدد ناچیزی کاهش داده شده است که امیدواریم این طرح نیز به توقف کامل نزدیک شود.

همه دولت ها در انتقال آب نقش داشتند

وی با اشاره به آسیب های افتتاح سد گتوند در دولت احمدی نژاد گفت: سد گتوند که اکنون تبدیل به معضلی برای استان شده در دولت احمدی نژاد افتتاح شد. البته در این بین منکر نقش همه دولت ها نیستم  و سایر دولت ها نیز در احداث سد گتوند و یا طرح بهشت آباد سهیم بودند اما سهم دولت احمدی نژاد در افتتاح آن با وجود اطلاع از تبعات زیست محیطی ، بیشتر بود.

دستور خاتمی برای توقف طرح انتقال آب 

مشاور استاندار خوزستان در امور آب و محیط زیست ، با اشاره به یکی از طرح های انتقال آب در دوران اصلاحات ، گفت : در زمام دولت اصلاحات ، طرحی به نام سولکان با هدف انتقال آب به اراضی دشت رفسنجان استارت خورد. در سفری که خاتمی به خوزستان داشت با ورود آیت الله جزایری به این طرح و مخالفت با آن ، خاتمی رسما دستور توقف انتقال آب را صادر کرد و پروژه سولکان تعطیل شد اما پس از آن طرح های بهشت آباد پیگیری شد و در دولت نهم و دهم شدت گرفت.

انتقال آب چندان ربطی به دولت ها ندارد / تاکید رییس جمهور برای انتقال آب شرب 

قمشی با اشاره به اینکه انتقال آب چندان ربطی به دولت ها ندارد ، گفت : اگر بخواهیم سهم دولت ها را در انتقال آب بررسی کنیم شاید نقش دولت ها در این زمینه جابجا شود. انتقال آب یک تصمیم منطقه ای بوده و دولت ها زیاد در این امر موثر نیستند. البته بیشترین نتیجه را در جلوگیری از طرح های انتقال آب در دولت روحانی به نفع خوزستان شاهد بودیم. روحانی صراحتا در سفر به خوزستان اعلام کرد که انتقال آب صرفا برای آب شرب باشد و تاکنون نیز روی حرف خود ایستاده است. البته اکنون انتقال آب برای مصارف شرب بیش از حد نیاز است که باید کاهش یابد. 

هنوز انتظارات خوزستانی ها برآورده نشده است

وی افزود: در مکاتبات و جلسات مسئولین استان بر کاهش انتقال آب تاکید شده است و در حال حاضر کاهش انتقال آب از یک میلیارد متر مکعب به کمتر از 580 میلیون متر مکعب در دولت روحاتی به تصویب رسیده است و دولت یازدهم در این زمینه بخوبی همراهی کرده اند. همچنین وزیر نیرو بخوبی نقش خود را در کاهش انتقال آب ایفا کرده و نظرات کارشناسی را پذیرفته اما هنوز انتظارات خوزستانی ها در این زمینه برآورده نشده است. امیدواریم رفته رفته وزرات نیرو نظرات کارشناسی را پذیرا باشد و شاهد کاهش انتقال آب در طرح بهشت آباد و در نهایت متوقف شدن آن باشیم. 

کاهش برداشت آب در طرح بهشت آباد

مشاور استاندار خوزستان در امور آب و محیط زیست با اشاره به تصویب طرح های انتقال آب در سالیان گذشته ، گفت : آنچه آیت الله حیدری در برداشت 5 برابری از سرشاخه های کارون از آن یاد می کند مربوط به طرح هایی است که قبلا مصوب شده است. در آن زمان گفته می شد که 5 میلیارد متر مکعب آب از سرشاخه های کارون به عنوان آب مازاد می توان برداشت نمود و این توجیهی برای طرح بهشت آباد بود که البته پس از آن ، دیگر مطرح نشد و طرح بهشت آباد هم که یک میلیارد و یکصد میلیون متر مکعب مصوبه اولیه بود ، کاهش داده شد و به 580 میلیون متر مکعب  رسیده است. 

وی گفت : این میزان برداشت از سرشاخه های کارون با پیگیری های استاندار و نمایندگان باید کاهش پیدا کند و اقداماتی در دست انجام است که به رقم معقول تری در این زمینه برسیم و در نهایت طرح بهشت آباد از گردونه طرح های مصوب حذف و کاملا متوقف شود.

انتقال آب برای مصارف کشاورزی 

قمشی در بخش دیگری از سخنان خود با برشمردن طرح های مختلف انتقال آب از سرشاخه های کارون گفت: طرح های مختلفی همچون کوهرنگ 1 ، کوهرنگ 2  و  چشمه لنگان صرفا برای مصارف کشاورزی پیگیری شد و حتی طرح کوهرنگ 3 نیز که هنوز به بهره برداری نرسیده ولی به زودی به بهره برداری خواهد رسید متاسفانه صرفا برای مصارف کشاورزی است و حدود 300 میلیون متر مکعب آب برای مصارف کشاورزی منتقل خواهد شد. بارها مسئولین خوزستان تاکید کرده اند که انتقال آب صرفا باید برای مصارف شرب باشد و به هیچ وجه این طرح ها مورد پذیرش ما نیست . 

صدمات جبران ناپذیر طرح های انتقال آب به خوزستان

مشاور استاندار خوزستان در امور آب و محیط زیست با اشاره به صدمات جبران ناپذیر طرح های انتقال آب به خوزستان از جمله طرح بهشت آباد گفت : طرح بهشت آباد صدمه جدی به کارون و نیاز آبی خوزستان می زند و امیدواریم در آینده با تعطیلی آن ، شاهد بازگشت آرامش به استان باشیم. 

برکناری یا استعفای مقتدایی به خاطر مسئله انتقال آب نبود

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به دوران مدیریتش در زمان استاندار سابق به عنوان مشاور امور آب ، گفت : مقتدایی استاندار سابق بخوبی پیگیر مسئله جلوگیری از انتقال آب بود و در این زمینه به دنبال منافع استان بود و طبق نظرات کارشناسی عمل می کرد. در دو جلسه شورای عالی آب نیز همراه ایشان بودم . البته این که گفته می شود برکناری یا استعفای مقتدایی به خاطر مسئله انتقال آب است ، صحت ندارد و بلکه به خاطر کشمکش هایی بود که بین خودشان و چند وزیر ایجاد شد.

شریعتی به دور از هیجان و هیاهو به دنبال جلوگیری از انتقال آب است 

مشاور استاندار در پاسخ به این سوال که " شریعتی استاندار خوزستان گفته است نظر من در زمینه انتقال آب همان نظر دولت است " گفت: شریعتی استاندار منصوب دولت است و باید در حالت عمومی اینچنین سخن بگویند و با هماهنگی با دولت مسئله انتقال آب را پیگیری نمایند. دکتر شریعتی پیگیر منافع استان و کاهش و یا حذف طرح های انتقال آب است و اگر در این زمینه اخبار رسانه ای نمی شود برای آرامش استان و کشور است و نیازی نیست همه مسائل فعلا علنی شود. شریعتی به دور از هیجان و هیاهو ، با مکاتبات و جلسات مختلف ، در حال پیگیری این امر هستند که ان شاا.. نتیجه بخش خواهد بود.

مشکل اول خوزستان مسائل زیست محیطی و آب است

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به برنامه های خود در حوزه امور آب و محیط زیست ، گفت : حوزه آب و محیط زیست بسیار گسترده است و وظیفه سنگینی برعهده دارم . مشکل اول استان مسائل زیست محیطی و آب است . استاندار سابق خوزستان در این زمینه بخوبی عمل کرد و اکنون نیز شریعتی نیز به جد پیگیر این مسائل است.  به قدر وسع و توان ، چه از نظر علمی و چه از نظر تجربی و عملی ، در خدمت مجموعه استانداری خواهم بود و کارها پیگیری می شود و مطمئا در سال های آینده به نتایج مثبتی خواهیم رسید. 

مشکل زیست و زندگی مردم در استان مختل خواهد شد

وی در پایان گفت: مسئله محیط زیست و آب ، مسله و دغدغه اول استان و مردم است اگر این مسئل حل نشود مشکل زیست و زندگی مردم در استان مختل خواهد شد و امیدواریم با پیگیری ها نتایج خوبی حاصل شود و دغدغه مردم کاهش یابد. تا آنجا که خبر دارم مسئولین ارشد در پایتخت نیز پیگیر دغدغه های خوزستانی ها هستند و امید است هر چه زودتر نتیجه عملی از این اقدامات حاصل شود.


مطالب مرتبط
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۸
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
comment
1
5
comment بی خودی جانبداری از دولت روحانی نکنید خوزستانییها به عیننه در دولت روحانی دیدند که چقدر دولت به این استان کم توجهی کرده از کدوم بگیم؟آب شرب؟. گردو خاک؟ . اشتغال؟ .انتقال بی رویه ی آب کارون به دیگر استانها؟ عزل مقتدایی و بلافاصله کلنگ زنی در کرمان و یزد برای انتقال آب کارون ؟ وعده های پوشالی که در مورد آب شرب اهواز ودیگر شهرها؟ بازم بگیم؟؟؟
ما در زمان حال هستیم جناب دکترقمشی احمدی نژاد تموم شد الان را شما بگویید؟
استخدم بی رویه ی نیروهای غیر بومی ،در حالی که بومی های بیکار تحصیل کرده رشته های مختلف داریم
comment
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
comment
1
3
comment این و کجای دلمون بزاریم اگر شریعتی بدون هیاهو دنبال مشکلات پس نتیجه کار شو ما میدونیم استان دیری نخواهد گذشت ازین هم داغونتر خواهد شد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
comment
2
2
comment شوشان رویه خوبی در پیش نگرفتی.یکطرفه به قاضی نرو
ضمنا نظرات رو هم بزار از شما بعییده
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
comment
1
1
comment مقتدایی سر چه چیزی باچند وزیز اختلاف پیدا کرد ما می دانیم ایشان از حق مردم وو منابع استان دفاع کرد

من برداشتم ازاین نوع حرف زدنها امثال ایشان این رو می فهمم که پاچه خواران دولت روحانی تبلیغات انتخاباتی رو شروع کردن اما ما مدافع حرم هستیم از منابع استان چه نیروی انسانی کارامد مثل مقتدایی خبیر و دیگر دلسوزان واقعی پیروی می کنیم این نو بیانات ور مفت و بی جاست دولت روحانی باید یاد بگیره در مقابل مردم زجر کشیده خوزستان نباید رفتار زنده و باید به حرف مردم خوزستان عمل کنه
comment
يا علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
comment
0
1
comment سلام ان شا الله بجاي محكوم كردن همديگر و اختلاف ب جايي برسيم كه با اتحاد بتوانيم بسازيم و در رفاه زندگي كنيم اين بازي جناح فلان و فلان بگذاريد كنار
comment
رضا احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
comment
0
0
comment جای تاسف است که در کامنت های بالا جای انصاف خالی است.ایشون در این حوزه یک پروفسور واقعی است و استاد نمونه کشوری است ودر برهه های مختلف از برداشت و انتقال آب انتقاد کرده است و به جرئت می توان گفت جزو افرادی است که بیشترین انتقاد و اعتراض را در این زمینه داشته و در این جا هم با آمار و ارقام اعلام نموده که در دوره هشت ساله دولت پاکدستان بیشترین اقدام در این حوزه انجام گرفته ولی متاسفانه در گفتار خطیب جمعه اهواز خبری از اقدامات دولت مستعجل احمدی نژاد نیاورده است و بعد دولتهای سازندگی و اصلاحات یک دوره هشت ساله را پرش کرده و به دوره سه ساله دکتر روحانی رسیده است.
انصاف در گفتار و کردار و رفتار را باید سرلوحه کارمان قرار دهیم تا به غلط قضاوت نکنیم
عالم محضر خداست پس باید خدا را در تمامی قضاوت هایمان شاهد باشیم
comment
غلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
comment
0
0
comment آقای دکتر قمشی استاد محترم دانشگاه / چرا اینقدر [...] واقعآ گفتار و عملکرد [...] از خود در اذهان خوزستانیها و مردم آزاده ایران بجا گذاشتی !
comment
دکتر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
comment
0
0
comment ما خوزستانیها خودمان باید برای استانمان تصمیم بگیریم مطمئنا هیچ برگه کاهی بدون اجازه و چراغ سبز مسئولین استانی در این استان جابجا نخواهد شد اگر حال و روز ما و استانمان اینچنین است نشات گرفته از بی تدبیری مدیران استانی است ،به قول شاعر"خود کرده را تدبیر نیست"
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار