اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۵۸۵۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲
چند نکته در باب سخنان آیت الله حیدری و حذف نام احمدی نژاد / منافع استان جناح نمی شناسد/ تریبون نماز جمعه جای بیان دیدگاه‌های جناحی چه اصولگرایی و چه اصلاح طلبی نیست/ انتقال آب در دولت احمدی نژاد شدت گرفت
سخنان آیت الله حیدری بیش از آنکه انتقال دهنده مشکلات باشد ، به نوعی مسائل جناحی برجسته شده است.


شوشان: در دلسوزی ائمه جمعه خوزستان برای پیشرفت استان شک و تردیدی وجود ندارد و همواره سخنان بموقع و مواضع محکم علما ، سدی بوده در برابر انحرافات و محملی شده برای پیشرفت استان.

از ریزگردها و خشکی تالاب ها گرفته تا انتقال آب و تشنگی زمین های کشاورزی و ... همگی در بیانات شان مشهود است و نشان می دهد که در ریزترین مسائل نیز اشراف دارند و در مواقع لزوم با طرح و بیان آن ، تلنگری می زنند تا صاحبان پست و مقام در استان و کشور به خود بیاند و گرد فراموشی نشسته بر استان زرخیز اما محروم استان را بزدایند.

 ناکارآمدی مدیران استانی و خطاب آیت الله جزایری به این مسئولین با عناوینی همچون مدیرانی ترسو و همچنین گلایه آیت الله حیدری و تاکید بر لزوم عزل مدیران پروازی پتروشیمی و ... تنها گوشه ای از هزاران سخن علماست که نشان می دهد در کنار واقف بودن به مسائل ، از بیان و رسانه ای کردن بموقع آن نیز غافل نیستند.

البته ممکن است گاهی نسبت به طرح و یا نوع بیان برخی موضوعات مطرح شده از سوی ائمه جماعت ، انتقاداتی شود که این انتقادات و ایجاد تبادل نظر می تواند شرایط را برای یک گفتمان سازنده و پی بردن به ریشه ها مهیا نماید.

اخیرا آیت الله حیدری در خطبه های نماز جمعه اهواز سخنانی را گفته که در نوع بیان ، بیش از آنکه انتقال دهنده مشکلات باشد ، به نوعی مسائل جناحی برجسته شده است.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به انتقال آب و مشکلات ناشی از آن در استان ، سه دولت سازندگی ، اصلاحات و اعتدال را مورد انتقاد قرار داده و گفته است :  "دولت اصلاحات و دولت تدبیر و امید در غصب آب‌های خوزستان مسابقه دادند و دولت فعلی از آن دو دولت ظالمانه‌تر با مردم خوزستان رفتار کرد و مردم استان در انتخابات 96 جواب آنها را خواهند داد."

رنگ و بوی مسائل سیاسی در طرح معضل انتقال آب ، زمانی آشکار می شود که نامی از دولت هشت ساله احمدی نژاد به میان نمی آید ؛ دولتی که به اعتقاد همگان بیشترین آسیب ها را در حوزه مسائل زیست محیطی با انتقال آب کارون و همچنین افتتاح سد گتوند به خوزستان و زمین های کشاورزی وارد کرد. 

رهبر معظم انقلاب وقتی سخنرانی دارند مواضع‌شان را همراه با رهنمود می گویند گاهی نیز درباره مسائل مختلف داخلی و خارجی انتقاد می کنند اما طرح انتقادشان به گونه ای نیست که در جامعه ایجاد تشنج، اختلاف و تفرقه کند. 

بارها بر این نکته تاکید شده است که مسائل جناحی نباید از تریبون نماز جمعه بیان شود و اگر امام جمعه‌ای نقد و انتقادی هم دارد باید انتقادش منصفانه و راهگشا با حفظ حرمت و رعایت جنبه وحدت باشد.

شاید خطیب گرایش سیاسی داشته باشد اما تریبون نماز جمعه جای بیان دیدگاه‌های جناحی چه اصولگرایی و چه اصلاح طلبی نیست. خطیب باید مطالب را به گونه ای بیان کند که همراه با خط ولایت فقیه، استکبارستیزی، اسلام گرایی و مبارزه با انحراف فرهنگی، اشرافی‌گری، تبعیض و بی عدالتی باشد. اگر هم نقدی به عملکرد دستگاهی دارد طوری بیان نکند که نسبت به جریان دیگر تنش آفرین شود.

 اگر نقد ائمه جمعه صحیح و مستدل باشد حتی کسی هم که گرایش سیاسی خاص دارد پس از شنیدن خطبه موضوع نقد را می پذیرد و تصور نمی کند که از تریبون نمازجمعه مسائل جناحی مطرح شده است.

در موضوع انتقال آب ، واقعیت آن است که همه دولت ها در حق خوزستان ظلم کردند و طرح هایی را پی گیری نمودند که به خشک شدن زمین های خوزستان منجر شد. در دولت نهم و دهم نیز روند انتقال آب روندی فزونی به خود گرفت. انتقال آب در دولت احمدی نژاد به حدی بود که نماینده سابق خرمشهر در همان زمان حجازی استاندار وقت خوزستان را به اهمال کاری متهم کرد و گفت که "حجازی یک سری قول و قرارهایی در این زمینه داد و اجازه داد که انتقال آب کارون ادامه پیدا کند و با وجود اینکه گفتند این طرح متوقف است، متوقف نشده بود و احمدی‌نژاد بر این طرح قوت بخشید و این انتقال را انجام دادند.

این نکته را باید در نظر گرفت که منافع استان جناح نمی شناسد و زمانی می توان به پیشرفت استان دل خوش نمود که همه جناح ها از هر طیف و گرایشی ، بر سر منافع استان یک دل و همزبان شوند و از طرح مسائلی که سبب چند دستگی و تنش می شود پرهیز نمایند. 


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۸
comment
comment
مقدم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
comment
1
0
comment لطفا نام نویسنده مقاله را هم بزنید.تا بعدا اگر شما را دیدیم پاسخ مناسبی به شما داده شود.اقلا مقداری حرفه ای باشید و این قدر ترسو و بزدل نباشید.
comment
بهلول اهوازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
comment
1
0
comment توی این نقد نشون دادید که برای ظالمانی که ظالمانه دارن داشته های خوزستان رو به تاراج میبرن بیشتر دلتون میسوزه تا برای استانتون.اون چندتا جمله اولتون هم که نوشتید برای خالی نبودن عریضه بود تا با فرافکنی به اصطلاح ژست بیطرفی به خودتون بگیرید.راستی اون موقعی که آقای حیدری از بیکاری و بی آبی و بی پولی مردم داد به آسمان بلند میکرد ، شما چه حمایتی ازشون کردید؟ دریغ ازنوشتن یک مقاله در حمایت از اون گفته ها
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
comment
0
0
comment نظرم چون انتقادی بود، نشونش ندادی؟
مایه تاءسفه
comment
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
comment
0
1
comment حيفم امد از اين مقاله مستدل و منصفانه تقدير و تشكر نكنم .
comment
حسین
|
-
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
comment
0
0
comment جان کلام و استراتژی که باید از سالهای گذشته اجرا می شد آیت الله حیدری مطرح کرد باید منافع استان را چسبید جناح ها مردم خوزستان را فقط برای رای می خواهند و دیگر هیچ. ما خوزستانی ها باید منافعمان که همان حفظ کشاورزی و محیط زیست که سرمنشا حل بسیاری ازمشکلات است، متمرکز شویم .
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
comment
1
0
comment سلام.اولا که حرفی که شما میگید اصلا جناحی نیست.اما به نظر میاد شما داری جناحی مطلب مینویسید.
اگر این مطالب در جایی غیر خطبه های سیاسی و اجتماعی گفته نشه پس باید کجا گفته بشه؟
دوما دکتر حیدری در مورد بیکاری هم صحبت کرده و در مجموع اینگونه انقلابی صحبت کرده است.
در مورد تغیر مدیران ترسو که هیچ اقدامی نشده...
در مورد اب شرب مردم هم اقدامی نشده...
در مورد هوای ناسالم خوزستان اقدامی نشده...
در مورد بیکاری در استان زرخیز و حاصل خیز خوزستان بازهم هیچ اقدامی نشده...
و هزار مورد دیگر که متاسفانه چشم گزارشگر شما از اون غافل مونده.

متاسفم برای شمایی که اینقدر این مطلب به این واضحی رو متوجه نمیشید.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
comment
1
0
comment شوشان جان بهتره بری و تعریف خطبه های نماز جمعه رو دوباره مطالعه کنی !!!!!! بنظر میرسه فراموش کردی
comment
محمد فرخ پی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
comment
1
0
comment باسلام.حضرت آیت الله حیدری یکی از علمای بزرگ و شجاع و دلسوز استان خوزستان است
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار